Avatar billede dishy Nybegynder
23. maj 2005 - 00:23 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Valg af uddannelse. Datamatiker vs multimediedesigner

Hey

Jeg står og overvejer at videreuddanne mig til enten datamatiker eller multimediedesigner. Hvilken af disse to uddannelser mener i er bedst, hvis man også gerne på sigt vil arbejde med avancerede hjemmesider med databaser mySQL, PHP og den slags. Multimediedesigner har jo nok mere af selve design delen samt de grafiske ting i Photoshop mv.. Disse ting har jeg dog kendskab til fra tidligere studier. Datamatikerstudiet forestiller jeg mig giver en meget større indsigt i programmering, databaser og den slags, som jeg så senere vil kunne udnytte i internet/web-udvikling.

Ja, jeg må jo nok hellere få kontaktet et par studievejledere, men de er jo alle ude på at sælge deres egne uddannelser.. Så det kunne være herligt at høre jeres mening.

Mvh Rolf/Dishy
Avatar billede styler.dk Nybegynder
23. maj 2005 - 00:34 #1
Hvis du skal være datamatiker, så skal du en tur på : HF,HHX, eller HTX..

Målet med datamatikeruddannelsen er, at man som færdiguddannet datamatiker...

Kan deltage i udvikling og vedligeholdelse af Edb-systemer.

Kan betragte datamatiske emner ud fra virksomhedens behov, der ses i sammenhæng med de informationsteknologiske muligheder.

Undervisningen er delt op i 5 fagområder og 2 valgfag, der gør en datamatiker til en generalist med en bred teoretisk samt praktisk viden.

De 5 fagområder er:

Systemudvikling

Programmering

Teknologi

Virksomheden

Alment

I Systemudvikling lærer man metoder til at analysere virksomheders behov, ønsker og krav til Edb. Man lærer også metoder til at planlægge og designe Edb-systemer. Man bruger bl.a. moderne Edb-værktøjer (programmer), og man får oven i hatten en god træning i projektarbejde, da en stor del af undervisningen foregår i grupper.

Programmering omfatter bl.a. programmeringssprog, algoritmer, datastruktur og databaseprogrammering. Her får man en træning i at programmere i et objekt-orienteret programmeringssprog. Man lærer også metoder og principper til konstruering af mere avancerede programmer.

I Teknologi lærer man om sikkerhed, datamatarkitektur, distribuerede systemer og netværk. Man får dyb indsigt i de principper der er basis for en moderne computer. Man lærer også at lave programmer der kan fungere i flere forskellige computernetværk.

Virksomheden er et meget erhvervsrettet fagområde. Her lærer man om bl.a. om organiseringsteori og IT-strategi. Man får indsigt i virksomheders arbejdsområder og funktioner på et grundlæggende plan og man lærer også sammenhængen mellem virksomheders arbejdsgang og behov for Edb-løsninger.

Alment er den mere almene undervisning, hvor man lærer sammenhængen mellem den teknologiske udvikling og samfundets udvikling, kommunikation og matematik. Man lærer at lave rapporter, præsentere sine resultater for andre og at se Information og Kommunikationsteknologien i en større sammenhæng. De Almene emner vil for det meste blive behandlet i de forskellige fag, når de er relevante, og er derfor ikke noget selvstændigt fag.

- Ved ikke om det kunne hjælpe lidt ?
Avatar billede nc Nybegynder
23. maj 2005 - 00:44 #2
generelt har jeg hørt at datamatiker og multimediedesigner ikke har gode jobmuligheder/fremtidsudsigter. Så måske det også kunne være interessant for at dig at tage et kig forbi dataloguddannelsens multiimedieretning (mener kun det er muligt på Århus universitet). Den tager så godt nok fem år og er mere teoretisk, men evt. et kig værd.
Avatar billede blim Nybegynder
23. maj 2005 - 02:19 #3
Hej, jeg er selv uddannet multimedie designer, så jeg kan fortælle dig meget basisk hvad det går ud på.

Forskellen mellem Datamatiker og MMD er ret stor vil jeg mene.
styler forklarer ret godt hvad datamatiker uddannelsen går ud på, og forskellen er at MMD handler mere om design, konceptudvikling, markedsføring og virksomhedsteori. Det er stadig en uddannelse hvor du hovedsageligt bruger computere, men de programmer du kommer til at arbejde med er flash, Director, 3D Studio MAX, i meget høj grad Photoshop og Illustrator.

Min erfaring og hvad jeg ser med mine gamle klassekammerater viser at det er svært bare at gå ud og finde arbejde lige efter uddannelsen! Men den er rigtig god at have som supplerende uddannelse! I øvrigt en ting du kan med MMD for at give dig gode chancer mht. at finde arbejde, er at du kan specialisere dig indenfor et område, og der er mange områder at tage fat på med denne uddannelse. Jeg arbejder selv som programmør-leder idag, men studerer stadigvæk for at komme på DTU. Når jeg en dag er færdiguddannet på DTU har jeg et stort forspring i forhold til andre ingeniør-uddannede, og det er min MMD-uddannelse. :)

håber det kunne hjælpe...
Avatar billede spif2001 Nybegynder
23. maj 2005 - 07:56 #4
nc sagde : "generelt har jeg hørt at datamatiker og multimediedesigner ikke har gode jobmuligheder/fremtidsudsigter."

Det er rigtigt at nyuddannede har svært ved at finde job, men når jeg ser på de årgange der var på min skole(datamatiker), har alle de dygtige fået job, mens dem der kom ud med gennemsnit på under 9 stadig kæmper her 2 år efter.
Ligemeget hvilken af de to uddannelser du vælger, gælder det om at få det meste ud af uddannelsen og derudover lave en kanon hovedopgave. Lav gerne små opgaver for små virksomheder under uddannelsen, da de er guld(diamant?) værd når du er færdig, og skal til at søge job.

Mht. valget kommer det jo an på hvad du vil bagefter. Vil du gerne lave hjemmesider og være god til at designe sådanne - vælg MMD. Vil du gerne lave applikationer (tit og ofte med web indblandet) er det datamatikeren du skal vælge.

Men lal dig ikke gennem uddannelsen - det er kun de bedste(og de heldige ;)), der ikke render arbejdsløse rundt bagefter.
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. maj 2005 - 09:12 #5
Klart datamatikker hvis valget står mellem de to, men i virkeligheden vil jeg råde dig til at sigte højere, f.eks. mod datalog eller ingeniør med speciale i data.

Læs f.eks. denne artikle

http://www.eksperten.dk/artikler/489
Avatar billede kalp Novice
23. maj 2005 - 09:55 #6
En stemme for datamatiker her også.

og ja hvis dine karakter her er høje så er dine jobmuligheder en helt del bedre.
desuden tror jeg der bliver brug for programmøre en ca. 3år frem.
Avatar billede jps6kb Novice
23. maj 2005 - 10:15 #7
Jeg læser selv til datamatiker, og synes helt klart det er den du skal vælge.
Det jeg hører fra MMD er at udd. er alt for bred. Der bliver ikke lagt vægt på en bestemt teknologi og derfor vil de have svært ved at finde arbejde.

Vi lærer bl.a. at lave applikationer i Java med en underliggende Oracle database, så springet vil jo ikke være så stort fra at lave det og til at gå web vejen...
Avatar billede dishy Nybegynder
24. juni 2005 - 20:38 #8
Pumb! Glemte helt at takke for de gode svar;-)
Avatar billede dishy Nybegynder
24. juni 2005 - 21:13 #9
På baggrund af dette indlæg, har jeg netop oprettet dette her også.

http://eksperten.dk/spm/628328

Håber på lidt respons.

På forhånd tak
Avatar billede styler.dk Nybegynder
25. juni 2005 - 04:33 #10
Tak for point :)
Avatar billede dishy Nybegynder
25. juni 2005 - 12:46 #11
You´re welcome styler.dk;-)

Checkede lige dit site. Har du flere? Hvilke egenskaber/kvalifikationer har du vedr webdesign? Jeg har selv gang i et større projekt nemlig..

Er i øvrigt ikke så meget inde i point-systemet her - flere har fortjent point, men jeg kan jo "kun" give, jer to der har afgivet "svar" og ikke "kommentar.."

Check evt. også denne: http://eksperten.dk/spm/628328

Go weekend

Rolf/Dishy
Avatar billede styler.dk Nybegynder
26. juni 2005 - 04:54 #12
- min site? ehm tænker du på www.styler.dk ?  - har lavet www.cmcsonderborg.dk - men ham som skriver ting og sager derinde, han har fjernet Copyrighten og sat hans eget navn ind!!!

men min kvalifikationer:
Asp - men har ikke arbejdet med det i et stykke tid, så har glemt det hele.
Ellers hjælper jeg folk med deres hjemmeside, hvis de har små problemer, evt. lidt grafik og sådan.
ellers arbejder jeg lidt i flash, men det jo vildt svært at lave.
har læst "Multimediedesigner uddannelsen VS autodidakt webdesigner! ! - men ved intet professionelt om webdesign, har kun lavet det i min fritid.