Avatar billede januskh Nybegynder
06. april 2001 - 19:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Objekts/komponents skærm position

Hejsa

Er der nogen som kan fortælle mig, hvordan jeg finder skærm position på et komponent? (Ikke dens position på formen, men på skærmen).

/Januskh
Avatar billede bbs Nybegynder
06. april 2001 - 19:50 #1
Kan du ikke uddybe lidt?

Jeg forstår simpelt hen ikke hvad du vil....
Avatar billede jennemaan Nybegynder
06. april 2001 - 20:06 #2
du finder objektets left + top

der til lægger du left + top for formen den befinder sig i.

Korriger evt. med Screen.TwipsPrPixelX og Screen.TwipsPrPixelY

/Jennemaan
Avatar billede januskh Nybegynder
06. april 2001 - 21:27 #3
Okay jeg uddyber/omformulerer spørgsmålet:

Det som jeg ville høre ad er om der er nogen, som kan fortælle mig hvordan jeg f.eks. aflæser en text-box\'s skærm position. Meningen er at jeg sender objektet/komponentet over i en funktion (via parameter) i en DLL (f.eks. text1).

Så vidt, så godt. Her kan jeg i enkelte tilfælde regne mig frem til text1\'s position, ved at tage:
text1.parent.left + text1.left

text1.parent er jo den form, som objektet er placeret på. Så har jeg den position. Men i enkelte tilfælde er jeg støt på at text1\'s parent.left er 0. Derfor er ønsker jeg at kunne f.eks. vha. et API-kald eller lignende aflæse feltets skærmposition på en anden måde.

Er der nogen som kan hjælpe mig med det.

Jeg kunne selvfølgelig bare sende X, Y over hver gang jeg kalder funktionen, men det er bare træls at skulle udtrække disse kordinater hver gang funktionen skal kaldes.
Avatar billede januskh Nybegynder
07. april 2001 - 10:58 #4
Nå, men jeg selv fundet løsningen.

Ved brug af følgende API og objektets.hwnd

Private Type RECT
  Left As Long
  Top As Long
  Right As Long
  Bottom As Long
End Type

Private Declare Function GetWindowRect Lib \"user32\" (ByVal hwnd As Long, lpRect As RECT) As Long
Avatar billede januskh Nybegynder
07. april 2001 - 10:59 #5
Ellers tak for jeres hjælp...