Avatar billede php-n00b Nybegynder
20. april 2005 - 18:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Installation af php

Jeg har installeret Apache på min computer (Windows XP home edition).
Jeg har downloadet php5, men kunne ikke få det til at virke, så slettede det, og downloadede php4 i stedet - har fulgt denne tutorial: http://www.webcafe.dk/artikler/php/installerphp4/

Det virker så heller ikke, men nu får jeg fejlmeldingen (når jeg starter Apache op):

Syntax error on line 988 of c:/programmer/apache group/apache/httpd.conf:
Cannot load c:/php/sapi/php4apache.dll into server: <126> Det angivne modul blev ikke fundet

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med at finde fejlen - og evt. hvilke ændringer jeg skal lave for at installere php5 i stedet?
Avatar billede detox Nybegynder
20. april 2005 - 19:11 #1
Du har måske ikke kopieret 'php5ts.dll' ('php4ts.dll' v./php4) til din systemmappe?
Avatar billede detox Nybegynder
20. april 2005 - 19:13 #2
Den tutorial du har fulgt er osse lidt misvisende da systembiblioteket på windows xp hedder 'system32' og ikke 'system'.
Avatar billede detox Nybegynder
20. april 2005 - 19:19 #3
Til php5 skal du tilføje linjerne:

LoadModule php5_module "c:/php5/php5apache2.dll"
AddType application/x-httpd-php .php

til din 'httpd.conf' (naturligvis med den rette sti til 'php5apache2.dll').
Avatar billede php-n00b Nybegynder
20. april 2005 - 19:31 #4
Ok... Det prøver jeg...
Lagde filen i system (og ikke system32). Og valgte filen php5apache.dll i stedet for php5apache2.dll - så der har jeg i hvert fald lavet nogle fejl
Avatar billede detox Nybegynder
20. april 2005 - 19:47 #5
Arh ja, der er lige en detalje der. 'php5apache2.dll' er til apache ver. > 2.0, hvorimod 'php5apache.dll' er til apache ver. 1.xx.
Avatar billede php-n00b Nybegynder
20. april 2005 - 19:57 #6
Jeps. Så virker det. Tusind tak for hjælpen.
Hmm, skal nok lige have en guide til hvor jeg giver point :S
Selvom jeg godt kan se at jeg har været lidt fedtet med dem, så regner jeg med du gerne vil have dem alligvel ;-)
Avatar billede detox Nybegynder
20. april 2005 - 20:11 #7
Velbekommen. Du skal lige have et svar for at kunne give point.