Avatar billede tinaten Nybegynder
02. august 2005 - 09:16 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Kan man få blæsere/kølere der er 100% lydløse??

hejsa

jegt har lige købt en ny pc, jeg fortalt salgsassistenten at den skulle være lydløs og han foreslog at jeg købte en ekstra køler(Thermaltake SILENT tr2 ...), hvilket jeg gjorde. MEN der er bestemt ikke noget silent over den, den larmer rigtig meget, og det var endda forretningen selv som installerede den.

på min arbejdsplads sidder jeg med en computer som ikke siger den mindste lyd.

er det en god ide med ekstra blæsere/kølere, skal kun bruge pc´en til internet, arbejde og måske dvd film, og er det overhovedet muligt at få blæsere/kølere der er 100% lydløs??
Avatar billede levich Nybegynder
02. august 2005 - 09:23 #1
En ekstra lydløs kabinetblæser (som den forhandleren foreslog) er kun nødvendig, hvis temperaturen i kabinettet er for høj, idet den mest støjende eksisterende blæser så kan køre lidt langsommere og dermed larme mindre.

Det er altid den enhed som larmer mest der skal ændres på.

Typisk er det strømforsyningen der larmer meget, idet dens blæser sidder på ydersiden af kabinettet. En lydløs strømforsyning koster ca. 450 kr.
Avatar billede levich Nybegynder
02. august 2005 - 09:24 #2
Jeg mener at have læst, at man kan købe en ekstern strømforsyning uden blæser, som derfor er 100% lydløs.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
02. august 2005 - 09:30 #3
Hvad med WaterChill, eller på dansk vandkøling. Det jeg kørt med nu i ca. 2 år, det fungerer udmærket og er "næsten" lydløst. Det vil sige, du kan høre den store blæser der skal blæse på køleelementet men det er ingenting i forhold til de andre blæsere, som du så kan pille ud af Pc'en. Blæseren i strømforsyningen, ventilatoren til Cpu'en, ventilatoren til Vga kortet og ventilatoren til kabinetet. Prøv det og bliv forbavset positivt.
Avatar billede redhack Nybegynder
02. august 2005 - 09:31 #4
Nej. 100% lydløs får du nok ikke en pc der er..

Dog kan du godt få en pc som er tæt på at være lydløs, men der er mange faktorer som spiller ind. (Harddisk, grafikkort køler, psu, chipsæt køler, cpu køler).

Harddisken kan larme meget, og det kan være svært at finde en som er tæt på lydløs. På www.edbpriser.dk kan du se hvor mange db støj som kommer fra de forskellige diske.

Dit grafikkort har sandsynligvis en blæser, og det er ikke altid muligt at gøre noget ved det, med mindre du vil have vandkøling. (Man kan lede efter et grafikkort med pasiv køling).

PSU'en bør have en 120mm blæser som suger varme væk fra kabinettet og cpu'en. Igen bør man lede efter en med lav db på www.edbpriser.dk

Chipsæt køleren kan du i mange tilfælde bare slå fra uden der sker noget. (men du midster garantien hvis der skulle ske noget)

Cpu køleren har du fået skiftet, og der er ikke så meget mere at gøre.

Alt i alt, så tror jeg det er nemmere at købe en ny Dell pc hvis du vil have en lydløs maskine. :) (Om ikke andet billigere).
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. august 2005 - 09:36 #5
Se denne butik: http://asp.webconsult.dk/privat/default.asp De har mange gode råd til støjdæmpning der også går ud over det de sælger i deres butik.
Avatar billede tinaten Nybegynder
02. august 2005 - 12:38 #6
jeg sidder lige nu ved en computer på mit arbejde, og den afgiver en meget svag summen som man næsten ikke kan høre, den er ikke monteret med ekstra blæsere eller noget og hvis det er sådan min nye pc vil lyde uden ekstra blæser foretrækker jeg det.

men tak for jeres hjælp!!!
Avatar billede levich Nybegynder
02. august 2005 - 12:47 #7
Jeg tror ikke, at det er den ekstra blæser som gør at din computer støjer. Det letteste er nok at åbne kabinettet, tænde computeren og derefter prøve at lokalisere den største støjkilde, som du så kan overveje om du vil skifte til en mere støjsvag.
Avatar billede tinaten Nybegynder
02. august 2005 - 13:33 #8
Jeg har åbnet kabinettet og konstaterede ved den lejlighed at det var den ekstra køler der støjede, jeg prøvede sågar at stoppe blæseren med en finger, hvilket gjorde en stor forskel idet lyden fuldstændig forsvandt.
Avatar billede tinaten Nybegynder
02. august 2005 - 13:36 #9
Salgassistenten solgte mig den fordi jeg sagde at jeg ville have pc´en skulle være så lydløs som muligt, bvadr!!!
Avatar billede levich Nybegynder
02. august 2005 - 14:05 #10
Så er problemet jo opklaret :-)
Avatar billede tinaten Nybegynder
02. august 2005 - 15:31 #11
ja tak for alle svarene!!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. august 2005 - 21:19 #12
"på min arbejdsplads sidder jeg med en computer som ikke siger den mindste lyd."

Professionelle maskiner har også bedre hardware end consumer produkterne har - idet alt hardware er afstemt nøjagtigt efter komponenter i en pro maskine :)