Avatar billede brixz Nybegynder
15. juli 2005 - 11:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

HTML, XHTML, XML hvad er det/forskelle

hvad er forskellen og hvad bruger man de forskellige sprog til
HTML
XHTML
og XML
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
15. juli 2005 - 11:07 #1
HTML og XHTML kan anvendes til at designe hjemmesider med.

Kig på www.html.dk  for at se hvad dette sprog kan anvendes til og hvordan det benyttes.

XML kan bl.a. lagre data i tgas du selv specificerer og så udtrækkes v.h.a. et XSLT (eXensible Style Language Translation), XML kan dog ikke anvendes til at "Designe" hjemmesider med.

mvh
Mads
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
15. juli 2005 - 11:09 #2
Men det er nok en god idé at lære HTML først. Der er utrolig mange dygtige brugere herinde "Roenving" "olebole" osv. der lynhurtigt kan genneskue eventuelle fejl.

Så jeg synes du skal kigge på :

www.html.dk

og prøve at kode lidt. Du kan selvfølgelig også hente et gratis program på nettet til at hjælpe dig med disse koder!.

mvh
mads
Avatar billede brixz Nybegynder
15. juli 2005 - 11:11 #3
tak for det.
Avatar billede wuggawugga Nybegynder
15. juli 2005 - 11:12 #4
HTML er et markup-sprog der anvendes til at gøre tekst mere anvendeligt på internettet. Det er for eksempel udseende som fed eller kursiv skrift, farver, tabelopstilling, inkludering af grafik osv.

Markup betyder at du for at bruge sprogets muligheder, skal 'markere' det stykke tekst, du vil arbejde med. Det gøres ved at skrive en instruktion på begge sider af teksten. For eksempel: (ikke rigtig HTML)

<fed>Dette skal være fed skrift</fed>

XML er også et markup-sprog, men kun til strukturering af data, altså ikke noget med udseende. Et meget anvendt eksempel er en CD:

<album>
    <kunstner>Nephew</kunstner>
    <kunstner>Titel</kunstner>
</album>

Det ligner jo meget HTML, men de to sprog har ikke helt de samme regler. Derfor kan et program der læser XML ikke rigtigt bruges til at læse HTML. Derfor lavede man en ny standard, som giver HTML de samme regler som XML. Det er det der hedder XHTML.

Hvis du vil læse lidt mere om det, kan du det her:
http://www.superusers.dk/artikler/dhtml.htm

Håber det hjalp lidt :)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
15. juli 2005 - 11:20 #5
jeps, god forklaring om XML fra wuggawugga!
Avatar billede brixz Nybegynder
15. juli 2005 - 11:28 #6
ja tak for det, det var ret forklarende.