Avatar billede strcoder Nybegynder
27. juli 2005 - 15:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

2D spil, påvirk retning ud fra rotation

Hej, jeg er ved at kode et lille 2D spil og jeg har brug for at kunne påvirke mine objekters bevægelser ud fra en grad-rotation.

Det skulle helst være trinløst så det ikke virker som om det hakker.

Rotationen er fra 0 til 360 grader, jeg arbejder med x og y der styrer objekternes placering på mappet.

x++ => objektet bevæger sig til højre
x-- => objektet bevæger sig til venstre
y++ => objektet bevæger sig nedad
y-- => objektet bevæger sig opad

Det er altså ikke et spørgsmål om at rotere mine objekter, men at få dem til at bevæge sig i den retning der roteres.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juli 2005 - 16:53 #1
det skal vel være noget med:

x = x + hastighed*Math.cos(vinkel);
y = y + hastighed*Math.sin(vinkel);
Avatar billede strcoder Nybegynder
28. juli 2005 - 18:47 #2
Takker det hjalp, resultatet er nedenfor:)

Post et svar for points.

----
double hastighed = 0.1;

move_rotation = (rotation / 180) * Math.PI;

move_x += hastighed * Math.sin(move_rotation);
move_y += -hastighed * Math.cos(move_rotation);
----
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2005 - 18:48 #3
ok
Avatar billede losbutcher Nybegynder
09. februar 2006 - 14:16 #4
Hvis du skal arbejde med objekter der bevæger sig og påvirker hinanden vil jeg forslå dig at bruge 2D vectors. Dette gør beregning af position, hastighed og lignende meget lettere.