Avatar billede Slettet bruger
09. april 2005 - 17:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Opløsning til tryk

Hej

Hvor høj en opløsning bør man sende billeder der skal til tryk i ?
Avatar billede food_life Nybegynder
09. april 2005 - 18:11 #1
300 dpi
Avatar billede hcma Novice
09. april 2005 - 19:34 #2
min. 300 dpi som food life skriver, men det kan afhænge lidt af hvad og hvordan det skal trykkes. Selv afleverer jeg tit i en opløsning på 600 dpi.
Men...  Spørg trykkeriet
Avatar billede spe Nybegynder
09. april 2005 - 20:36 #3
læs eventuelt denne artikel http://www.eksperten.dk/artikler/79
Avatar billede doggy82 Praktikant
10. april 2005 - 22:46 #4
Hrmmm hrmmmm PPI...  hrmmmm...!
Avatar billede hcma Novice
10. april 2005 - 22:55 #5
ja ja ja ja  ;o)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
11. april 2005 - 08:45 #6
300 dpi er ret meget.

Det afhænger helt af hvor fint det skal trykkes, det vi lsig hvor mange linier raster pr tomme der bliver.

Tommelfingerreglen er at du ganger rastefinheden målt i lpi (lines pr inch) med 1,5 til 2, og så har det den nødvendige opløsning i dpi

Et eks:
Aviser trykke typisk i ca 100 lpi, eller ca 40 linier raster pr cm. Altså skal dit billede blot være mellem 150 og 200 dpi.

Finere tryk er typisk 60-70 linier/cm, det vil sige ca 150 lpi. Så skal du bruge en opløsning på mellem 225 og 300 dpi
Avatar billede krusnof Nybegynder
04. august 2005 - 15:47 #7
Generelt er 300 dpi at foretrække. Det bliver i hvert fald brugt hos alle jeg kender. Så kan de jo selv skalere det ned, hvis de har brug for det. Politiken, Mark Produktions (dem som trykker Dansk, ID, S og mange andre modemagasiner) og mange flere bruger 300 dpi som standart!
Avatar billede krusnof Nybegynder
02. oktober 2005 - 13:47 #8
Sker der noget cyberfinn?!
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
03. oktober 2005 - 10:27 #9
Jeg vil lige tilføje at trykkerierne generelt er kede af at får billederne i for høj opløsning, da det betyder at filmudkørslen tager længere tid. Med hurtigere oghurtigere computere betyder det nu ikke så meget mere.

En anden grund til at holde opløsningen nede er at din færdiggørelse at materialet ofte vil indeholde en vurdering af billedets skarphed, og du vil ofte tilføje kunstig skarphed via et filter. Men hvis du tilføjer skarphed på et meget fint niveau, og det så trykkes i lavere kvalitet, vil skarpheden forsvinde igen. Du vil altså skulle vurdere dit billede udfra den færdige trykkvalitet, og hvis du ikke har en opløsning der svarer til den, vil du ikke kunne lave nogle faste filterindstillinger som du ved fungerer
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
11. december 2005 - 19:10 #10
Tak