Avatar billede delpirzola Nybegynder
08. april 2001 - 13:55 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

netværksopsætning med router og hub..... :o)

jeg har 2 putere, begge med win98 2. og vil gerne lave netværk så begge putere kan være på nettet og jeg kan dele filer osv. hubben er en d-link dfe-908Dx, routeren er en cisco 677. jeg har adsl gennem cyberchitty, jeg har prøvet forskelligt men kan ikke få lortet til at virke. hvilke kabler skal jeg bruge og hvordan sætter jeg pisset op så det virker.

mvh.
Henrik
Avatar billede k_la Nybegynder
08. april 2001 - 14:09 #2
computere direkte fra netkort til indgange i HUB (ikke i uplink) (\"lige-over-kabel\")
IP adresser opsættes til 192.168.1.xxx ( eller som angivet af Cybercity)
Husk at sætte masken til 255.255.255.0 og gateway til 192.168.1.1 (eller den IP som cybercity angiver)

Cisco router til HUB indgang (lige-over-kabel - hvis cisco\'en har en omskifter og den markerer lige over) ellers placers den i uplink (husk at indgangen ved siden af uplink ofte er fysisk forbundet til uplink indgangen, så der må ikke sidde kabler i begge.

kontroller at den grønne lampe for hver indgang lyser (af dem du har kabel i )

kør en ping kommando som eks.

ping 192.168.1.1

for at teste om maskinerne kan se hinanden ( erstat 192.168.1.1 med IP nummeret på den PC/router som du vil teste.)
Avatar billede delpirzola Nybegynder
08. april 2001 - 14:29 #3
jeg har en fast ip-adresse er det den jeg skal skrive som gateway??
jeg fatter minus af netværk.... :o)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
08. april 2001 - 14:48 #4
Avatar billede k_la Nybegynder
08. april 2001 - 14:54 #5
Hvad er din faste IP adresse ?

Hvis det er som jeg formoder - så har du en fast IP adresse set fra internettet - den ligger i din router på WAN- siden, på den side hvor dine PC\'er skal tilsluttes har du en gruppe af IP numre, som alle starter med 192.168.1.xxx - routeren som skal være din gateway vil typisk have 192.168.1.1  som sin IP adresse.
Der vil så ske en \"konvertering\" i routeren  fra IP adressen i dit segment (sådan kaldes det netværk som du har lokalt hos  dig) til den IP adresse som CyberCity har tildelt dig.

Jeg vil foreslå dig at du finder papirerne fra Cybercity og læser dem igennem og giver os lidt oplysninger at arbejde ud fra
Avatar billede delpirzola Nybegynder
08. april 2001 - 15:20 #6
min ip-adresse er 212.242.254.122
Avatar billede k_la Nybegynder
08. april 2001 - 15:37 #7
Ja det er din faste adresse set udefra  - og den skal du ikke bekymre dig om i forbindelse med installationen af dine PC\'ere.

Jeg har læst lidt på Cybercity, så  du skal opsætte Dine PC\'er med følgende IP adresser:

IP på nr 1:
10.0.0.2 maske 255.255.255.0 gateway 10.0.0.1

IP på nr 2:
10.0.0.3 maske 255.255.255.0 gateway 10.0.0.1

på begge maskiner skal du under DNS angive følgende  name server adresser

så skulle alt virke

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
08. april 2001 - 15:51 #8
l_la>>sjovt, det er lige netop er det samme som der står i mit link!
Avatar billede k_la Nybegynder
08. april 2001 - 15:55 #9
Ja - det kan jo ikke være anderledes, når kilden er den samme, men hvis det skal gentages her så bliver det det!
Avatar billede delpirzola Nybegynder
08. april 2001 - 16:09 #10
det må jeg prøve imorgen, har lige fundet ud af at det ene kabel som skal være et straight eller hvad det nu hedder er et twisted.... :o(
Avatar billede delpirzola Nybegynder
09. april 2001 - 18:32 #11
sådan, nu virker pisset.....tak for hjælpen :o)