Avatar billede rahzel Nybegynder
20. juli 2005 - 22:34 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ram til bærbar

Hej.

Jeg har en bærbar Travelmate Acer 2303LC.
Der sidder som standard 256 ram, men jeg vil gerne opgradere med en ekstra 512mb blok. Hvilke ram skal komme i ? Hvor kan de købes ? Hva er en god pris? Kan man selv sætte dem i ?
Avatar billede kasper.h Nybegynder
20. juli 2005 - 22:59 #1
Skriv nu i hardware sektionen omkring hardware spørgsmål, bærbare har stadig intet med tynde klienter at gøre !
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2005 - 00:25 #2
Disse skulle passe i din bærbare.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99301

Den bruger sodimm 200pins pc2100 ddr ram ifølge denne side:
http://www.memoryx.net/actr23me19.html
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2005 - 00:26 #3
Og ja, du kan sagtens selv sætte dem i. Der er normalt en plade i bunden man skruer af hvorefter man sætter rammen skråt i slottet og forsigtigt "lægger dem ned" så de låses af nogle tappe i siderne.
Avatar billede rahzel Nybegynder
22. juli 2005 - 15:46 #4
Ahh tak. Er der evt et sted hvor man kan tjekke om det nu er den type ram den bruger?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. juli 2005 - 15:58 #5
Du kan pille pladen i bunden ad og kigge på ram-soklen. I soklen er der en række kontakter og de er afbrudt af en lille plasticdims, som passer til et hak i ramklodsen, så kun den rigtige type ram kan sættes i soklen.

Sidder plasticdimsen ca i midten er det en sodimm 144 pins

Sidder plasticdimsen næsten helt ude i den ene side er det en sodimm 200 pins, og det er den du skal bruge.
Se eksempel på en 200 pins ram her: http://www.memoryx.net/9143u29003.html
Avatar billede rahzel Nybegynder
22. juli 2005 - 16:01 #6
Altså den som spænder rammeneme fast, sidder ude i siderne på den. Jeg har allerede bestilt rammene. Jeg takker mange gange for hjælpen, håber det virker.
Ps. Er det en dum ide at blade ram? Fx en ramblok på 256 og en kingston på 512?
Avatar billede rahzel Nybegynder
22. juli 2005 - 16:01 #7
Det er den slags ram som du har i dit link.
Avatar billede kasper.h Nybegynder
22. juli 2005 - 16:06 #8
Kan i ikke futte over i den rigtige kategori, det er lidt irriterende at modtage mails omkring emner der slet ikke handler om det man har bedt om at modtage... Tak! :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. juli 2005 - 16:09 #9
kasper.h > Hvis du nu havde fravalgt abonnering da du lagde den første kommentar, ville du jo ikke modtage nogen mail, bortset fra den første. Så du er lidt selv ude om det. *s*

rahzel > Takker for point :)

Nej, det er fuldstændigt ligegyldigt med hensyn til at blande ram af forskellig størrelse og hastighed, sålænge at man blot holder sig over cpu'ens fsb-hastighed.
Avatar billede rahzel Nybegynder
22. juli 2005 - 16:10 #10
Hvis jeg viste hvordan je ændrende kategorien havde jeg gjort det.

Tonny > Så lidt, det var en stor hjælp.
Avatar billede kasper.h Nybegynder
22. juli 2005 - 23:26 #11
tonybrandt, nej, men jeg modtager hver gang folk fejlposter i denne sektion.. og det er desværre ikke så lidt.
Avatar billede kasper.h Nybegynder
22. juli 2005 - 23:26 #12
rahzel, det gør du ved at lukke spørgsmålet og oprette et nyt :)
Avatar billede rahzel Nybegynder
26. juli 2005 - 17:21 #13
Så er rammene monteret. Jeg er virkelig tilfreds med det. Computeren er blevet meget mere stabil og rar at arbejde med. Kan virkelig mærkes i spil! Kan kun råde folk til at skifte ram, hvis folk overvejer det.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. juli 2005 - 12:27 #14
Ja, det giver et gevaldigt boost hvis ram-mængden i forvejen var lidt i underkanten. Tillykke med din, nu meget hurtigere pc :)