Avatar billede jens_r Novice
11. august 2005 - 10:39 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af netværk og server

Jeg skal opsætte et netværk med en tilhørende server for et mindre firma. Jeg har prøvet kort at skitsere, hvad der er behov for:

Filserver:
Central filserver til digital arkivering af sagsakter. Denne server skal være tilgængelig både over LAN og internet, så sekretærerne kan gemme og hente dokumenter fra denne placering. Der skal kun være adgang for 4-5 PC’er i alt – to lokalt og to-tre via internettet.
Der skal dagligt tages backup af denne server.

Web-server:
Filserveren skal også hoste firmaets hjemmeside.

Lokalnetværk:
Der er to lokalnetværk – ét i hvert kontor (2 switches + kabler).

Jeg har ikke erfaring med at opsætte en server og vil derfor gerne vide:
- Hvordan opsætter jeg filserveren? Skal jeg bruge særlige programmer for at oprette et centralt arkiv eller har Windows de fornødne kvaliteter?
- Hvilke programmer vil i anbefale til at hoste en webside?
- Hvilke switches skal jeg anskaffe til netværket?
- Hvordan skal der tages backup af serveren?

Eneste krav til ovenstående er, at det skal være stabilt.
Avatar billede karser Nybegynder
11. august 2005 - 10:50 #1
Du burde kunne få dækket alle dine behov med en Small Business Server 2003...

Der ville jeg så foreslå at ligge SharePoint Team Services ovenpå... Så har du et Website (Intranet) som kan bruges til dokument styring!

Selve hjemmeside-delen kan ligge på samme server, men det er dog anbefalingsværdigt at vælge en anden server til den opgave... Af hensyn til hackere og lign. Evt. en Windows Server 2003 Web Edt. Den er prisbillig, og kan løse opgaven! ;o)
Avatar billede leif Seniormester
11. august 2005 - 11:59 #2
Jeg enig med karser at umiddelbart kunne en SBS 2003 være løsningen, dog giver jeg ham ret i at Webserveren så vidt muligt skal være en anden end SBS serveren.

Nogen grund til at man ikke vælger at hoste eksternt ?
Avatar billede leif Seniormester
11. august 2005 - 12:00 #3
Med et SBS valg gør den 99% (Hvis ikke 100%) af alt konfigurering via (Hvis du spørger mig) rigtige gode guides.
Avatar billede jens_r Novice
11. august 2005 - 12:26 #4
Jeg tænkte det var lettere at hoste lokalt, når der alligevel skulle opsættes en server. Simpelthen bare for at spare penge.
Avatar billede karser Nybegynder
11. august 2005 - 12:38 #5
Det er bestemt ikke billegere at hoste selv.... Du skal jo betale for både Hardware, og Software. ...og strømforbrug, ikke at forglemme! ;o)
Avatar billede leif Seniormester
11. august 2005 - 12:50 #6
karser -> Det er jo anpå hvad kravene er ! (Det kan blive billigere at hoste selv) Han nævner faktisk han vil køre det hele på en server !

Jeg tænker primært det sikkerhedsmæssige grunde da du nu snakkede om sagsakter så snakker vi sikkert om følsomme person data !

jens_r -> Du snakker om at I har 2 kontorer, har I ikke koblet dem op til hinanden via en VPN tunnel ?

Hvordan I skal tage Backup af serveren er der jo flere muligheder, backup på bånd, ekstern backup eller backup over på en anden server, det er jo anpå økonomi primært. Fordelen ved at lave ekstern er jo helt klart at Backuppen er ude af huset dvs. hvis serveren bliver sjålet eller huset brænder ned så kan i reetablere alligevel ! Ulempen er prisen !

Hvor i landet er det ?
Avatar billede karser Nybegynder
11. august 2005 - 13:03 #7
leif >> Et godt billigt webhotel koster sjælent mere end 6-800,- pr. år. En server koster mere at have kørende, i strøm alene...

Sikkerhedsmæssigt er det totalt uforsvarligt at lade sin SBS server være Webserver til Public brug... Så det vil jeg slet ikke overveje!

Derfor er en ekstern hostning, klart at foretrække, med mindre der skal være integration mellem Intranet og Internet (Extranet)...?

-----------------------------------------------------
Mht. backup, kan en lokal løsning sagtens være tilstrækkeligt, da data på eks. bånd, kan beskyttes... Normalt bruger man også eks. 5 bånd til backup. (Et til hver dag ii ugen)... Her er det kotume at tage det sidste nye bånd ud af huset, for at sikre sig mod brand eller tyveri!

------------------------------------------------

leif >> Men generelt er vi enige, tror jeg! Der findes mange måder at gøre det på, og både fordele og ulemper ved dem alle!

jens r >> Det er op til dig, hvilken løsning I vil bruge... Det afhænger primært af økonomien i det!
Avatar billede leif Seniormester
11. august 2005 - 13:11 #8
Hvis man tager at han vil køre det på 1 server har han alligevel serveren kørende og så er det billigere, men vi er klart enige om at det er uforsvarligt, især hvis der ligger person følsomme oplsysninger !

Det er ikke kotume at fjerne bånd, men en meget god idé. (Med mindre man har brandsikre skabe i kælderen.)
Avatar billede jens_r Novice
11. august 2005 - 14:12 #9
leif> Kontorerne ligger i Mariager og Hobro og er ikke koblet sammen på nogen måde.

"Sikkerhedsmæssigt er det totalt uforsvarligt at lade sin SBS server være Webserver til Public brug... Så det vil jeg slet ikke overveje!"
Det er taget til efterretning og jeg tror valget falder på et webhotel i stedet for selv at hoste.

Mange tak for hjælpen, hvis i opretter et svar hver, så skal jeg nok fordele pointene mellem jer.
Avatar billede karser Nybegynder
11. august 2005 - 14:19 #10
Takker!

Held og lykke med projektet! ;o)
Avatar billede leif Seniormester
11. august 2005 - 14:36 #11
Takker.

Jeg i så fald vil jeg overveje at få etableret en VPN tunnel så når de tilgår sagsakter og lign. så foregår det via en Krypteret Tunnel, men det er selvfølgelig helt op til jer.

Har du uddybende spørgsmål siger du bare til her eller er velkommen til at kontakte mig på enten MSN eller email.