Avatar billede tenzing Nybegynder
28. juli 2005 - 14:13 Der er 19 kommentarer

Min Maxtor Onetouch 250 GB er gået i stykker - nogle gode råd?

Jeg er ulykkelig... Min Maxtor Onetouch 250 GB er gået i stykker, og jeg står til at miste feriebilleder fra de sidste 8 år!

Jeg tabte den desværre på gulvet i går, men det resultat, at den i første omgang fungerede, men nu er den stået af efetr at have kørt i nogle timer.

Min bærbare computer, kan ikke længere registrere harddisken, og den siger nu underlige lyde .... som om den blot står og kører i hak hele tiden og præver at gå igang med at læse..  den siger dong dong hele tiden.... den har det ikke godt..

Den er under et år gammel, men desværre har jeg ikke bon'en hvorfor jeg ikke kan indlevere den... men jeg har jo også tabt den på gulvet...

Det vigtigste nu er om der er nogle kloge hoveder der har gode ideer til hvordan jeg kan redde mine data? Findes der eksempelvis et firma der får få penge kan fikse den for mig eller lign?

Håber på et svar!
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 14:18 #1
disken er med 99% sikkerhed død (sikkert et head crash), men må jeg spørge, hvis du har 8 års ferie billeder på den disk, (uden backup) så er du selv skyld i det (og ja nu for jeg dårlig karme), men vigtige ting sikrer man, man har jo heller ikek et hus uden diverse forsikringer.

Der findes firmaer som muligvis kan genskabe dine data, (http://www.ibas.dk) men en analyse koster ca 3000,- og en efterfølgende rekonstruering mellem 10-15000 og opefter
Avatar billede tenzing Nybegynder
28. juli 2005 - 14:21 #2
Tak for det hurtige... Denne harddisk fungerer faktisk som min backup... men uheldigvis falder dette sammen med at jeg har re-loadet min bærbare med Windows XP - så meget uheldigt sammentræf...
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
28. juli 2005 - 14:23 #3
Jeg vil nu mene at Maxtor OT er back up, det er ihvertfald her i huset.
Men jeg er jo glad for at jeg har dem på CD også (Billeder) men det er vel kun til den dag de er ulæselige af en  eller anden grund.
Ja prisen for at få data frigjort igen er dæleme høj, men det må kunne lade sig gøre, jeg ville annoncere alle de steder jeg kunne fnde efter en mulighed for at få disken aflæst og kopieret.
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 14:25 #4
en harddisk er i mine øjne slet ikek sikker nok som backup, er det rigtig vigtige data, så er 2 kopier på CD / DVD eller bånd det eneste rigtige (har selv været i næsten samme situation som dig (flere gange endda), men nu kører stort set alle mine maskiner med RAID 1 (eller 5)og har en fornuftig backup løsning (med bånd), har kostet ldt, men opvejede det mod mistede data, og har det ikek godt med at miste data *S*
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 14:33 #5
Backup opbevarer man ikke i samme hus ;) (er lidt ærgeligt hvis både ens primære harddisk, og ens backup går op i samme band eller ved samme tyveri osv.)

Tvivler på du finder mange med samme erfaring som IBAS på dette område, der er en grund til det koster som det gør ;)
Avatar billede tenzing Nybegynder
28. juli 2005 - 14:33 #6
Kære Screem_brille, du er ikke til megen hjælp at du taler om hvad jeg skal gøre i fremtiden... Det løser ikke mit øjeblikkelige problem... Så jeg håber på flere konstruktive forslag til at udbedre mit problem her og nu.
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 14:35 #7
jo har skam svaret dig, din disk lider af et head crash, det kan hverken du eller jeg lave om på, skal dine data rekonstrueres, skal du have fat i et firma som IBAS (kender ikke andre som tilnærmelsesvis har samme erfaring på det område), at du ikke bryder dig om prisen ændrer ikke på det faktum at det er hvad du har af muligheder.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
28. juli 2005 - 14:47 #8
Jeg er ikke utilbøjelig i at give SB ret i at det er udbud/efterspørgsel og vigtigheden der dirigere prisernes himmelflugt.
Man kan så diskutere måden det bliver sagt på ;-)) sådan lige ud af posen
Avatar billede tenzing Nybegynder
28. juli 2005 - 14:51 #9
Jeg sætter hermed en plovmand på højkant til det firma der kan fikse min harddisk, og derved også kan sikre at gøre god reklame for sig selv... Tør I tage udfordringen op?
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 14:52 #10
hehe ja var måske lige lidt (for) direkte, men det ændrer jo desværre ikke på muligheden for at redde data på andre måder.
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 14:59 #11
LOL du for INGEN firmaet til at prøve at genskabe data for 500,- mange stder ligger en tekniker time på mere end det og det er ved alm servicering, om du så 10 doblede det beløb tror jeg ikek du får meget respons, men melder ud af tråden nu, men held og lykke med dit "projekt" du får brug for det ;)
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2005 - 22:15 #12
Ja nu har tørre tæsk nu altid været "god latin" i mit barndomshjem og det får mig til at tænke på dengang mit video kamera var 13 mdr. og garantien var udløbet nægtede lor--- at kør, far her op til forhandleren som kundgjorde at apparatet skulle sendes ind og erfaringsmæssigt løb en sådan omgang op i 3000-4000 kr. Jeg har altid haft et meget ømt forhold til penge så jeg tog mit kamera med hjem, fandt en grydeske i konens gemmer, størrelse medium, bankede kameraet ganske let både for oven, forneden og alle andre steder hvor der var nogle gode slåflader. Kameraet køre den dag i dag og det vil sige mere end 5 år efter. Se det var jo en længere historie, men det jeg vil frem til er, at du kunne jo prøve det samme med din harddisk. Og så skriver du "Men jeg er jo glad for at jeg har dem på CD også (Billeder) men det er vel kun til den dag de er ulæselige af en  eller anden grund" Ja men kære ven så kan du da blot starte med at lave et extra sæt cd-er
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
28. juli 2005 - 22:41 #13
Det var mig der kom med den hypotese, at selv om jeg idag har mine billeder på CD, så er udviklingen nok sådan at jeg om føje år ikke har en maskine der kan læse disse cder som nok bliver forældede.
Men ja man skal vel så huske at følge med tiden der også.
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 22:44 #14
nordicwolf CD er alt for alm. og udbredte til at de ikke vil kunne læses mange år frem endnu, (tror ikke på at der vil blive udviklet drev de næste mange år som ikke er bagudkompatible med cdér)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
28. juli 2005 - 22:57 #15
Det har du nok ganske ret i :-)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
22. august 2005 - 12:22 #16
Lukker du nu
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2006 - 21:21 #17
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 02:16 #18
brug for mere hjælp ?
Avatar billede Friis77 Praktikant
04. oktober 2008 - 19:49 #19
Prøv dem her, de har reddet min disk og billigt http://www.kfp-service.dk/data