Avatar billede mulles.tk Nybegynder
27. maj 2005 - 13:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Wlan - begrænset eller ingen forb.

Jeg har problemer med at få tildelt netværksadresse til min bærbar, der kører på trådløst netværk!! Signalet er fint, hastigheden er fin, men status er begrænset eller ingen forbindelse, og det er så fordi den ikke har fået tildelt netværksadresse, men hvordan ordnes det lige?? Det har virket fint før på min gamle bærbar, men så skiftede vi til CyberCity og jeg fik ny bærbar.... Både den trådløse router og modtager er fra Amitech.....

HJÆLP!
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 13:46 #1
Du skal ind i din router setup, og fortælle den i dens acces list, at din bærbare godt må koble på.

Hvis du kører med WEP eller WPA, så skal du også have koden (Passphrase/key), som WEP/WPA bruger på routeren. Den skal nemlig ind i den bærbares opsætning.
Avatar billede mulles.tk Nybegynder
28. maj 2005 - 11:56 #2
Det er problemet, på access listen står at alle enheder har ret til at koble på, og der er endnu ikke noget password på! Hvis man tilslutter den bærbar via et netværkskabel fungere det helt fint, men det skulle gerne kunne virke det trådløse???
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. maj 2005 - 14:56 #3
Så skal du frakoble dette at alle computere har adgang, og tilføje kun de computere der skal have adgang, men først skal du have den bærbare til at komme på routeren.

Hvis vi starter helt fra begyndelsen, så skal man normalt installere et program på den bærbare fra den CD der følger med netkortet, og først derefter skal netkortet sættes i den bærbare.

Derefter installerer programmet drivers, og der kommer en lille ikon nederst til højre, hvor du kan sætte netkortet op.

Du skal ind i router opsætning, og på min router åbner du EXplorer, og i adressefeltet skriver du f.eks. "192.168.0.1". Hvad du skal bruge af IP for at logge på routeren, skal du finde i din manual til routeren.

For at du kan få netkortet til at logge på routeren, så skal du i routeren vælge et navn (SSID) i wireless opsætningen på routeren. Du skal samme sted vælge region, channel og mode (b, g eller b og g). Hvis du har et 11kbs netkort vælger du b, ellers vælger du b og g.

Du skal også her opsætte sikkerheden på forbindelsen. Igen har du et 11kbs netkort vælger du WEP, og har du et hurtigere vælger du WPA.

Bruger du WEP som sikkerhed, så skal du beslutte om du vil anvende 64 bit eller 128 bit encryption. Du skal skrive et passphrase i den dertil hørende boks, og trykke generate. Der fremkommer nu en/flere key(s). Den/de keys der framkommer skal du skrive ned, for dem skal du bruge til netkortet. Husk at gemme opsætningen i routeren.

Bruger du WPA, Beder den også om en passphrase, som du skriver ned, for den skal du bruge i netkortet. Husk at gemme opsætningen i routeren.

Har du et felt der hedder authentication type, vælger du enten automatic eller shared key. Igen husk at gemme opsætningen.

Nu skulle din router være klar til netkortet, og du skal nu sætte netkortet op.

På den bærbare trykker på det lille ikon nederst til højre, og opsætnings vinduet skulle komme frem.

I boksen med network name skriver du navnet du gav i routeren (SSID). Du skal også markere om du bruger WEP eller WPA, og her skal du bruge henholdsvis Key(s) eller passphrase, som du satte ind i routeren. Det er mere eller mindre på samme måde som med routeren.

Network type vælger du Access point, og der vil også være et sted, hvor du kan vælge kanal, der er måske en advanced setting knap du kan trykke på.

Du skal nu gemme opsætningen, og i status bar nederst i dette vindue skal den helst skrive connected to router.

Nu kender jeg ikke navnet på din router, så disse guidelines skal tages med et lille gran salt, da det er forskelligt fra router til router. Du kan evt. tage en kik i manualerne til både router og netkort, og der kan du læse dig til hvordan det er på din router/netkort.

Hvis du ikke kan få det til at virke med denne kommentar, så oplys router og netkort navn, og jeg vil tage en kik i disse, og vil kunne fortæle dig nøjagtig hvad du skal gøre.

Skulle det virke med dette jeg har skrevet her, kan du bare markere mit navn til venstre, og klikke på accepter. Hvis det ikke virker, så skal du ikke klikke på accepter, for så lukker du spørgsmålet, og det er mere besværligt at finde det igen, for ydeligere hjælp.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. maj 2005 - 17:07 #4
jeg glemte selvfølgelig at lægge det som svar :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. maj 2005 - 11:55 #5
Er du kommet videre ? ?
Avatar billede mulles.tk Nybegynder
01. juni 2005 - 22:50 #6
Jeg har fået det til at virke, det krævede sådan set bare at jeg fjernede den trådløse driver fra min bærbar og lod XP installere den igen, så virkede det fint... men du får point for den lange og grundige forklaring! Der er nok andre der kan bruge den...
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 23:51 #7
Takker og bukker    ;-)