Avatar billede kochen Nybegynder
10. august 2005 - 21:08 Der er 26 kommentarer

Simpel, men ok eller hva?

Har lavet denne her for min fætter... den skulle ikke koste noget, men måtte gerne være lidt cool. Synes selv at den blev ok, selvom den er så simpelt.

Kom med lidt feedback, jeg er ikke sart;-)

Kochen
Avatar billede -mundi- Nybegynder
10. august 2005 - 21:09 #1
url ?
Avatar billede kochen Nybegynder
10. august 2005 - 21:10 #2
ja og her er linket så

www.grosander.com
Avatar billede kochen Nybegynder
10. august 2005 - 21:11 #3
ps: "om os" er ikke online endnu
Avatar billede trekkies Juniormester
10. august 2005 - 21:15 #4
Under "kollektion" står der "Close" mens under "Kontakt" står der "Luk", du skal bestemme om det skal være på dansk eller engelsk.
Fin side, men du har en del fejl på siden:
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.grosander.com/

Nederst på siden kan man slukke for musikken, det er godt, men det vil også være en god ide med en volume kontroler :)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
10. august 2005 - 21:17 #5
Når du laver en Flash-side skal der som minimum være en HTML-side med samme indholdt. Èn ting er at søgemaskiner ikke kan læse flash og derfor ikke vil "opdage" siden, en anden er at modtageren ikke nødvendigvis har Flash installeret på sin computer.
Derudover er blinkeriet meget generende for øjnene, og musikken bør kunne slås fra (efter min mening hører musik slet ikke til på en hjemmeside, og her tjener det ikke noget formål, men bliver hurtigt meget trivielt).
Den smule HTML der er på siden bør rettes så den som minimum er fejlfri:
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.grosander.com/

Det er lidt hårde ord, men jeg håber at du kan bruge det så du kan få udviklet en god side. Grafisk har du fat i noget godt!
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
10. august 2005 - 21:19 #6
Ja, man kan faktisk slukke musikken. Det havde jeg slet ikke set, for det er noget utydeligt. Overvej om den musik overhovedet tjener noget formål. De fleste vil bare få spat af det efter at have været på siden i et minuts tid...
Avatar billede kochen Nybegynder
10. august 2005 - 21:20 #7
schwarz84
Jo da, men ifølge macromedia som laver flash har 98 % af verdens online computere flash installeret http://www.macromedia.com/software/player_census/flashplayer/, med hensyn til html'en giver jeg dig ret, fatter ikke en bjælle af det og lader flash lave det meste:/

kochen
Avatar billede kochen Nybegynder
10. august 2005 - 21:26 #8
Så er lyd ikonet også blevet tydligere, med hensyn til musikken tror jeg lader den blive, det er trods alt en tøjdesigner, og jeg prøver at ramme en følelse af et modeshow/catwalk agtigt et eller andet.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
10. august 2005 - 21:29 #9
kochen: Kan ikke lige smide nogle tal efter dig og det skal nok passe med 98%. Til gengæld kan jeg så sige dig at 50% af de danske netforbindelser stadig foregår gennem et gammeldags telefonmodem, og her vil din side være for tung.
Jeg kan se at du har udfyldt en masse keywords som søgemaskiner kan finde dig på, men disse keywords har været så misbrugte i tidligere tider så alle større søgemaskiner ignorerer dem i dag. Du er altså med andre ord på noget dybt vand med søgemaskinerne her.
Her er en masse guides til at lære HTML og andet godt. Det er der nok ikke nogen vej uden om hvis du skal lave hjemmesider. Til gengæld er det ikke ret svært at mestre til husbehov: http://www.html.dk/
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
10. august 2005 - 21:32 #10
Ja, nu får man øje på lyd-ikonet. Jeg kan godt forstå din tanke med carwalken men grafikken signalerer en form for ro og billederne indeholder ingen bevægelse, så jeg synes ikke at det harmonerer godt med siden.
I sidste ende er lyden en smagssag som du selv skal bestemme, men jeg finder den meget enerverende.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
10. august 2005 - 21:35 #11
Hvis du ikke er så god til HTML, kan jeg lige hjælpe dig med at få det i orden, du i forvejen har skrevet.
Det tager lige et øjeblik.
Avatar billede kochen Nybegynder
10. august 2005 - 21:39 #12
Takker for din feedback schwarz84, som sagt jeg kan tage det;-) Min side fylder dog kun 111 kb hvilket ikke er nær så meget som f.eks. ekstrabladets forside fylder... Vil du dermed mene at også sider som tdc.dk, eb.dk, bt.dk. jubii.dk fylder alt for meget???
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
10. august 2005 - 21:46 #13
Jeg har ikke pillet i de tags, der har med din flash-animation at gøre, da det ikke er muligt at få dem til at validere korrekt, men nu er resten i orden:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html>
    <head>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
        <title>Grosander Denmark /// Ved David Regelsen</title>
        <meta name="keywords" content="David Amdersem, David Regelsen, Designer, Tøjdesigner, København, Copenhagen, Grosander, Grosander.com, Grosander Denmark, Denmark, Haute Couture" />
        <meta name="description" content="Grosander Denmark / Ved David Regelsen" />
        <meta name="author" content="Jonas Kochen" />
        <meta name="classification" content="Grosander, Design, David Regelsen, Copenhagen design, København, København design" />
        <meta name="robots" content="index,follow" />
        <meta name="robots" content="noarchive" />
        <meta name="revisit-after" content="5 Days" />
    </head>

    <body style="background-color:#ffffff">
        <!--url's used in the movie-->
        <!--text used in the movie-->
        <table style="height:100%;width:100%">
            <tbody>
                <tr>
                    <td align="center">
                        <object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://fpdownload.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=7,0,0,0" id="grosander" align="middle" height="563" width="925">
                            <param name="allowScriptAccess" value="sameDomain" />
                            <param name="movie" value="grosander.swf" />
                            <param name="quality" value="high" />
                            <param name="bgcolor" value="#ffffff" />
                            <embed src="grosander.swf" quality="high" bgcolor="#ffffff" width="925" height="563" name="grosander" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
                        </object>
                    </td>
                </tr>
            </tbody>
        </table>
    </body>
</html>
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
10. august 2005 - 21:50 #14
En ting er at du skal huske at sammenligne med mængden af information, der præsenteres på din side kontra de andre du nævner, en anden ting er at når du udvider din Flash-ting med flere sider og flere billeder fra kollektionen (der skal sikkert være mange, gætter jeg på), så skal folke stadig hente det alt sammen ned når de skal ind på siden for at kunne se noget af det.
Jeg mener faktisk at 111 kB er meget, og den skal nok snige sig op på det dobbelte og mere til når du lægger flere billeder på. Det er et designvalg og det er helt fint, men det er endnu en grund til at den skal ledsages af en HTML-side.
Avatar billede kochen Nybegynder
10. august 2005 - 22:03 #15
Der kommer ikke flere kilobytes til når jeg ligger flere billeder på, de bliver hentet dynamisk efterhånden som de bliver valgt af brugeren, dvs det er en engangs oplevelse at skulle hente de 111 kb.
F.eks. når der klikkes på kollektion er det en ny flash der loades ind og ligger sig inde i hovedflashen, både tekst og billder i kollektion kommer ind på den måde.

De store billeder under kollektion f.eks. fylder omkring 12 kb, og bliver først hentet når brugeren klikker på thumben... så rent faktisk er der mindrer information der skal hentes fra serveren i forholdt til html, da flash kun henter de aktuelle billeder hvorimod f.eks. en aspx side vil hente hele siden, med alt omliggende grafik også. Dette kan selvfølgelig være cached i i hukommelsen, men det betyder stadig at når først forsiden er hentet, vil en flash side og en html side, hente den samme mængde data.

Jeg synes faktisk at 111 kb komplet med lyd og effekter er en meget ok størrelse, oplevelsen af en flash side gør ihvertfald det 4-8 sekunders ekstra ventetid værd at vente på, men det er jo smag og behag.

kochen
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
10. august 2005 - 22:13 #16
111 kB er under absolut optimale forhold noget der svarer til omkring en 16-20 sekunder på et modem på en god dag. Pyt, jeg tror du har fanget min pointe...

Ok, så med opdelingen er den nok udholdelig på et 56 k. I øvrigt er det forholsvist simpelt at lave en billedskifter i HTML/Javascript der først henter billedet når man klikker på det, så det har du ikke helt ret i.
Avatar billede kochen Nybegynder
10. august 2005 - 22:22 #17
Ja, det tager måske så langt tid på et modem, meeeeen jeg vil gerne se en opgørelse der siger at 50 % af de danske internet brugere kun har 58 kbit at gøre godt med.

Anyways mener jeg ikke der er forskel på om en flash side eller en html side skal hente 12 kb.

Uanset hvad så tak for dine kommentarer omkring grafikken, teknikken kan vi diskutere herfra og til helvede.. haha. Jeg holder mig til at flash er standard i Internet Explorer og generelt at 98% af verden internet brugere kan se det. Og hvis de vil se min side, må de vente på den;-)

Kochen
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
10. august 2005 - 22:42 #18
Flash er ikke standard i Internet Explorer, så det tyder på at vi kan fortsætte i hvert fald et godt stykke endnu (det er altså rent faktisk et plugin der skal installeres...).

Jeg leder med lys og lygte efter de tal jeg har set for udbredelsen af bredbånd på nuværende tidspunkt. Mens du venter i spænding kan jeg give dig et link til en opgørelse der er et års tid gammel (fra IT og Telestyrelsen):
http://www.itst.dk/static/bredbaand/html/chapter02.htm
Se på afsnit 2.2.3
Jeg er sikker op for nylig at have set en opgørelse der på landsbasis opgør udbredelsen til 50%. Jeg vender tilbage hvis/når jeg finder den...

Nej, der er ikke forskel på om flash eller HTML skal hente 12 kB, men der er forskel på hvor meget den Flash side der skal hente de 12 kB selv fylder og så en tilsvarende HTML-side.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
10. august 2005 - 22:49 #19
Nå, nu gider jeg ikke Google mere efter det, men når den var et stykke under 40% i midten af 2004 er det nok ikke helt ved siden af.

Håber du har kunnet bruge nogle af mine kommentarer.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
11. august 2005 - 09:27 #20
Kochen, bare fortsæt.

Efter min mening er det nogle udmærkede valg du har truffet, både teknisk og designmæssigt. Jeg synes du rammer målgruppen fint og jeg synes dit site er lækkert, meget lækkert. Glem lige de der dommedagsprofetier ang. ny teknik og downloadhastigheder - 110 KB er glimrende. Der er ingen grund til at sætte alt over styr, for at Tante Magda i Uggahalne skal kunne hente sitet 4-5 sekunder hurtigere på hendes 33.6Kbit modem, som hendes sømand har installeret engang i 90'erne, inden han sejlede til Afrika. Hun vil sandsynligvis aldrig nogensinde overveje at besøge et modetøjssite, som det du har lavet. Solgte du ravklumper online, var det nok en anden sag og så ville jeg nok vælge at lave det i html, for at få alle dem ude på vestkysten med. Det er groft sat op, men pointen er at man er nødt til at forestille sig målgruppen.

Statistik kan læses og tolkes på mange måder. Jeg skal ikke kunne sige om det er korrekt at 50% af den danske befolkning har 56K modem, det er sådan set også ligegyldigt. Design til målgruppen.

Jeg kunne godt tænke mig at man så med lidt større briller og en lidt bedre forståelse på tekniske issues som disse, i stedet for at fokusere på enkeltdele. Lad være med at lave en html-side også - det ville være spild af tid. Det er fint med søgemaskine optimering, hvis det er dér man primært satser på at få sine besøgende fra, men i andre tilfælde er det kun en sekundær del af markedsføringen. Andre gange er det helt ligegyldigt. Verden er ikke enten sort eller hvid.

Men, sådan er der jo delte meninger. Nu har du ihvertfald fået en anden vinkel på dit site. Jeg synes det er cool.
Avatar billede kochen Nybegynder
11. august 2005 - 09:50 #21
Schwarz84, Flash er standard og har været det siden Internet Explorer 6 kom ud, hvilket også forklarer hvorfor flash har en udbredelse på 98 procent på alle online computere. Dette er et faktum, det er ikke noget jeg finder på, macromedia har statistikken omkring flash udbredelse, og her har du linket til Microsoft liste med features i internet explorer... http://support.microsoft.com/?kbid=298624. Må jeg forslå at du researcher lidt inden du hårnakket kommer med postulater.

Og holmegaard så siger jeg tak og giver dig ret i design til målgruppen og forventet båndbredde og udstyr, frem for som udgangspunkt altid at designe til det langtsomste modem og mindste skærmstørrelse, bare for at være sikker på at Magda fra Tønder kan se siden.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
11. august 2005 - 10:33 #22
Jeg tror godt vi kan stoppe diskussionen her.
Når du spørger om feedback på en side må du være forberedt på at du ikke bare får at vide at du er dygtig, men også får noget kritik. Du har lavet en side der ser rigtig godt ud (hvilket jeg også nævnte i første indlæg), men der er nogle tekniske ting som kunne/burde være bedre og dem tillader jeg mig at påpege når du beder om feedback.
Jeg kan godt forstå at du er glad for at larsholmgaard støtter dig men du ville også kunne få meget ud af at høre på nogle, der ikke er enige med dig.

Flot side, den skal nok blive rigtig god.
Avatar billede trophymanager Nybegynder
20. august 2005 - 13:48 #23
ville også lige smide mit svar.

Super lækker side. Den fungerer 99%.

Mht lyd skal du huske at mange der går ind på den måske for det første sidder på deres arbejde (og så er det ikke så fedt der pludselig vælter musik ud), desuden er det langt de fleste der har højtalere med nogen somhelst standard tilsluttet deres computer og musikken vil derfor have en helt anden effekt når der ikke er nogen bass og bare en masse belastende treble.

Ovenstående taget i betragtning synes jeg du skulle droppe musikken. Så ville sitet også fylde en tand mindre.

Men rigtig fedt site, er ellers normalt ikke den store tilhænger af flash.
Avatar billede mummikiks Nybegynder
01. november 2005 - 20:32 #24
Rigtig fed hjemmeside. Jeg er lige begyndt at lave lidt flash og kunne godt tænke mig at se sourcekoden til hjemmesiden. Vil det være muligt? Forstår godt hvis du ikke vil, men ville lige spørge
Avatar billede kochen Nybegynder
02. november 2005 - 08:17 #25
Jeg har dem ikke liggende her på arbejde, men uploader en zip fil senere.... Det er såmænd ikke et særligt kompliceret site kodemæssigt, så den får du sikkert hurtigt knækket.
Avatar billede kochen Nybegynder
02. november 2005 - 18:12 #26
mummikiks så kan du hente kildefilerne her, de er gemt i flash 8 så jeg håber du har den version. Som sagt er der ikke noget revolutionerende kode eller noget så er der noget du kan bruge, så bare gør det. Dette gælder dog ikke designet, logoet og billederne dem vil jeg helst ikke se andre steder end på grosander.com, sker det vil jeg blive lettere mobset;)

http://www.vonkochen.com/Grosanderkildefiler.zip

God fornøjelse med at lære flash

Jonas Kochen