Avatar billede crazynight Nybegynder
04. juni 2005 - 18:54 Der er 3 kommentarer

Må konkurrenten optimere med vores navn

Vi har en konkurrent som nævner vores firmanavn i sine metakeywords - er det lovligt?
Avatar billede jesperfrier Nybegynder
04. juni 2005 - 19:04 #1
Har du kontrolleret om det har nogen virkning ?

Hvis jeg ikke tager meget fejl, så har det ikke nogen betydning overhovedet - Prøv at søge i google på Jeres firmanavn og se om konkurrentens web site kommer frem ... hvis det gør, så kontrollér siden for indhold af ordet (Jeres firmanavn).

Ellers send mere information ... fx. Hvad er Jeres Firmanavn og hvad er det for et ord du mener bliver misbrugt.

Jeg kan ikke svare på om det er lovligt.
Avatar billede dmcn Praktikant
04. juni 2005 - 20:24 #2
Så vidt jeg er orienteret (nej, jeg er ikke jurist - omend det kunne være skægt :)), er det ikke ulovligt at bruge jeres firmanavn i deres metatags. I kan dog glæde jer over følgende:
  * Metatags har næsten ingen betydning i søgemaskineverden. Folk fusker med dem (som i jeres eksempel), så alle større søgemaskiner rangerer efter indhold i stedet.
  * I må jo gøre det godt siden de mener, at I er værd at kopiere. :)

Hvad kan I så gøre? Optimere bedre end de gør - og I har alle fordelene. De kan formentlig ikke bruge jeres firmanvn i content, da det ikke vil passe til deres indhold, så det eneste de kan gøre er i metatags, og som bekendt har det ikke den store betydning. Læs bufferzones artikler om søgemaskineoptimering, og I burde kunne gøre det langt bedre end jeres konkurrent gør det.
For sjovs skyld og narrestreger kan I evt. lave en side på jeres site, hvor I fortæller om konkurrentens metoder - det giver dem dårlig reklame og I burde optræde i resultaterne, når man søger på konkurrentens navn. Hip hurra, let's start a war. ;)
Avatar billede hanumanus Nybegynder
05. juni 2005 - 13:30 #3
Nej - Jeres konkurrent må IKKE optimere i jeres navn eller i jeres produkters navne.

En mail sendt til dem burde stoppe det med det samme.

Hvis man ønsker at blive fundet på sin konkurrents navn kan man i stedet skrive en artikel, hvor navnet optræder flere gange. Så er den hjemme.

Som skrevet ovenfor betyder meta tags dog ikke rigtigt noget længere - det er dog en god ide at tage dem med. Søgemaskiner ændrer metoder og de kan også bruges til en evt. fremtidig intern søgefunktion.