Avatar billede pf3r7 Nybegynder
02. maj 2005 - 16:12 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Pc slukker efter et par timer med spil.

Min computer:

Xp3200-64bit, 1gb corsair ram Radeon9800pro med Artic Cooling ATi silence (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104133)

efter at have spillet Half-life/Guild wars/eller andet så crasher min puter, for det meste stopper den bare og skærmen slukker..

Jeg har lige (efter endnu et tilfælde) åbnet mit kabinet og der var ikke særlig køligt derinde. Der bliver blæst en masse lun luft igennem maskinen af de to 120mm papst og PSU'en der også er udstyret med en 120mm blæser. Køleren der sidder på gfx'et hverken blæser eller suger luft.. det får det bare til at køre rundt!? kan dette være meningen? og kan det være årsagen til mine crashes? det er ved at blive ret irreterende ;)

og hvis varme er tilfældet, vil jeg så opnå bedre resultater med eks:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACZM215&Fane=COLD,COJUL
zalman'en?

kan godt være jeg er dårlig til at udtrykke mig, men skriv endelig.
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 16:47 #1
Det lydder til at være et varme problem.......

Inden du invistere i den papst (som nok vil løse problemet) så er det nok billigere at prøve  med 2 kabinetblæsere som nok vil være en god ide under alle omstændigheder.......

En for oven der blæser ud og en for neden der suger kold luft ind......
Så det er måske et spg om at få vendt dine pabst blæsere rigtigt ?
/Tubber
Avatar billede pf3r7 Nybegynder
02. maj 2005 - 16:57 #2
:P ja, jeg er ret sikker på at mine blæsere vender rigtigt, ligefrem at invistere i 2 mere synes jeg lyder lidt som et overkill.. sidder og kigger på en blæserstyrings-dimmer, så kunne jeg vel altid sætte den på fuld blast når jeg gamer.
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 16:59 #3
Hehe ja fik ikke lige slettet det med at invistere
læste igennem igen og så du havde 2......

Den pabst blæser den ud af kabinettet ? mener man kan få en der blæser direkte ud af den næste PCI Slot
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 17:08 #4
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320765

Det var nok noget som dette jeg ville vælge.....den artic cooling skulle nok kunne klare gfxkortet.....
Avatar billede pf3r7 Nybegynder
02. maj 2005 - 17:13 #5
well, jeg overvejede det også, men det larmer ret meget. 28db. Jeg har en pænt lydløs pc fra start. men hvis alternativet er crash hele tiden er der vel ikke meget at gøre :/

har lige haft min puter til at idle i ca 40min (med åbent kabinet) og kom tilbage, startede et spil og der gik ca 5 min før den crashede igen :( så gfx'et kan ikke have kølet meget af.. virker lidt underligt. pisser mig lidt af man ikke kan tage tempen på det gfx jeg har.
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 17:23 #6
Har du ikke et stegetermometer ? det kan du da lige klistrer på ? ved ikke hvor nøjagtigt det er.......

Lydder mærkeligt ? spillede du med kabinettet åbent ?
Avatar billede pf3r7 Nybegynder
02. maj 2005 - 17:29 #7
Stegetermometer!? nope :) dem ligger jeg ikke lige inde med.. Ja, kabinettet stod åbent og den crashede stadig.. måske man skulle formatere maskinen, kunne måske være en software fejl?
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 17:33 #8
Hvis kabinettet stod åbent så skulle der jo ikke være problemer med varmen.....

Inden du formatere bør du prøve nyeste drivere og chekke du har nyeste DirectX....
Evt. også kigge lidt på den her side:
http://www.tweakguides.com/ATICAT_1.html
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
08. maj 2005 - 16:20 #9
du har jo selv sagt at der ikke er aktiv rotation i grafikkortblæseren, så den virker ikke og derfor bliver kortet varmt. enten skal du have en ny blæser eller have testet om stikket sidder rigtigt
Avatar billede pf3r7 Nybegynder
08. maj 2005 - 23:04 #10
ejoergensen, hvis du kender køleren der sidder på kortet ville du vide at det har "lige vinger" så den skubber bare luft hen over området den skal køle, den hverken suger/blæser ind/ud af kabinettet.. så jeg tviler meget på at det er specielt effektivt :/

Jeg tror at tubber har ramt meget rigtigt.. jeg har sat opløsninger i guild wars og det har umiddelbart løst mit prolem, hvis det forsætter når jeg finde en ny køler metode :)

tubber, vil du sende et svar for points?
Avatar billede tubber Juniormester
09. maj 2005 - 01:21 #11
Kommer her :)
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
14. juni 2005 - 17:51 #12
du har glemt at give ham point!
Avatar billede pf3r7 Nybegynder
24. juni 2005 - 11:51 #13
Done :) thx.