Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2005 - 04:31 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Hvad kan bedst betale sig. Bogkøb - told - fragt..

Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad der bedst kan betale sig når jeg skal købe denne bog

http://www.awprofessional.com/title/032133678X

igennem Addison-Wesley, for $27.99 + told + fragt(UPS International)

eller bookplace, computerbooks eller lign hvor man ved hvad fragt er og man vist ikke skal betale told?

http://www.pensum.dk/prissammenligning.php?source=ext&sval=032133678X&stype=isbn

jeg er slet ikke inde i de der toldregler så måske er der nogen her der har erfaring og kan give et godt råd.
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2005 - 04:47 #1
UPS - International            $9.00
.. så er det bare hvor meget vil den koste i told?
Avatar billede peet49 Nybegynder
05. juli 2005 - 09:35 #2
Inden for EU er det toldfrit, jeg har betalt omkring 130Kr for hver enkelt leverance uden for EU
Avatar billede pallas Nybegynder
05. juli 2005 - 16:30 #3
Citerer:

"Der kan umiddelbart tillades toldfri indførsel af pakker, hvor værdien ikke overstiger 22 EUR (ca. 165 kr.). Pakker kan indføres momsfrit, hvis værdien ikke overstiger 80 kr. Hvis disse værdier overstiges, skal der generelt betales told, moms og eventuelt også afgifter.

Der skal dog ikke betales told ved indførsel af bøger med undtagelse af visse billedbøger, hvor toldsatsen er 2,4 pct. Der skal betales 25 pct. i moms af bogens værdi tillagt evt. told og forsendelsesomkostninger. For CD'ere og/eller DVD'ere skal der betales en told svarende til 3,5 pct. af CD'ens og/eller DVD'ens værdi tillagt forsendelsesomkostninger, samt moms på 25 pct. af CD'ens og/eller DVD'ens værdi tillagt told og forsendelsesomkostninger"

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=92039&vID=0&i=58#i92039
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2005 - 18:21 #4
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=92039&vID=0&i=58
så jeg skal ikke betale told .. da jeg ikke går ud fra at bogen hører under katagorien visse billedbøger.. men der skal betales 25% moms.
og så bliver der sagt..
Varer fra USA kan være omfattet af en særlig tillægstold, som EU har indført fra 1. marts 2004.

og
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=300092&vID=200865&i=4#i300092
I visse tilfælde må du også regne med omkostninger til speditør e.l. for at få toldbehandlet forsendelsen....

det lyder alt sammen meget besværligt..jeg vil stadig godt høre fra en med erfaring i bogkøb uden for EU om det kan betale sig?
ville være rart hvis jeg kunne bestille den direkte hos dem da den ikke er kommet ud til de andre forhandlere endnu.
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2005 - 18:22 #5
det er jo lidt som at gamble.. en precis udregning ville være rar :/
Avatar billede peet49 Nybegynder
05. juli 2005 - 18:23 #6
Varer købt i EU:Der betales moms i det land, varen købes, der er ingen told på varer købt i EU
Avatar billede peet49 Nybegynder
05. juli 2005 - 18:25 #7
Deres regler gælder kun varer købt uden for EU
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2005 - 18:35 #8
sempron se mit andet link "Køber du en vare i et land uden for EU, fx USA, skal du som hovedregel betale told og dansk moms til ToldSkat ved indførslen."  jeg køber i usa
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2005 - 18:38 #9
men det får mig ikke tættere på hvad det egentligt vil kunne koste.. f.eks bestilte en ven nogen kort uden for eu.. han blev ringet op af ups og fik at vide at de kunne klare fortoldning for +100 kr hvis jeg husker rigtigt... selv om der ikke er told på skal der vel ordnes nogen papirer som de sikkert tager et gebyr for.... og hvad med den tillægstold der kan komme på ligges den på bøger?
der er så mange ubekendte.. og jeg kan ikke bruge et halvtklart svar til noget hvis det er det ubekendte der gør at det ikke kan betale sig.
Avatar billede pallas Nybegynder
05. juli 2005 - 19:10 #10
Det er ikke nemt at give dig - for - feks postdk tager ca 50 kr for en forsendelse - andre tager op til 500 kr - så det kommer an på hvem sælger har som fragtvirksomhed her i Dk
Avatar billede area48 Nybegynder
05. juli 2005 - 22:02 #11
Et lille råd mht. import af bøger; find bogen på amazon.com, kopier isbn. nummeret, gå tilbage til amazon.com's forside, scroll ned i bunden og vælg at handle på den engelske side. Klik dig ind på denne, søg efter din bog vha. isbn. nummeret (derved sikrer du at det er præcist den samme) og foretag dit køb her. Nu har du handlet indenfor EU's grænse og behøver derfor ikke bekymre dig om toldsatser/toldbetaling.
Har selv oplevet at betale afgift (+ bøde) på bøger og cd'er fra USA og det er bare ikke særligt sjovt. De fleste (seriøse) omline boghandlere svarer altid lynhurtigt på om de sender fra et EU land eller ej. God fornøjelse.....
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. juli 2005 - 01:21 #12
pallas >> hvis du kigger i tråden så kan du se at jeg allerede er klar over hvad fragten bliver. det er told, special told, moms, speditørere osv jeg er i tvivl om... som jeg har skrevet.. en som har handlet bøger uden for EU må vide det og kunne fortælle noget mere precist.

area48 >> som sagt til pallas hvis du læser tråden så kan du se at jeg prøver at finde ud af om det kan betale sig.. især fordi at
jeg hos addison-wesley kan få bøger med 35% rabat... at de selv til listeprisen er billigere hos addison-wesley end amazon osv.  (og så har de ikke fået bogen nogen steder i EU endnu .. kun preorder)
Jeg er udemærket klar over at det er nemmere inden for EU... hvad jeg godt vil vide hvor meget besværligere, dyrere osv det er at importere udenfor... og indtil videre har jeg ikke fået nogen hjælp.

jeg skal tit købe mange bøger hjem og gør det nu også normalt hos den billigste i EU men hvis der er noget at hente ved at købe uden for så vil det være besværet værd.

men jeg tror jeg så må starte med at købe den i et eksemplar og se... lade spm stå lidt endnu hvis der skulle dukke en ekspert op på området.
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. juli 2005 - 01:38 #13
nå nu har jeg da fundet nogen satser.. men så er det bare om der skal betales nogen af dem
http://www.ups.com/content/dk/da/resources/find/cost/additional.html
tænker på Indfortoldningsserviceydelser - Håndtering / Afslutning af transitdokument som jeg mener det var det min ven skulle betale for.
eller går en it bog ind under "UPS' indfortoldningsserviceydelser leveres gratis ved rutinemæssige toldklareringer"

det er en jungle ;)
Avatar billede area48 Nybegynder
06. juli 2005 - 13:52 #14
Som du selv siger er denne form for import en ren jungle. jeg købte for noget tid siden en cd i USA til en pris af ca. 75 danske kroner. Desværre fangede den interessen hos toldvæsenet i Kastrup og de lagde dansk moms på, afkrævede 50,- for toldbehandling (igen plus moms) og tilsidst krævede Post Danmark 30,- (plus moms) i gebyr for at opkræve det oprindelige "toldbehandlingsbebyr". samlet kom den stakkels lille cd til at koste mig omkring de 180,- (incl. moms) hvilket var en del dyrere end jeg havde forventet. Det skal lige siges at min kammerat indenfor samme uge også bestilte musik fra USA og hans forsendelse gik glat igennem tolden uden nogen former for problemer.
Der er altså et vist element af lotteri mht. hvad der fortoldes og hvad der ikke fortoldes. Læg dertil et UPS, Post Danmark og alle øvrige logistik virksomheder har helt egne regler/beløb for hvad de tager for at toldbehandle en forsendelse. Så vidt jeg er orienteret hører Post Danmark til blandt de billigste så hvis du handler i USA så overvej at få tilsendt dine ting vha. det almindelige post system og undlad de mere smarte amerikanske logistikfirmaer.
Avatar billede pallas Nybegynder
06. juli 2005 - 17:07 #15
Simon > prøver lige igen så. Ja du kender fragten fra udlandet til DK. Det jeg efterlyser er: hvem har din leverandør en aftale med i DK ? Så vidt jeg ved er PostDK de billigste. Men der er fragfirmaer (speditører) der tager op til 500 kr for en lille forsendelse. Så det er værd at undersøge.
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. juli 2005 - 17:08 #16
area48 og pallas lig et svar
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. juli 2005 - 17:11 #17
det er UPS der selv fragter lige til døren
Avatar billede pallas Nybegynder
06. juli 2005 - 17:18 #18
Okay, held og lykke med projektet.
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. juli 2005 - 23:39 #19
area48 svar plz =)
Avatar billede area48 Nybegynder
07. juli 2005 - 10:51 #20
ok,- takker !!
Avatar billede simonvalter Praktikant
07. juli 2005 - 14:53 #21
selv tak,