Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
25. august 2005 - 23:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Harddisk køb

Jeg står over for at skal købe ny harddisk

Krav:

200 gb
8 mb cache
Ikke ret meget larm

Men mest af alt skal den være driftstabil, den skal sidde i et miljø hvor der ingen kabinet blæsere er foran harddisken, så den skal kunne klare at køre med "egen varme afgivelse" - og dette er 24*7*365... Altså ved godt at så sku jeg kigge efter en SCSI, men da pengene ikke er til det, så er en IDE eller SATA nok løsningen...

Og hvad vil i anbefale, IDE eller SATA.. har hørt noget med at nogle diske producenters diske larmer mere når de er SATA... for lyd og stabilitet frem for hastighed.. Den skal bruges til data lagring, så hastigheden er ikke alt afgørende (men den skal naturligvis heller ikke overhales af en 4500 rpm laptop disk)

Hvad ville i vælge ? - vil bruge op til 1000 kr, men billigere gør ikke noget, men vil ikke risikere data tab!

Har haft flere mærker siden maskinerne blev 1000 mhz+

IBM x 2 hvor 1 døde, ombyttet på garanti til en "made of service able used parts" naturligvis indeholder denne vigtige data
Maxtor x 4 (eller 5) alle virker den dag i dag
Seagate x 3 hvor 1 er død og skal ombyttes hvis der stadig er garanti på

Men det er nok nærmere rene tilfældigheder...
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
25. august 2005 - 23:50 #1
naturligvis indeholder denne IBM disk IKKE vigtige data ;)
Avatar billede doc404 Novice
26. august 2005 - 00:13 #2
Jeg har 36 maxtor 200 GB SATA diske siddende fordelt på 6 servere. De har kørt i 14 måneder uden problemer. Serverne er godt nok placeret i et super datacenter, men Maxtor kan alligevel kun anbefales.

Om det er IDE eller SATA burde absolut intet have at gøre med selve disken. SATA er nemmere og du har tyndere kabler, der giver et bedre air flow.

200 GB diskene er efterhånden så udbredte, at børnesygdommene skulle være udryddet og produktionen være stabil.
Avatar billede wald15 Nybegynder
26. august 2005 - 13:07 #3
jeg ville anbefale en 200 gb maxtor sata hdd, 8 mb cache er nok til dit forbrug
Avatar billede arne_v Ekspert
26. august 2005 - 18:25 #4
min erfaring er at Western Digital, Maxtor og Seagate følges ad i performance, pris
og stabilitet

jeg har haft mange forskellige af dem gennem årene og ville købe dem alle 3 igen

dine specs er helt standard

så vælg efter hvad der lige tilfældigvis er tilbud på den dag du køber

(og vælg SATA - jeg ved ikke om hastigheden kan udnyttes men bare det at kablerne
er nemmere at bakse rundt med gør at det er en god ide)
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
29. august 2005 - 16:16 #5
Okay, hvis jeg lægger virkelig meget på at den skal være støjsvag også ?

Og hvilke kabler skal jeg bruge til en sata ?

Har et abit bundkort med sata controller og en strømforsyning uden sata strømstik...
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
11. november 2005 - 16:42 #6
Købte en Maxline III - den funker rigtig godt, måske ikke nogen turbo disk, men den kører fint..

Havde iøvrigt sata stik på psuen.. Men tak

Smid et svar jer der vil have point :)
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
09. juni 2007 - 10:51 #7
Gammelt spørgsmål, åbenbart ingen der ville have point, så lukker - mange tak for hjælpen :)