Avatar billede denz Nybegynder
26. april 2005 - 12:43 Der er 4 kommentarer

mailserver med postfix ?

Hey nogen der har nogle guides på hvordan jeg laver en mailserver med postfix i Mandrake v. 10.1, eller kan forklare mig hvordan....

Mvh Dennis Vinther
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
26. april 2005 - 19:44 #1
hvis du har sat webmin ind er det nok letter at sætte den op som nybegynner, men ellers findes der nogle guides på nettet....

men kig lidt her

http://www.chbs.dk/kurser/linuxserver/frit-linuxserver-kursus-2003-03-06.html

samt her

http://www.linuxwiki.dk/Postfix
Avatar billede mfalck Praktikant
26. april 2005 - 20:38 #2
dette var en guide som jeg arbejde på at lave på et tidspunkt - den burde kunne anvendes i dag - hvis man rettet til de nyeste - eller kan leve med en lidt ældre version af postfix:

for at installere postfix henter du source-koden ned på din linux-maskine

$ mkdir /src
$ cd /src

$ wget ftp://ftp.jaquet.dk/mirror/ftp.porcupine.org/official/postfix-2.0.14.tar.gz

pakker den ud i et katalog med:

$ tar zxf postfix-2.0.14.tar.gz
$ cd postfix-2.0.14
$ make -f Makefile.init makefiles
$ make tidy
$ make
$ make install (som root)

LÆS OG FORSTÅ ALLE DOKUMENTER I "README_FILES"-kataloget !!!!!!!!

Minimal survival guide:

useradd -s /sbin/nologin postfix (som root)
groupadd postdrop (som root)

når du kører make install kommandoen vil den komme og spørge dig om en række spørgsmål, som du medmindre du har en god grund til, blot kan svare ja til ved at trykke enter.

alternativt kan postfix hentes som RPM på

http://postfix.wl0.org/ftp/RPMS-rh9-i386/postfix-2.0.14-1.rh9.i386.rpm

----------------------------------

i /etc/aliases skal du huske at sætte:

postfix: root

----------------------------------

i /etc/postfix/main.cf

myhostname = mail.domain.dk
inet_interfaces = $myhostname
mydestination = $myhostname

kør: postfix start

-----------------------------------

opret evt følgende med din yndlingseditor:

#!/bin/sh
#
# postfix      This shell script takes care of starting and stopping
#              postfix.
#
# chkconfig: 2345 80 30
# description: Postfix is a Mail Transport Agent, which is the program \
#              that moves mail from one machine to another.
# processname: postfix
# config: /etc/postfix/
# pidfile: /var/run/postfix.pid

# Hacked by jam 25 Feb 99.  Mostly s/sendmail/postfix/g :-)

# Source function library.
. /etc/rc.d/init.d/functions

# Source networking configuration.
. /etc/sysconfig/network

# Check that networking is up.
[ ${NETWORKING} = "no" ] && exit 0

[ -f /usr/sbin/postfix ] || exit 0

RETVAL=0

# See how we were called.
case "$1" in
  start)
        # Start daemons.
        echo -n "Starting postfix: "
        /usr/sbin/postfix start
        RETVAL=$?
        [ $RETVAL -eq 0 ] && touch /var/lock/subsys/postfix
        ;;
  stop)
        # Stop daemons.
        echo -n "Shutting down postfix: "
        /usr/sbin/postfix stop
        RETVAL=$?
        [ $RETVAL -eq 0 ] && rm -f /var/lock/subsys/postfix
        echo
        ;;
  restart)
        $0 stop
        $0 start
        ;;
  reload)
        /usr/sbin/postfix reload
        exit $?
        ;;
  abort)
        /usr/sbin/postfix abort
        exit $?
        ;;
  flush)
        /usr/sbin/postfix flush
        exit $?
        ;;
  check)
        /usr/sbin/postfix check
        exit $?
        ;;
  *)
        echo "Usage: postfix {start|stop|restart|reload|abort|flush|check}"
        exit 1
esac

exit $RETVAL

# cd /etc/rc3.d
# ln -s ../init.d/postfix S80postfix  (som root)
# ln -s ../init.d/postfix K20postfix  (som root)

----------------------------------

installer evt webmin (www.webmin.com) som indeholder et modul til postfix.

en sidste ting er et link til et godt værktøj til at overvåge postfix med:

http://jimsun.linxnet.com/postfix_contrib.html

-----------------------------------
Anti-virus/avancerede features:

maps_rbl_domains = sbl.spamhaus.org rbl.maps.vix.com dul.maps.vix.com
default_rbl_reply = $rbl_code Service unavailable; $rbl_class [$rbl_what] blocked using $rbl_domain${rbl_reason?; $rbl_reason}

dertil har jeg sat:

smtpd_recipient_restrictions = permit_sasl_authenticated,permit_mynetworks, reject_unauth_destination, reject_non_fqdn_recipient

især "reject_non_fqdn_recipient" stopper en del virus-mails som bliver sendt fra pc'ere uden et "fully qualified domain name".

Til sidst kan jeg anbefale spamassassin (eu.spamassassin.org).

smtpd_sender_restrictions = permit_sasl_authenticated,reject_unauth_pipelining, reject_unknown_sender_domain, reject_non_fqdn_sender,  reject_rhsbl_sender, dsn.rfc-ignorant.org, hash:/etc/postfix/access

især den sidste er god - det er blot en tekstfil som indeholder linier ala:

008.net                554 Spam (2003-01-07)
121specialoffers.com    554 Spam (2003-01-02)
123winners.com  554 Spam (2003-01-02)
12move.be              554 Spam (2003-01-02)
1clickandwin.com        554 Spam (2003-03-07)

Man skal huske at køre postmap hash:/etc/postfix/access hver gang man tilføjer et nyt domæne.

-----------------------------------
Avatar billede mfalck Praktikant
26. april 2005 - 20:39 #3
bom bom - jeg kan i al fald se at ftp-stedet ikke længere har den gamle version liggende. Den nyeste version er 2.2.1
Avatar billede JoeX2 Praktikant
26. april 2005 - 20:48 #4
En anden måde er at bruge mandrake kontrol panel.

Som standart installeres kun en begrændset udgave hvor alle services mangler. Dem får du tilbage ved at skrive:

su
<dit root password>
urpmi drakwizards

Derefter kan du starte mandrake kontrol panel med kommandoen: (også som root)

drakconf

Et af de nedereste punker i panelet hedder "server-hjælpere", under det kan du trykke på "konfigurer post". Den sætter postfix op i en opsætning der virker. Hvis du vil ændre opsætningen efterfølgende kan dette gøres med fx webmin.

mandrake kontrol panelet kan også findes i menuen. Der hedder den "konfigurer din computer"