Avatar billede seamate Praktikant
06. september 2005 - 11:27 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

trådløst 10Mbit hvad og hvordan

Vi har fået bredbånd fra el værket og skal nu op og kører 10 Mbit.
Samtidiget skal vi bygge om og jeg vil gerne have mulighed for at bruge bredbåndet i alle rum.

Nu har vi tre computere menn kun en på nettet jeg vil gerne have dem alle op.

Kan det lade sig gøre med trådløs forbindelser.
Venligst for klare grundigt da jeg ikke ved noget om netværk og trådløse opkoblinger.
Avatar billede zoone Nybegynder
06. september 2005 - 11:34 #1
Det kan det godt, men så skal alle dine pc'ere enten have et kabel ind eller have et trådløst netkort installeret. Udover dette skal du have fat i en router der både understøtter kabler og trådløs, sådan en koster typisk en ca. 400 kr - så det er ikke så galt...

Personligt vil jeg anbefale at bruge trådløse forbindelser til bærbare, men at bruge alm. kabling til stationære computere, bla fordi man ikke har behov for "friheden" ved en stationær computer, men også at kabling giver en lidt bedre og hurtigere forbindelse (specielt internt på netværket)
Avatar billede silvershadow Nybegynder
06. september 2005 - 12:13 #2
Vær opmærksom på at uanset hvad sælgeren siger så giver WinXP det bedste resultat trådløst, alle andre versioner af Windows giver kun problemer eller dårligere performance, tro mig jeg har prøvet det.
Avatar billede bartz Praktikant
06. september 2005 - 12:15 #3
Enig med silvershadow. Havde før Windows 2000, gik slet ikke med trådløs-net.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
06. september 2005 - 12:29 #4
Når du starter fra bunden skal du ikke vælge en lavere hastighed end 54Mbps IEEE802.11g/2.4Ghz og husk at kryptere.
Avatar billede seamate Praktikant
06. september 2005 - 13:06 #5
Er der ikke en afjeg der gider at foklarer hvad der behøves og hvordan det forbindes.
Lige som net værk trådløs 1.01;-)
Avatar billede silvershadow Nybegynder
06. september 2005 - 13:26 #6
seamate jeg går ud fra at du har fået eller får en eller anden box fra dit elselskab, fra den skal du tilsutte et ethernet kabel som du sikkert også har fået.
Så langt så godt. Nu kommer det svære så hvad skal du så vælge

Jeg ville vælge en Router med indbygget FireWall indbygget 4-port switch og indbygget
WireLess Access Point Hvis du har brug for at have en printer koblet op trådløst også kan man også vælge at få det med, men altsammen koster.

Kablet som stikker ud af boksen fra elselskabet, sættes i routerens WAN stik.
Du skal nu bruge et kabel mere for at komme ind i routeren, for at sætte dit Access Point op. Dette kabel sættes i et af routerens LAN stik og en af dine computere og via en såkaldt WEB browser kan du nu klargøre dit Access point til brug.

Det er ikke så svært som det umiddelbart ser ud til.

Jeg plejer at anbefale Zyxel, ahr jeg gode erfaringer med, andre anbefaler noget andet.

Du kan eventuelt kigge her
http://www.zyxel.dk/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW3Nob3dVaWRdPTIxJmNIYXNoPTU3ZDc4NjAxNGI_.0.html
Avatar billede bartz Praktikant
06. september 2005 - 13:30 #7
enig med silvershadow igen :D:D. Har også kun gode erfaringer med Zyxel hvorimod cisco har jeg haft så meget bøvl med.
Avatar billede seamate Praktikant
06. september 2005 - 13:42 #8
Når det heder en fire ports swich er det vel fordi man kan koble fire computere op på den, jeg går ud fra både trådløse og kable instalationer tæller.

Et kabel fra bredbånds boxen til routeren, OK.

Så forbinder jeg min PC med routeren med et kabel, det er ok. Men skal der gå yderlig et kabel til routeren fra min PC.?
Avatar billede silvershadow Nybegynder
06. september 2005 - 13:49 #9
Nej, 4 pc'er + trådløse.

Du behøver kun kablet fra din Pc til routeren 1. gang du sætter det Wireless Access Point op. Så kan du fjerne kablet og sætte Pc'en til at køre Wireless. Så glem alt om kabler herefter.
Avatar billede zoone Nybegynder
06. september 2005 - 13:50 #10
En fireports router med trådløs betyder at du kan have 4 PC'ere tilsluttet via kabler, og tæller som sådan ikke de trådløse med. Du kan ofte have mange (rigtig mange) trådløse forbindelser på samme tid, den router jeg har understøtter vist 256 aktive forbindelser ad gangen.

Så en fireports router vil reelt have 5 stik og en antenne. Et stik hvor internettet kommer ind, 4 til PC'ere, og antennen til alle de trådløse. Ganske simpelt :)
Avatar billede seamate Praktikant
06. september 2005 - 13:50 #11
Ok tak for det jeg kaster mig over det.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
07. september 2005 - 09:49 #12
Den dag du får lyst til at uddele point, kan du betragte dette som et svar
Avatar billede silvershadow Nybegynder
07. september 2005 - 10:42 #13
Takker for point, du vender tilbage tilbage her hvis du har yderligere spørgsmål til opsætningen. Husk nu at kryptere den trådløse.