Avatar billede dorgbar Nybegynder
19. maj 2005 - 21:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

password knækker til windows xp login

jeg ved ikke hvad der er sket, men mit password er blevet lavet om til min windows login. desværre har jeg nogle filer som jeg meget gerne vil have, de ligger på maskinen. er der nogen der ved hvad jeg kan gøre
Avatar billede skau Nybegynder
19. maj 2005 - 21:19 #1
Synes jeg har hørt den her et sted her på eksperten

Der hvor du skal vælge bruger, gør du følgende
<ctrl>+<alt>+<delete>
vælg administrator - den skulle kunne bruges med tomt password

(altså control alt delete 2 gange i træk)

Har ikke selv prøvet det - men det kan du jo gøre

PS. hvis det virker skal jeg ikke ha point
Avatar billede dorgbar Nybegynder
19. maj 2005 - 21:21 #2
det er desværre den jeg har sat password på :\
Avatar billede rebecca Novice
19. maj 2005 - 21:30 #3
Sådan logger du på Windows XP, hvis du har glemt din adgangskode, eller hvis din adgangskode er udløbet
Vis produkter, som denne artikel gælder for.
Artikel-id : 321305
Sidste gennemsyn : 28. juli 2004
Revision : 1.0
På denne side
INTRODUKTION
Yderligere Information
  Metode 1: Brug en diskette til nulstilling af adgangskode
  Metode 2: Log på som administrator for at nulstille adgangskoden
Oplysningerne i denne artikel gælder:

INTRODUKTION
Denne artikel indeholder en beskrivelse af, hvordan du logger på Windows XP, hvis du har glemt din adgangskode, eller hvis din adgangskode er udløbet, og du ikke kan oprette en ny.

Bemærk! Hvis du ikke har oprettet en diskette til nulstilling af adgangskoden og har glemt adgangskoden til alle brugerkonti, kan du ikke logge på den eksisterende Windows-installation af sikkerhedsmæssige grunde. Disse oplysninger gælder for start af Windows XP normalt, i fejlsikret tilstand og for Genoprettelseskonsol. I dette tilfælde skal du udføre en "ren" installation af Windows XP, genoprette alle brugerkonti og derefter geninstallere alle programmerne.
Øverst på siden

Yderligere Information
Brug en af følgende metoder til at logge på Windows XP:
Metode 1: Brug en diskette til nulstilling af adgangskode
Hvis du har oprettet en diskette til nulstilling af adgangskode til Windows XP, kan du bruge den til at nulstille din adgangskode.

Yderligere oplysninger om, hvordan du bruger en diskette til nulstilling af adgangskoden, finder du ved at klikke på nedenstående artikelnumre for at få vist artiklerne i Microsoft Knowledge Base:
305478 Sådan oprettes og bruges en diskette til nulstilling af adgangskoden til en computer, som ikke er medlem af et domæne i Windows XP
306214 Sådan oprettes og bruges en diskette til nulstilling af adgangskoden til en computer i et domæne i Windows XP
Metode 2: Log på som administrator for at nulstille adgangskoden
Hvis du ikke kan logge på Windows med en bestemt brugerkonto (inkl. Administrator og Computeradministrator) men kan logge på med en anden konto med administrative rettigheder (inkl. Administrator og Computeradministrator), kan du udføre disse trin:1. Log på Windows med den administratorkonto, hvis adgangskode du husker.

Bemærk! Du kan ikke som normalt logge på en Windows XP Home Edition-baseret computer eller en Windows XP Professional-baseret computer i en arbejdsgruppe som Administrator eller Computeradministrator. Du skal starte Windows i fejlsikret tilstand for at logge på som Administrator eller Computeradministrator. Yderligere oplysninger finder du i afsnittet "Windows XP Home Edition eller Windows XP Professional i en arbejdsgruppe".
2. Klik på Start, og klik derefter på Kør.
3. Skriv følgende kommando i boksen Åbn:
control userpasswords2
, og klik derefter på OK
4. Klik på den brugerkonto, du har glemt adgangskoden til, og klik derefter på Nulstil adgangskode.
5. Skriv en ny adgangskode i begge felterne Ny adgangskode og Bekræft ny adgangskode, og klik derefter på OK.
Advarsel! Hvis du nulstiller adgangskoden for en brugerkonto på denne måde i Windows XP Professional, vil følgende oplysninger for den pågældende bruger ikke længere være tilgængelige:• E-mails, der er krypteret med brugerens offentlige nøgle.
• Internetadgangskoder, der er gemt på eller huskes af computeren.
• Alle filer, brugeren har krypteret.
Nu skulle du være i stand til at logge på Windows med den pågældende brugerkonto og den nye adgangskode. De følgende afsnit indeholder en trinvis vejledning i at nulstille adgangskoden for en normal brugerkonto i fejlsikret tilstand fra kontoen Administrator (eller Computeradministrator).
Windows XP Home Edition eller Windows XP Professional i en arbejdsgruppe
Udfør disse trin for at logge på som Administrator og nulstille adgangskoden: 1. Genstart computeren. Tryk på F8 efter POST-testen (Power On Self Test).
2. Brug piltasterne til at markere Fejlsikret tilstand i menuen Avancerede indstillinger for Windows, og tryk på ENTER.
3. Når du bliver bedt om at vælge det operativsystem, der skal startes, skal du vælge Microsoft Windows XP Edition (hvor Edition er den udgave af Windows XP, der er installeret), og tryk på ENTER.
4. Klik på Administrator på skærmbilledet Klik på dit brugernavn for at starte.
5. Skriv administratoradgangskoden, og tryk på ENTER.

Bemærk! I nogle tilfælde kan administratoradgangskoden være sat til en tom adgangskode. I dette tilfælde skal du ikke skrive en adgangskode, før du trykker på ENTER.
6. Klik på Ja for at acceptere, at Windows kører i fejlsikret tilstand.
7. Klik på Start, og klik derefter på Kontrolpanel (eller peg på Indstillinger, og klik derefter på Kontrolpanel).
8. Klik på Brugerkonti.
9. Klik på den brugerkonto, hvis adgangskode du vil ændre.
10. Klik på Skift adgangskode, hvis du vil bruge en adgangskode, eller klik på Fjern adgangskode, hvis du ikke ønsker at bruge en adgangskode. Gå til trin 11, hvis du fjerner adgangskoden.
11. Skriv brugerens nye adgangskode, og klik på Skift adgangskode.
12. Luk værktøjet Brugerkonti, og genstart computeren.

Windows XP Professional i et domæne
Udfør disse trin for at logge på som Administrator for at nulstille adgangskoden:1. Tryk på CTRL+ALT+DELETE i dialogboksen Velkommen til Windows.
2. Skriv logonoplysningerne for administratorkontoen, bl.a. adgangskoden, og klik derefter på OK.

Bemærk! Administratoradgangskoden kan være sat til en tom adgangskode. I dette tilfælde skal du ikke skrive en adgangskode, før du klikker på OK.
3. Klik på Start, klik på Kør, skriv compmgmt.msc, og klik derefter på OK.
4. Udvid Lokale brugere og grupper i boksen Computeradministration (lokal).
5. Klik på mappen Brugere.
6. Højreklik på den brugerkonto, hvis adgangskode du vil nulstille, i den højre rude i vinduet Computeradministration, og klik derefter på Angiv adgangskode.
7. Klik på Fortsæt.
8. Skriv den nye adgangskode til brugerkontoen i feltet Ny adgangskode.
9. Skriv adgangskoden igen i feltet Bekræft adgangskode, og klik derefter på OK.
10. Klik på OK for at acceptere, at adgangskoden er blevet oprettet.
11. Luk snap-in-programmet Computeradministration, og genstart computeren.

Øverst på siden
Avatar billede ksoren Nybegynder
19. maj 2005 - 21:31 #4
Du kan nemt nulstille passwordet: http://www.petri.co.il/forgot_administrator_password.htm

Gør du brug af XPs indbyggede kryptering, vil du ikke få adgang til data med denne metode
Avatar billede dorgbar Nybegynder
19. maj 2005 - 21:43 #5
Another method is by trying to restore a backed up System State (in Windows 2000/XP/2003) or a ERD (in NT 4.0) in which you do remember the password. The problem with doing so is that you'll probably lose all of the recently add users and groups, and all the changed passwords for all of your users since the last backup was made.

hvordan gør jeg det?
Avatar billede ksoren Nybegynder
19. maj 2005 - 21:48 #6
Det gør du kun, hvis du har taget en backup af systemindstillingerne før passwordet blev lavet om.

http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/ har en bootdisk som kan nulstille passwordet
Avatar billede skau Nybegynder
19. maj 2005 - 22:01 #7
Jammen har du prøvet det ?
<ctrl>+<alt>+<delete>
vælg administrator - den skulle kunne bruges med tomt password
Jeg synes arne_v (tror jeg det var) prøvede det på en maskine hvor administratorpasswordet var sat ... og til alles forundring virkede det.
Avatar billede ksoren Nybegynder
19. maj 2005 - 22:04 #8
skau, hvis der er sat password på den indbyggede administrator, så vil den metode aldrig virke :)
Avatar billede dorgbar Nybegynder
19. maj 2005 - 22:24 #9
skau <-- jeg har prøvet virker ikke :(

har ikke noget diskette drev, er det muligt at boote fra en usbpind?
Avatar billede dorgbar Nybegynder
21. maj 2005 - 15:37 #10
har fået det til at virker lukke nu
Avatar billede ziprar Nybegynder
01. marts 2006 - 00:57 #11
Jeg ved godt, sagen er lukket, men til folk der har dette problem, vælger jeg at bringe min kommentar/løsning alligevel. Det er beskrevet meget ud i detaljer, da det er et svar, jeg skulle bruge i en anden sammenhæng. Jeg ved, løsningen virker til Windows NT/2000/Xp.

Du skal bruge en lidt speciel boot-cd. Den hedder EBCD. Du har kun brug for Lite-versionen, og kan hentes fra
http://ebcd.pcministry.com/download_en.html
(ftp://ftp.mpi-sb.mpg.de/pub/simtelnet/msdos/cdrom/ebcd-0_6_1-lite-sfx.exw)

Pak filerne ud, og kør programmet
makeebcd
der ligger i den udpakkede mappe. Dette laver en iso-fil, der skal anvendes til at lave en boot-cd. Hvis du ikke har noget brænderprogram, eller det, du har ikke understøtter skrivning af iso-filer/brænde image-filer, kan du hente CDBurnerXP Pro fra
http://www.cdburnerxp.se/download.php?latest (11MB)
(her brændes en image-fil ved at vælge "Create a new Data-CD/RW...", menuen "File"->"Write disc from ISO-file". Tryk på "..." og find frem til mappen, du pakkede filerne ud i. Her ligger ISO-filen, du skal bruge).

Når du har brændt cd'en, skal du sætte den i computeren, der volder problemer, og starte computeren op på den.

Når computeren er startet op, har du en liste med 8 valgmuligheder. Skriv
for at vælge "nt password editor (Linux-based)", og tryk på Enter. Vent til der står "Press return/enter to continue". Tryk så på Enter.

Hvis Windows er installeret på et SCSI-drev eller SATA-drev, skal du skrive y for yes, når der står "Probe for SCSI-drivers:". Ellers bare tryk på Enter. (Hvis du har installeret Windows på et SATA eller SCSI-drev, skal du givet vis indsætte en diskette eller CD-rom med driverne til det her).

Nu vises der en liste over de forskellige partitioner på din computer. Som regel vil den korrekte være valgt fra starten, så tryk bare Enter for at komme videre.

Herefter spørges der til hvor dine filer til registreringsdatabasen ligger. Der skulle meget gerne stå "[windows/system32/config]", så du kan blot trykke enter. Hernæst skulle der gerne stå "[sam system security]" ude til venstre. Tryk på Enter.

Nu står der "What to do? [1] ->" ude til venstre. Du vil gerne ændre din adgangskode, så tryk blot Enter ([1] betyder standardvalg).

Der kommer nu en liste med brugernavne på computeren. Skriv navnet på den konto hvis adgangskode, du vil nulstille. Tryk på Enter.

Skriv * for at nulstille adgangskoden. *'en ligger på SHIFT-8, da tastaturet er indstillet til amerikansk layout. Alternativt kan du bruge * på det nummeriske tastatur. Tryk på Enter. Skriv nu y for at sige ja til "Do you really wish to change it?", og tryk på Enter.
Skriv ! og tryk på Enter for at afslutte redigeringen i adgangskoderne. Skriv nu q for at afslutte programmet, og tryk på Enter. Nu spørges der, om ændringerne skal tilføjes til computeren ("Write hive files? (y/n) [n]"), og det skal de selvfølgelig. Skriv derfor y og tryk på Enter. Skriv y igen og tryk på Enter igen (man kan godt nok nå at fortryde mange gange...). Nu skulle der gerne stå "You may also restart..." på nederste linje. Hold CTRL og ALT nede, og tryk på DELETE for at genstarte computeren.

Når den starter op i Windows, skulle du nu gerne kunne logge ind på brugeren hvis adgangskode, du lige nulstillede med en blank adgangskode.

Hvis du ønsker at der skal være adgangskode på kontoen, ændres det inde under startmenuen i "Indstillinger"->"Kontrolpanel"->"Administration"->"Computeradministration"->"Lokale brugere og grupper"->"Brugere". Højreklike på din brugerkonto, og vælg "Angiv adgangskode". Resten er ret meget ud ad landevejen.

mvh
Morten
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2013 - 09:43 #12
Tak for hjælpen det virkede perfekt.

m.v.h
Henning