Avatar billede runeklausen2 Nybegynder
26. juni 2005 - 15:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

kan ikke ændre i record

Jeg har en form med en subform, når jeg prøver at ændre i data'en på  den "store" form, så får jeg en fejl meddelse om at der er skrive konflikt og kan ikke få lov til at gemme mine ændringer.

Nu er jeg så bare den eneste som prøver at ændre i den her record, hvorfor dette undre mig meget, nogen som har været ude for samme problem?
Avatar billede terry Ekspert
26. juni 2005 - 21:39 #1
Could be a problem in the tables/forms relaionships. Or maybe you are using a query which has a one-to-many relationship.
Avatar billede runeklausen2 Nybegynder
26. juni 2005 - 23:25 #2
Well, It's kind of wierd because I have another form just like that with a subform but there is no problem changeing the existing records.

I think i'll try to redo the form tomorrow
Avatar billede hvideg Nybegynder
27. juni 2005 - 00:15 #3
Det kan være et logisk problem, hvis du har lavet relationer imellem tabellerne og til eksempel forsøger at indsætte in værdi i en tabel som har en relation med en anden tabel om at der først skal findes en record der.

En sikker solve er at programmere dig ud af det. simpelt men virksomt at bruge form load eventet til at fylde formen og så benytte eksplicitte 'update' knapper.

Hvis du vil fortsætte med direkte bundne forme, så prøv at udvide, primærnøgle forbindelsen imellem parent og child tabellerne i relationen, der er ofte der man finder det.
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2005 - 14:56 #4
Jeg er stødt ind i lignende problemer, som jeg ikke kunne få løst. Min løsning blev at fjerne parent/child links og så sætte parent felterne ind som kriterier i forespørgsel. Denne forespørgsel bruges så som kilde til underformularen. Opdateringen gøres med en RefreshPage på afterupdate af felterne på hovedformularen.

Fik jeg skrevet det kludret nok!~)
Avatar billede runeklausen2 Nybegynder
27. juni 2005 - 22:39 #5
Det er et sammenkædet tabel, og jeg kan faktisk slet ikke få lov til at ændre i tabellen, hvis jeg prøver at gå ind i den via tabeller i access, meget meget underligt
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2005 - 08:19 #6
Er der noget, der er corrupt? Prøv at lave en ny db og importér alt pånær tabellen. Så opret tabellen igen og kopier dataerne og sæt dem ind i den nye db. Tilsidst komprimér/reparér.

Der kan også være noget med om der er valgt Dynamisk (inkonsekvent opdatering) ved egenskaber for underformularen.

Prøv!~)
Avatar billede runeklausen2 Nybegynder
28. juni 2005 - 23:14 #7
Her er hvordan min tabel ser ud, jeg har prøvet at lave en ny tabel, som ligner, men lige lidt hjælper det, jeg kan ikke ændre i posts, når de først er tastet ind.

For god ordens skyld skal det måske siges at det er en mysql DB.

CREATE TABLE `udlaan` (
  `udlaansid` int(10) unsigned NOT NULL auto_increment,
  `kontaktid` int(10) unsigned NOT NULL default '0',
  `aktivt` int(10) unsigned NOT NULL default '0',
  `ref` varchar(45) NOT NULL default '',
  `transport` varchar(45) default NULL,
  `udlaansdato` date default '0000-00-00',
  `returdato` date default '0000-00-00',
  `eksponeringsdato` date default '0000-00-00',
  `metode` varchar(45) default NULL,
  `tryktemedier` tinyint(1) default '0',
  `levendemedier` tinyint(1) default '0',
  `digitalemedier` tinyint(1) default '0',
  `events` tinyint(1) default '0',
  `veps` tinyint(1) default '0',
  `medie` varchar(45) default NULL,
  PRIMARY KEY  (`udlaansid`)
)
Avatar billede runeklausen2 Nybegynder
28. juni 2005 - 23:16 #8
Efter en lille hurtig fejlsøgning, så kommer jeg frem til at fejlen er placeret her:
  `udlaansdato` date default '0000-00-00',
  `returdato` date default '0000-00-00',
  `eksponeringsdato` date default '0000-00-00',

Af en eller anden grund, så vil access ikke lege med mysql dato'er
Avatar billede terry Ekspert
29. juni 2005 - 20:14 #9
I wouldnt be surprise if its because Access doesnt recognise '0000-00-00' as  Date, I dont either :o)

Try altering it to a valid Date
Avatar billede runeklausen2 Nybegynder
29. juni 2005 - 20:46 #10
done.