Avatar billede kobbernagel Nybegynder
29. juli 2005 - 09:03 Der er 4 kommentarer

Kan man udskifte en disk i hardware RAID5 med en større disk?

Jeg har nogle servere som kører med hardware RAID5 controller hvor der er tilsluttet fra 3-6 diske. Nu er et par stykker af diskene stået af på det sidste, heldigvis kun 1 af gangen, og den størrelse de bruger kan ikke fås længere.

Det er hotplug SCSII diske som sidder i systemet, da der ikke må være nogen for for nedetid.

Kan jeg unden risiko for datatab skifte en disk med en større/hurtigere disk. Jeg har læst at man godt kan gøre det når man installere, men hvordan er det med et system som er kofigureret op med en hardware RAID5 controller. Vil den acceptere en større disk, og så kun bruge den størrelse som de andre diske er på, eller vil systemet nægte at tage imod denne.

Jeg er ikke meget for at skulle skifte alle diskene til nogle større lige for tiden, da jeg ikke har tiden til at bruge en weekend på at reinstallere servere, så jeg håber at I har et godt råd.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. juli 2005 - 12:03 #1
I manualen til min Promise RAID controller står: Ved udskiftning af disk/diske, skal anvendes en disk af samme eller større størrelse.

Min RAID består af 4 30 GB diske, og da den ene stod af, udskiftede jeg den med en 40 GB disk, og den blev opsat som om den bar en 30 GB disk.

Så med det forbehold, at jeg ikke kender din RAID kontroller, så burde du kunne udskifte den med en disk af samme størrelse eller større.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. juli 2005 - 12:03 #2
bar = var
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juli 2005 - 16:52 #3
Jeg ville nærlæse RAID controller manualen grundigt.

Jeg tror at der er mange af dem som forventer ens diske.
29. juli 2005 - 17:28 #4
Nu kan man jo kun svare for det man kender. De kontrollere jeg render og piller ved,
der er svaret JA, no problem. den vil bare tage disken ind, og bruge den plads den har behov for.
du vil efterfølgende kunne bruge den ekstra plads til et andet raid.
Dem jeg kender, kan man også skifte alle diske en ad gangen, og så bagefter udvide raidsettet til at bruge al pladsen (Kræver W2K SP4 eller nyere), og så kan man med diskpart få windows til at bruge det til en størrer disk.

Jeg vil dog som altid anbefale, at sikre sig at have en god backup, også når man kun skal skifte en defekt disk.