Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2005 - 13:29 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Snydt af Evind.dk? Tvunget til at betale?

Jeg har ved en fejl tilmeldt mig denne side på Evind, da jeg troede det var gratis. Og havde til min egen dumhed ikke læst deres betingelser ordentligt. Nu vil de så tvinge mig til at betale 260kr for at jeg er blevet tilmeldt nogle konkurrencer? Og jeg ønsker absolut ikke at betale, da jeg ikke mener tilmeldelses forløbet har været "gennemsigtigt" for mit vedkomne, og da det skete pga. en fejl. Vedlægger emailen jeg har haft skrevet til dem (Med start fra bunden og op)

Siden hvor jeg tilmeldte mig var her: http://www.evind.dk/freesignup.asp

----------------------------------------------------------------

Hej

Tilmeldingen er sket via denne side: http://www.evind.dk/freesignup.asp

Fortsat god dag

Venlig Hilsen
Evind

-----Original Message-----
From: Rasmus Hesthaven Karlsen [mailto:rk47759@EUCNORD.DK]
Sent: 12. maj 2005 09:02
To: Rene Kolmos
Subject: RE: Ang. Regning.

Okay, jeg vil gerne have at du sender mig linket til nøjagtig den side jeg
tilmeldte mig.
Siden jeg ikke finder denne sag rimelig for min part, og siden jeg føler mig
godt og grundigt "røvrendt" som vi siger på Nordjysk. Derved vælger jeg
istedet at sende denne sag videre til 3.part, nemlig Forbruger Styrelsen.
Derved lade dem behandle denne sag istedet for, da jeg ikke føler jeg får
noget fornuftigt ud af at skrive frem og tilbage med dig.

Jeg vælger at vedlægge korresponderende email til Forbruger Styrelsen.
Jeg vil i den forbindelse gerne have at du skriver linket til nøjagtig den
side jeg tilmeldte mig.

Rasmus.

-----Original Message-----
From:  Rene Kolmos [mailto:rene@shopman.dk]
Sent:  Thu 5/12/2005 8:46 AM
To:    Rasmus Hesthaven Karlsen
Cc:
Subject:        RE: Ang. Regning.
Hej

Ved tilmeldingen afkrydsede du et felt hvor der stod "Jeg har læst og
godkender betingelserne".

Så mener bestemt ikke at Evind har gjort noget forkert.

Fortsat god dag

Venlig Hilsen
Evind

-----Original Message-----
From: Rasmus Hesthaven Karlsen [mailto:rk47759@EUCNORD.DK]
Sent: 11. maj 2005 23:58
To: Rene Kolmos
Subject: RE: Ang. Regning.

Har jeg ikke set. Det har ikke stået tydeligt nogle steder, så normale
mennesker havde en jordisk chance for at se det. Hvilket vil sige at sine
vilkår ikke har været skrevet tydeligt. Derudover har jeg ikke fået nogle
bekræftigelser på mail eller noget som helst, for at jeg skulle afmelde mig,
og at mit abonnoment ville fortsætte. DU kan jo sagtens bare komme med et
link til nogle betingelser?

Jeg ønsker ikke at være tilmeldt nogle af jeres konkurrencer. Og ønsker
venligst at du afmelder det.

-----Original Message-----
From:  Rene Kolmos [mailto:rene@shopman.dk]
Sent:  Wed 5/11/2005 8:28 AM
To:    Rasmus Hesthaven Karlsen
Cc:
Subject:        RE: Ang. Regning.
Hej

Da du tilmeldte dig, godkendte du følgende betingelser:
http://www.evind.dk/freeconfirm.asp

Der står beskrevet, hvordan det hele foregår.

Fortsat god dag

Venlig Hilsen
Evind

-----Original Message-----
From: Rasmus Hesthaven Karlsen [mailto:rk47759@EUCNORD.DK]
Sent: 10. maj 2005 18:21
To: Rene Kolmos
Subject: RE: Ang. Regning.

Ja... Men hvis jeg har indtastet noget har det højst været for at høre
nærmere om det. Og kan ikke helt forstå det, for hvis jeg går ind på jeres
hjemmeside, så kan jeg vælge at betale via ewire eller bank overførsel.
Hvordan i al verden kan i så bare sende mig en regning udfra mit navn? Hvor
foreligger min bekræftigelse, samt at jeg skal betale 240kr for en service?
En ting er sikkert, jeg har ikke bekræftet nogen betalinger med min
underskrift eller noget som helst. Og ønsker ikke jeres "produkter" på nogen
som helst måde!  Har været lidt rundt på nettet, det er sådan en masse
indlæg omkring evind.dk / aka shopman.dk's forretningsmetoder, noget du
kender noget til?

-----Original Message-----
From:  Rene Kolmos [mailto:rene@shopman.dk]
Sent:  Tue 5/10/2005 11:19 AM
To:    Rasmus Hesthaven Karlsen
Cc:
Subject:        RE: Ang. Regning.
Hej

Vi har haft en kampagne, hvor man kunne tilmelde sig for 1 år og så få den
første måned gratis. Hvis man ikke ønskede det alligevel, skulle det
afmeldes indenfor 14 dage.

Der har ikke været mulighed for at indtaste navn og adresse for yderligere
information eller lign. Indtastninger har kun været til tilmeldinger.

Hvis du ikke selv har tilmeldt dig, skal det naturligvis undersøges, så vi
kan få det stoppet. Det er jo ikke noget som du kan leve med.

Fortsat god dag

Venlig Hilsen
Evind

-----Original Message-----
From: Rasmus Hesthaven Karlsen [mailto:rk47759@EUCNORD.DK]
Sent: 9. maj 2005 19:22
To: Rene Kolmos
Subject: RE: Ang. Regning.

Okay.. lad os lige tage den her sag på en anden måde. Du vil have MIG til at
sende en skriftlig klage til dig omkring nogle tilmeldte konkurrencer, som
jeg ikke har ønsket, eller selv har tilmeldt mig? Jeg har ikke engang
skrevet under med min personlige underskift på at jeg ville acceptere den
form for produkt? Jeg har allerhøjest skrevet min adresse for at høre
nærmere om jeres produkt? Jeg ville da finde det meget interresant, hvis du
havde mulighed for at fortælle mig hvordan jeg på nogen måde har godkendt at
blive tilmeldt nogle tilfældige konkurrencer til en pris på 240kr? Hvis dine
vilkår er det som jeg lige har fået oplyst via din mail. Så vælger jeg
istedet at overdrage sagen til forbrugerstyrelsen, og vedlægger
koresponderende email.
Desuden ville jeg sætte pris på at få oplyst et navn på den jeg snakker med.

Vh Rasmus Karlsen

-----Original Message-----
From:  Rene Kolmos [mailto:rene@shopman.dk]
Sent:  Mon 5/9/2005 12:17 PM
To:    Rasmus Hesthaven Karlsen
Cc:
Subject:        RE: Ang. Regning.
Hej

Tak for din henvendelse.

Hvis du ikke kender til tilmeldingen til Evind.dk's konkurrenceservice,
bedes du venligst sende en skriftlig henvendelse til vores misbrug og klage
afdeling på følgende adresse:

Att. Misbrug
Evind.dk
Østerågade 3, 4tv
9000 Aalborg

Brevet skal indeholde en bekræftelse på at du ikke har tilmeldt dig på vores
hjemmeside, og at du ikke har modtaget vores brev hvori der har været
tilsendt en folder omkring evind.dk. Brevet skal desuden være underskrevet
af dig personligt. Såfremt du skulle have mistanke om hvem der måtte have
fortaget misbruget, er du meget velkommen til at skrive navne på personer
som kunne stå bag det. Evind's misbrug og klage afdeling vil efterfølgende
undersøge hvem der har foretaget tilmeldingen på vores hjemmeside udfra IP
adresse og i de fleste tilfælde overdrage sagen til politiet. Dette gøres
for at sikre dig fra fremtidig misbrug.

Vi gør opmærksom på at din tilmelding først afmeldes, når vi har modtaget en
skriftlig henvendelse fra dem. Hvis du ikke fremsender en skriftlig
henvendelse, vil du stadig være forpligtet til at betale for vores service.

Jeg håber mit svar har været tilfredsstillende.

Fortsat god dag

Venlig Hilsen
Evind

-----Original Message-----
From: Rasmus Hesthaven Karlsen [mailto:rk47759@EUCNORD.DK]
Sent: 8. maj 2005 20:26
To: info@evind.dk
Subject: Ang. Regning.

Jeg har modtaget en regning / rykker fra jer, hvor der står opført et beløb
på 260kr, som jeg skal indbetale til jer.

Jeg vil gerne vide hvad det er jeg skal betale for? Hvad er det i opkræver
mig penge for? Jeg har ikke tilmeldt mig noget?

Jeg går udfra der er sket en fejl i denne sag. Og vil gerne vide hvad jeg
skal stille op med regningen.

Vh Rasmus

Påført regningen er et kundenr: 24716

--------------------------------------------------------------

Hvad er jeres vurdering af denne sag, kan jeg tvinges til at betale for den regning?
Avatar billede popsy Novice
13. maj 2005 - 13:47 #1
Desværre tror jeg svaret er ja. Betingelserne er jo tydelige nok.
Avatar billede dmcn Praktikant
13. maj 2005 - 13:55 #2
Jeg ville ringe til Forbrugerstyrelsen på mandag mellem 9 og 12 (www.forbrug.dk) og høre dem ad. Umiddelbart er jeg dog enig med popsy, men særlige forhold kan gøre sig gældende, som gør deres "opsig indenfor 14 dage" ugyldig, og som dermed giver dig 3 måneders opsigelse.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. maj 2005 - 13:56 #3
Det mener jeg ikke.
Bevisførelsen ligger helt og holdent hos dem.
De skal bevise at de har sendt en bekræftigelses mail til dig (de skal her videresende den mail de sendte til dig)
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. maj 2005 - 14:00 #4
http://www.webpressen.dk/wmview.php?ArtID=1622 - det kunne have foregået på den måde...
Avatar billede popsy Novice
13. maj 2005 - 14:08 #5
john> Tilmeldingen er jo ikke anderledes, end hvis man f. eks. tilmelder sig en musikklub, og accepterer at købe 3 produkter mere til fuld pris indenfor et år, eller hvad de nu kan finde på.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. maj 2005 - 14:18 #6
Kan se hvor du vil hen - venter selv på en bekræfigelses mail hvori jeg bekræfter at jeg ejer den mail adresse der er opgivet - her et kvarter senere har jeg endnu ikke fået en mail....
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. maj 2005 - 14:20 #7
Og får jeg ikke en mail - ja så kan jeg jo ikke være tilmeldt, idet jeg intet har bekræftet...
Avatar billede kasperjensen Nybegynder
13. maj 2005 - 14:21 #8
Chancerne for at vinde noget igennem ewind er nok lige så stor som at vinde i lotto... der er såå mange tilmeldt, at man skal være heldig, meget heldig...
Avatar billede spif2001 Nybegynder
13. maj 2005 - 14:23 #9
Jeg tror de er i deres gode ret, hvis du har vinget checkboxen af. At det så ligner en ordentlig omgang bondefangeri, det er en anden sag...

For du har ret i, at synligheden er begrænset, og at mange brugere i dag bare vinger checkboxe af for at komme videre - det satser de jo nok på.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. maj 2005 - 14:23 #10
Avatar billede kasperjensen Nybegynder
13. maj 2005 - 14:26 #11
hehe.. ja, for dem der har konkurrencerne igennem dem, vælger selv hvem der skal have præmien...så det går ikke super fair til..
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. maj 2005 - 14:27 #12
Alt afhæønger faktisk af om mailadressen bekræftes eller ej.
Så firkantet kan man se på det.
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2005 - 14:52 #13
Okay jeg er ikke lige så meget inde i det. Men føler stadig ikek det er fair at jeg skal betale, idet jeg ikke har fåët noget som helst indtryk af det kostede penge...

Så hvis der er nogle eksperter på området, så må i lige skære det ud i pap hvad jeg skal gøre og hvad jeg ikke skal gøre..
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. maj 2005 - 16:19 #14
Bed dem bevise at du har bekræftet at du ville tilmeldes. Det kan de nemlig ikke.
Avatar billede edvardj Novice
13. maj 2005 - 16:28 #15
jeg holder osse på at bevisbyrden må HELT klart ligge hos Evind.dk
det er DEM der skal BEVISE det.
Avatar billede -thomas- Nybegynder
13. maj 2005 - 19:09 #16
Selvfølgelig skal du da ikke betale en krone. Der står "Gratis" med store gule bogstaver på siden, som endda hedder "freesignup". Du har skrevet til ham, at du ikke har bestilt noget, så du behøver ikke gøre mere i den sag.
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2005 - 19:32 #17
Jamen jeg har jo sat hak i den checkbox med at jeg accepterer betingelserne. Det er det argument han bruger inde fra evind.....
Avatar billede haverslev Novice
13. maj 2005 - 20:29 #18
Det er ikke første gang, evind er på kant med loven.
http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/article.jhtml?articleID=220833
Avatar billede -thomas- Nybegynder
13. maj 2005 - 20:38 #19
13/05-2005 19:32:07> Ja, men det holder ikke en meter. Gør ham opmærksom på, at du ikke har bestilt noget, og at du ikke agter at betale og lad være med at gøre mere ved den sag. Så hører du sikkert ikke mere.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2005 - 00:27 #20
Hvad skal jeg så foretage mig? Hvad er deres rettigheder? Kan de tvinge mig i RKI elelr hvordan er lovgivningen. Syntes helt denne forretning burde stoppes, men først og fremmest vil jeg bare slippe for at betale denne regning. Godtnok er regningen kun på 260kr, som jeg sagtens kunne betale, men det er hele princippet i det.
Avatar billede dmcn Praktikant
14. maj 2005 - 01:54 #21
Uanset hvad kan du aldrig ryge i RKI for det. Evind vil formentlig prøve at sende dig til inkasso, og når du modtager brev fra deres inkassofirma, kontakter du dem og fortæller, at du ikke vedkender dig at skylde Evind noget. Så må inkassofirmaet ikke sende dig videre til RKI, med mindre noget meget tydeligt peger på, at du lyver.
Avatar billede simonvalter Praktikant
14. maj 2005 - 06:42 #22
jeg har været ude for sådan en sag engang... med sådanne metoder så mener jeg du skal lade være med at betale... du ryger muligvis til inkasse som n0rmality siger.. det gjorde jeg selv... og jeg vedkendte mig ikke beløbet og bad den tage mig i retten. Kort tid efter eftergav de beløbet.. for 260 kr tvivler jeg meget på du vil komme i retten... og skulle det ske så tror jeg ikke du vil tabe. Skulle det dog ske så hellere kæmpe imod sådanne forretningsmetoder og tabe end at bare acceptere det.. det er pga folk der bare accepterer at de kan leve videre.
Avatar billede simonvalter Praktikant
14. maj 2005 - 06:47 #23
min sag var godt nok hosting firmaet azero der ikke havde styr på deres opsigelser og mente ligepludselig at jeg 2 år efter jeg havde opsagt mit webhotel skyldte for 2 år og at de havde haft udgifter i den periode selv om jeg ikke havde benyttet det.
Avatar billede -thomas- Nybegynder
14. maj 2005 - 11:09 #24
Jeg tvivler på, at sagen bliver sendt til inkasso. Men tag for en sikkerheds skyld nogle screenshots af siden, hvor du har tilmeldt dig, så du ikke risikerer, at den bliver ændret.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2005 - 11:39 #25
Der er efterfølgende noget jeg ikke forstår. Manden der ejer sitet påstår at jeg ahr tilmeldt mig via http://www.evind.dk/freesignup.asp, som jeg sikkert også har udfyldt min adresse på. Men hvis man går ind på Evind.dk lige nu, så kan jeg altså ikke finde ovennævnte sider nogle steder? Altså et fysisk link på siden til http://www.evind.dk/freesignup.asp hvor man abre skal tilmelde sig sit navn og adresse. Som siden ser ud nu, så kan du kun tilmelde dig deres konkurrencer, Med enten Ewire eller Bankoverførsel. Altså forudbetalingsmetoden, så du tydeligt ved hvad du foretager dig?
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. maj 2005 - 12:23 #26
Det kan godt være at det hele står i betingelserne, men den er stadigvæk villedene. Især ordene "helt GRATIS", "0kr", navnet på siden "freesignup" og titlen "GRATIS TILBUD".
De fleste vil jo ikke læse betingelserne når Evind.dk først skriver at det er helt gratis.
Det de skriver først er jo meget tæt på at være løgn - eller i det mindste bondefangeri.

Forbrugerstyrelsen har før endt en sag tilfordel for kunden selv om betingelserne var klare.
Feks sagen om "Lej et elektronikprodukt, og betal én krone for det om 10 år", som de bla. havde i Fona.
Der stod i betingelserne at ens kopi af købsaftalen ikke måtte bøjes eller foldes, hvis aftale stadig skulle holdes.
Men den gik bare ikke - Fona, og de andre butikker som troede de havde været smart, tabte sagen. Dermed kunne kunderne købe produktet for én krone, selv om de havde brudt kontrakten ved at folde papiret.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2005 - 13:14 #27
Okay.... har lige lavet en gennemgang af mine papirer. og fundet et andet brev evind ahr haft sendt. Det er ikke altid jeg lige får tjekket posten, da mange af mine ting kører via pbs, så forventer ikke nogle andre breve. Men skal lige prøve at få fat i en scanner, så jeg kan få scannet de papirer ind de har sendt
Avatar billede coldplay Nybegynder
16. maj 2005 - 00:48 #28
http://www.evind.dk/tilmeld2.asp?Submit=Bestil&atype=15

http://www.evind.dk/freesignup.asp

Jeg har selv - forgæves - søgt efter netop dette link. Foretagendet henviser i en mail til dig om et link, hvor meningen overfor dig som besøgende aldrig har været at kunne skelne mellem de to links. Behold alle mails fra fortagendet, og af særlig stor vigtighed, den famøse mail fra evind.dk med henvisning til "freesignup" linket.

Håbet det lykkes dig at scanne papirerne fra evind.dk.

/coldplay
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2005 - 12:06 #29
Jeg har hermed uploadet de 2 sider evind havde sendt til mig. Til min overraskelse havde jeg ikke nået af åbne dette brev, da jeg roder lidt til daglig, så havde bare fået det smidt sammen med nogle reklamer....

http://www.upitfree.dk/upload/files/Evind_1.jpg[2]
http://www.upitfree.dk/upload/files/Evind_2.jpg
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2005 - 12:07 #30
Lå lige mærke til at den ikke tager hele billede nr'1 url adresse. Så i skal lige kopiere hele linket...
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. maj 2005 - 19:28 #31
Jeg mener stadigvæk at de ikke har krav på en disse, da du ikke har bekræftet at du vil være tilmeldt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. maj 2005 - 19:28 #32
Kommentar: john_stigers
13/05-2005 14:18:12 Kan se hvor du vil hen - venter selv på en bekræfigelses mail hvori jeg bekræfter at jeg ejer den mail adresse der er opgivet - her et kvarter senere har jeg endnu ikke fået en mail....

Update: ingen mail endnu... Venter spændt på posten.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2005 - 20:53 #33
> Jogn stigers.

Hvad vil du prøve at bevise. Er ikke så meget inde i de forskellige måder internetfirmaer agerer på. Ved kun at min fornuft siger mig jeg bliver røvrendt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. maj 2005 - 21:16 #34
Det siger min fornuft også.
Avatar billede coldplay Nybegynder
17. maj 2005 - 12:07 #35
Du har ret til afmelde senest 14 dage efter tilmeldingsdatoen. Det står i brevet. Gå ind på deres hjemmeside og afmeld. Er dette ikke muligt, så send dem en mail, der dels afmelder abonnenmentet og dels gør foretagendet opmærksom på, at det ikke er muligt at afmelde via deres hjemmeside på trods af, at de oplyser dette i brevet.

Så står du stærkere, hvis der efterfølgende skulle opstår en tvist mellem dem og dig.

/coldplay
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2005 - 12:36 #36
Jamen problemet er jo at der er gået over de 14 dage. Der er nok gået 1½ måned. Men havde bare ikke læst brevet som jeg ahr scannet ind. Og lige pludselig modtager jeg en regning.
Avatar billede coldplay Nybegynder
17. maj 2005 - 14:06 #37
Hvis det fremgår af dine indlæg, at det forholder sig som du skriver, så har jeg lavet en tanketorsk, som jeg beklager meget. I så fald har jeg desværre ikke været så grundig i gennemlæsningen af dine indlæg.

Men fortvivl ej:

Det er spørgsmålet om, hvorvidt evind.dk rent juridisk kan gøre krav gældende overfor dig på 240 kr. for en ydelse, som du har ret til at opsige med 14 dages varsel. Beløbet der er tale om kan max. være kr. 20, hvis der er gået ca. 1 1/2 måned siden du tilmeldte dig.

/coldplay
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2005 - 14:55 #38
forbruger styrelsen rører ikke ved sagen da den er under 500kr
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2005 - 15:16 #39
Syns det ser hådbløst ud, det er kun en ting at gøre. Betale for det lort. Og så give dem igen af samme smøre. En helt masse dejlige tilmeldinger af diverse ting :)
Avatar billede -thomas- Nybegynder
17. maj 2005 - 15:19 #40
Jeg kan ikke se det håbløse i det. Hvorfor lader du ikke bare være med at betale?
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. maj 2005 - 16:42 #41
Kan heller ikke se det ser håbløst ud. Hvornår bekræftede du overfor evind.dk at du er den de skriver du er - altså at det er DIG der har bestilt produktet.
Avatar billede coldplay Nybegynder
17. maj 2005 - 17:42 #42
Jeg synes heller ikke, du skal betale. For mig at se er det ikke selve beløbets størrelse - og det at Forbrugerstyrelsen evt. ikke behandler sager under kr. 500 - som er det afgørende her, men selve den fremgangsmåde som evind.dk har brugt overfor dig.

Jeg vil bede dig om fortsat at lade dit spørgsmål stå åbent.

/coldplay
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2005 - 21:00 #43
Jamen de kan vel ip chekke min computer, hvis det kommer vå vidt. Hvilken ip som skrev sit navn på et givent tidspunkt, om de 2 oplysninger så stememr om overens.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. maj 2005 - 22:04 #44
Næh...
For det kræver en dommerkendelse at få noget brugbart ud af en IP adresse.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2005 - 19:09 #45
Ville lige meddele at evind har eftergivet regningen, og jeg slipper for at betale :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. maj 2005 - 20:18 #46
Rart at høre - husk at lukke ved at acceptere svar eller bede folk om svar så du kan fordele ud til flere på een gang :)
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2005 - 22:33 #47
Så lav lige nogle svar alle folk, så deler jeg dem ud på dem dr har svaret imorgen....