Avatar billede mothail Nybegynder
19. maj 2005 - 21:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Lumen til candela(mcd)

Hejsa
Hvor mange mcd vil en LED der lyser med 23Lumen på 3W lyse?
Kom frisk ;)
Har forsøgt at google, men kan ikke finde noget brugbart...
Avatar billede richardjensen Seniormester
19. maj 2005 - 21:50 #1
Fat mod, - der er håb: jeg brugte Google og søgte på 'candela lumen' og fandt følgende, som måske kan hjælpe dig : http://www.krak.dk/Include/KrakTeknik/indholdsfortegnelse_enh_pdf.pdf
Vh. Richard
Avatar billede richardjensen Seniormester
19. maj 2005 - 21:56 #2
At en el-lyskilde er på 3 W er jo udtryk for dens energiforbrug, - hvor meget af det der bliver til udstrålet lys afhænger især af virkningsgraden, - men det ved du vel.
Avatar billede mothail Nybegynder
19. maj 2005 - 21:58 #3
Hmmm... som jeg ser det ud fra den pdf, så er 1lumen = 1candela * sr
Hvor sr er rumvinkel, som igen er 1m^2/m^2...
Se med min skrumpe hjerne giver jo ikke meget mening ;)
Nogen der vil være flinke og forklare det for mig?
Jeg kan fortælle at dioden har en lysvinkel på 140grader, hvis det hjælper noget.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. maj 2005 - 06:43 #4
1 lumen ER lig med 1 candela.
Avatar billede richardjensen Seniormester
20. maj 2005 - 09:32 #5
mothail> Du 'er på sporet' !
For 'fast grund' under enhederne, - så her nogle definitioner:
Lysstyrke måles i candela (cd), -
1 candela er 1/60 af den lysstyrke, som 1 cm2 absolut sort stof udsender ved temperaturen 1773 gr.celcius. ( platins størkningspunkt).
Lysstrøm måles i lumen (lm),
1 lumen er den lysstrøm, som en lyskilde med lysstyrken 1 cd i alle retninger udsender i rumvinklen 1 steradian (sr)
Belysning måles i lux (lx),
1 lux er belysningen af en flade med areal 1 m2, der rammes af lysstrømmen 1 lumen
Luminans (L) (lysudstråling ) måles i cd pr m2 ,
1 cd pr m2 er luminansen i fladenormalens retning af en flade med areal 1 m2 og en lysstyrke på 1 cd i normalens retning.
Steradian og fladenormal er nødvendige begreber fordi man jo teoretisk måler ud fra en punktformet lyskilde og på en kugleflade.
Avatar billede coldplay Nybegynder
20. maj 2005 - 23:40 #6
Fandt følgende link om en definition på 1 sr:

http://www.tycho.dk/article/print/1622

Ifølge denne definition er 180 grader = 2*PI sr (180 vinkelgrader er lig en rumvinkel på 6,28... steradianer).

1 sr = 180 / 2*pi = 28,66 vinkelgrader.

140 / 28,66 = 4,89 sr (ved en rumvinkel på 140 vinkelgrader).

23 [lm] = x [cd] * 4,89 [sr], hvor x beregnes til:

x = 23 / 4,89 = 4,704 cd = 4704 mcd.

Bare et skud i tågen - er ikke noget lys på området :)
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. maj 2005 - 13:32 #7
coldplay>
Du må vist være en temmelig god skytte, siden du kan ramme så præcist i tåge !

I øvrigt er sr ikke så kryptisk, - en kugles overflade er jo 4*pi*r*r , og hvis man antager en kugleradius på 1 ( fx. m ) vil overfladen være 4*pi m2 og man kan således opfatte hele kuglen som 4*pi steradianer.
Avatar billede coldplay Nybegynder
22. maj 2005 - 23:55 #8
Hvorfra ved du, at jeg rammer præcis?

Jeg ved det ikke end gang selv!

Det er en antagelse, kære richardjensen !

Tak for kommentaren - det var venligt af dig !

Blev mothail klogere ? :(

Blev vi ?
Avatar billede mothail Nybegynder
23. maj 2005 - 13:24 #9
Coldplay > Definer venligst "klogere"... mere ør? ja.. men klogere...? :)
Jeg har nu bestilt en af de dioder, og enten så lever den op til det ene, det andet eller noget helt tredie ;)
Avatar billede mothail Nybegynder
14. september 2005 - 23:02 #10
lukker..
læg svar som i forventer i bør have ;)