Avatar billede Slettet bruger
24. august 2005 - 08:28 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

hvad vejer 1m3 havejord

ja det er mest for sjov jeg skal vide det men har et lille væddemål kørende så hvad vejer 1M3 jord fra et havebed sådan cirka (det er kun lidt planter med og ikke nogen store sten)
Avatar billede Beach Mester
24. august 2005 - 08:38 #1
Det kommer meget an på hvor meget vand denne jord indeholder. Vandet vejer mange gange mere end ren tør jord! Der findes også jord med meget ler og jord der næsten eller ingen ler indeholder. Ler vejer også mange gange mere end f.eks. spagnum der også er jord:-)

//Beach
Avatar billede Beach Mester
24. august 2005 - 08:40 #2
Det kommer meget an på hvor meget vand denne jord indeholder. Vandet vejer mange gange mere end ren tør jord!

//Beach
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2005 - 08:41 #3
ingen ler men har ligget i et havebed så med vand tjaa hvad er der kommet inden for den sidste periode, det er mest ment som et løst nud altså bare en cirka vægt
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2005 - 08:42 #4
men var ikke tør jord var rimeligt fugtigt
Avatar billede martin_moth Mester
24. august 2005 - 08:59 #5
http://www.lyngenaturgoedning.dk/fin-c-muld.asp

Til sammenligning vejer 1 m3 beton 2,3 ton (armeret)

Tæt selv hvad 1 m3 vand vejer ;o)
Avatar billede martin_moth Mester
24. august 2005 - 09:00 #6
Så gæt du på knap et ton (med lidt vand i)
Avatar billede roenving Novice
24. august 2005 - 10:28 #7
-- og det skal da tilføjes, at der er forbavsende lidt forskel på vægten af komprimerede materialer, jord, sten, grus eller andet, som oftest vejer tæt på 2,6 t/m³, men der er tydeligvis ikke tale om komprimeret jord her !-)
Avatar billede martin_moth Mester
24. august 2005 - 15:14 #8
...og hvis du graver et hul på 1m3, så fylder bunken med opgravet jord en del mere end 1m3.

Verden er forunderlig...

Men spørgsmålet er:

Hvis 1 mand kan grave 1 m3 på 1 time, hvor mange m3 kan 5 mand så grave på 5 timer?
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2005 - 16:32 #9
takker så mange gange
Avatar billede jkn83 Praktikant
02. maj 2011 - 09:50 #10
for lige at bringe spørgsmålet på bane igen, og for at hjælpe andre søgende...

Lerholdig jord har en massefylde på 19 kN pr m3, hvilket svarer til 1900 kg pr m3.
Tørt jord har en massefylde på 14 - 15 kN pr m3, som så svarer til 1400 - 1500 kg pr m3.
Sand har en massefylde på 16 kN pr m3, som så svarer til 1600 kg ca...

Når jord køres væk, bruges en omregningsfaktor der hedder 2. Det vil sige 1 m3 jord vejer 2 ton.

Graver du et hul på 1x1x1m (1 m3 jord) vil jorden som er opgravet fylde 1,45 m3.

Sand komprimerings værdi ligger på 89% så 1 m3 sand, vil efter det er blevet stampet fylde -> 1/100*89 = 0,89 m3.

Håber det kan hjælpe lidt søgende i kommende fremtid :)
Avatar billede Dan Pihl Praktikant
02. januar 2017 - 20:38 #11
På Teknisk Designskole, inden for bygge-erhvervet som jeg arbejder i, arbejder vi ud fra den hellige tommelfingerregel at 1m^3 jord vejer 1.500 kg. på alle vores projekter.

Noget vi bliver belæret omkring af uddannede konstruktører.

Selvfølgelig har vand og jordtypen en væsentlig faktorer.

Tænker det er en af de bedste udgangspunkter i kan bruge til jeres væddemål.

- Så byder i på øl i det nye år.

Mvh. Dan Pihl; Frøkenen på profilbilledets kæreste.
Teknisk Designer Studerende.

LinkedIn:
https://www.linkedin.com/in/dan-pihl-29a54612a?trk=hp-identity-name