Avatar billede ratzaiy Nybegynder
08. september 2005 - 19:59 Der er 24 kommentarer

Ny computer kan ikke starte

Har lige købt følgende dele til at samle en ny computer.

Asus P5P800S bundkort
INTEL PENTIUM 4 - 3000 MHZ- SOCK. 775 FSB 800-BOX-2 MB
2x512 Mb no-name RAM

Da jeg har sat det hele i og tænder for dyret kommer der noget frem på skærmen. Jeg nåede ikke helt at se hvad der stod, men det var noget chassis eller cpu error. Jeg tænkte så bare at det var en eller anden fejl fordi der ikke var tilsluttet andet udstyr. Jeg slukker så computeren og efter det har jeg ikke kunne få noget frem på skærmen igen.

Jeg har prøvet et hav af forskellige instillinger(Skifte grafikkort - Køre med 1xram blok - pille batteriet ud på bundkortet og sætte det i igen) men altsammen uden held.

Kan jeg have brændt et eller andet af eller er der noget andet jeg kan prøve? Jeg er helt i vildrede.
Avatar billede dittlau Nybegynder
08. september 2005 - 20:03 #1
Kommmer der nogen "bip" lyde fra maskinen når du starter den?
Avatar billede haverslev Novice
08. september 2005 - 20:13 #2
Check først om bundkortet "rører" kabinettet - altså at der er afstand imellem. (kortslutning)
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
08. september 2005 - 20:21 #3
Nej det rører ikke kabinettet, men det er dog ikke alle skruer på bundkortet der er strammet til, der er 2-3 stykker der er lidt løse. Der kommer ikke nogen lyde fra computeren selvom jeg har tilsluttet pc-speakerne.
Avatar billede dittlau Nybegynder
08. september 2005 - 20:24 #4
Hvad med de skruer der sidder under bundkortet?, sidder der kun det antal der skal, og sidder de rigtigt?
Kan du høre om maskinen tæller ram op (giver som regel et enkelt bip), hvis den gør det, spinder harddisken så også op?
Avatar billede haverslev Novice
08. september 2005 - 20:25 #5
Og du har alle kabler på ?
Check især til CPU køler
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. september 2005 - 20:25 #6
Du skruer jo bundkortet fast med nogle skruer i nogle messingbøsninger i kabinettet. Disse messingbøsninger, må kun være tilstede i kabinettet de steder, hvor der er skruehuller i bundkortet, og hver korrekt monteret messingstuds, skal have en skrue gennem bundkortet i ned i studsen.

De steder hvor der er skruehuller i bundkortet, er også de steder, hvor bundkortet bliver stellet til kabinettet. Er der bare 1 misplaceret messingstuds, så kan bundkortet kortslutte til kabinettet, og den vil ikke starte.

Derfor inden du kommer alt for langt med at montere dele, så check lige en gang, at alle messingstudserne sidder rigtig i kabinettet !
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
08. september 2005 - 20:27 #7
Ja der sidder kun det antal der skal 7 stk. jeg kan ikke høre maskinen tælle ram op(er det ikke den der sådan nærmest raslelyd?) Har ikke tilsluttet harddisken, jeg ville helst have så få ting som muligt for at der er færre ting at udelukke.
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
08. september 2005 - 20:30 #8
Det er ikke muligt på en eller anden måde at finde ud af om bundkortet evt. er kortsluttet?
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. september 2005 - 20:38 #9
Med 2 MB cache, så er det jo en P4-630 (3.0E GHz, 800 FSB, EM64T, HT) du har, og jeg ved, at dit bundkort kun understøtter denne CPU, hvis den har BIOS rev. 1003 fra 17/2 2005 på bundkortet.

Så er det lige hvor gammelt dit bundkort er, for der er kommet 2 revisioner senere, men hvis du ikke har REV. 1003, 1004 eller 0502, så vil den ikke starte med din CPU i.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. september 2005 - 20:39 #10
Hvis du tager bundkortet ud af kabinettet, og så samler delene på et bord, så kan det jo ikke kortslutte.
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
08. september 2005 - 20:39 #11
Hvordan finder jeg ud af hvilken BIOS lortet har hvis jeg ikke kan starte den op?
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
08. september 2005 - 20:41 #12
Btw så er den jo startet op med CPUen én gang.
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
08. september 2005 - 20:42 #13
Hehe nej det kan det ikke, men ville ønske jeg kunne finde ud af om skaden allerede er sket.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. september 2005 - 20:52 #14
Den eneste måde du kan finde ud af, om du har den korrekte BIOS rev., er ved at give den en CPU, som du med sikkerhed ved den skal kunne starte med. Det er det, som forretningen hvor du har købt den, ville gøre.

Du kan da sagtens samle bundkort, grafikkort og RAM på et bord (uden kabinet), og så tager du ledningerne som kommer fra din strømforsyning i kabinettet, og kobler det til din opstilling.
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
08. september 2005 - 20:55 #15
Ja det ved jeg godt, det jeg mente med min kommentar var at jeg jo ikke samlede det på et bord fra starten af. Jeg kan ikke vide om det er kortsluttet.
Avatar billede dittlau Nybegynder
08. september 2005 - 21:09 #16
Dragonknight: Så vidt jeg ved, vil maskinen starte op, selv om det er en CPU bundkortet ikke understøtter, CPU'en bliver så bare droslet ned, så du ikke får det fulde udbytte af den.

Ratzaiy: På de fleste nye bundkort, skal der tilsluttes 2 stik fra strømforsyningen til bundkortet: et langt stik (kan ikke lige huske hvor mange ben det har), og så et stik med 4 ben, som ofte giver strøm til bl.a. grafikkort.
Er begge disse stik tilsluttet.
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
08. september 2005 - 21:34 #17
dittalu: Ja den der brøler med at glemme det lille 4 bens stik havde jeg lavet i starten og det var efter at jeg satte det stik i at computeren startede en enkelt gang, men ja begge stik er tisluttet
Avatar billede dittlau Nybegynder
08. september 2005 - 21:46 #18
Hvor mange enheder har du i din maskine nu? Du skriver du har prøvet med en enkelt RAM klods, har du forsøgt med dem begge enkeltvis?
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
08. september 2005 - 21:54 #19
JA det har jeg også prøvet. Uden held
Avatar billede dittlau Nybegynder
08. september 2005 - 21:59 #20
Prøv at koble cd-rom / dvd-rom fra. Kun cpu, ram, grafikkort tilsluttet, sker der ikke noget her, er der noget der er defekt. Det kan så være bundkort, CPU eller grafikkort.
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
08. september 2005 - 22:00 #21
Jeg kører kun  med bundkort, 1 ram blok, grafikkort og cpu. Men kan mærke der er noge galt med det der bundkort så jeg tror jeg må tilbage til forhandleren med det. Er træt af lortet.
Avatar billede dittlau Nybegynder
08. september 2005 - 22:04 #22
Kan jeg godt forstå, der er ikke noget værre når man lige har købt delene.
Held og lykke i morgen :-)

/dittlau
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. september 2005 - 23:18 #23
Lige netop denne CPU vil den ikke starte med, for BIOS understøtter den ikke, hvis der ikke er BIOS rev. 1003 eller senere.

Når du alligevel skal til forhandleren, så foreslår jeg, at du får ham til at opdatere din BIOS, så den understøtter din CPU !
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. september 2005 - 13:41 #24
Er du kommet videre ?