Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. august 2005 - 15:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Formularresultat rundes til nu, hvis neativ

Som titlen i korte vendinger siger:

En simpel formular;

=F26-12

Hvordan skal den se ud, så resultatet er 0, hvis det ellers ville være et negativt tal. (altså hvis værdien i F26 er mindre end 12, skal resultatet sættes til 0, uanset hvad).

Men hvordan "formuleres" det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. august 2005 - 15:43 #1
:-) Og titlen skulle selvfølgelig være "Formularresultat rundes til NUL, hvis negativ...
Avatar billede b_hansen Novice
18. august 2005 - 15:47 #2
=hvis((f26-12)<0;0;F26-12)
Avatar billede b_hansen Novice
18. august 2005 - 15:49 #3
Eller: =HVIS(F26>12;F26-12;0)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. august 2005 - 16:21 #4
Jeg VIDST jeg ville lære noget nyt i dag 8-)

Jeg læser den første som "Hvis resultatet F26-12 er mindre end nul, sættes værdien til nul - ellers resultatet F26-12.

Og den anden som Hvis F26 er større end 12 sættes resultat til F26-12 - ellers 0.

Det er forhåbentlig rigtigt regnet ud, ikke?

I hvert fald passer resultatet ind i mit regneark, så tak for hjælpen.
Avatar billede b_hansen Novice
18. august 2005 - 16:33 #5
begge formler er korrekt læst *S*

I en =HVIS() formel er indholdet før første semikolon altid den betingelse der kontrolleres. Er betingelsen opfyldt, udføres den "handling, der er angivet mellem første og andet semikolon. Hvis betingelsen IKKE er opfyldt, udføres "handlingen" efter 2. semikolon.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. august 2005 - 17:03 #6
Mange tak for uddybningen. Den kan jeg bruge mange andre steder....