Avatar billede mantic Nybegynder
13. september 2005 - 23:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Transistor, kan 5v på B trække 12V gennem C-E?

Hej.

Jeg har en steppermotor som jeg gerne vil køre med 12V, men den aktiveres af en PIC som jo kører 5V.

Jeg har sat en transistor (BC139, effekttransistor) til at trække den, men har jeg misforstået noget helt grundlæggende, når jeg tror at de 5v på basis benet kan åbne for de 12V som så løber gennem collecter til emitter og trækker motoren?
Jeg får i hvert fald kun 5V ud på emitter benet...

Jeg ved godt at transistoren primært bruges til at forstærke strømmen, men det andet giver da også lidt mening, for mig i hvert fald :)
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 23:20 #1
du skal kun have ca 0.7 volt over emitter før din trnsister er åben, så du skal have en formodstand på, nu siger du intet om hvad din stepmotor bruger af strøm, men den strøm dividerer du med Hfe for transistoreren (Hfe er strømforstærknings faktoren), denne strøm skla derfor trækkes fra din PIC kreds, og da vi ved at spændigs tabet over formodstanden skal være 4.3 volt, er det bar 4.4/ (IC/hfe) (IC er strømmen igennem transistoren, med andre ord det din step motor trækker)
Avatar billede coldplay Nybegynder
14. september 2005 - 00:01 #2
Du skal finde ud af hvor høj en max. spænding din PIC udgang kan have, for at den stadig er defineret som LAV. Spændingen ved LAv er højst sandsynlig > 0,7 V, så selv om PIC udgangen skifter mellem HØJ og LAV, så er der ingen regulering mellem kollektor og emitter.
Avatar billede screem_brille Novice
14. september 2005 - 00:07 #3
spændingen vd lav er 0, da den bliver lagt til stel, ellers ville man ikke kunne bruge udgangen til yderlige logik bagetfer for så ville udgangen være mere eller mindre svævende.
Avatar billede mantic Nybegynder
14. september 2005 - 01:43 #4
Okay...
steppermotoren bruger 150mA når den er forbundet til 12V.

til 5V ved jeg ikke lige.. Men - screem bille, kan man få transistoren til at åbne for de 12V med de 5V fra PICen? hvis PICen ikke kan levere nok, kan jeg jo sætte 2 transistore sammen til en Darlington kobling.

Problemet med motoren ved 5V er at den ikke er så kraftig som jeg ønsker...
Avatar billede screem_brille Novice
14. september 2005 - 01:57 #5
ja du kan sagtens styre den med de 5 volt, men som sekv er inde på er det ikke seikkert den kan giove strøm nok (og ja korrekt du kan bruge en darligton kobling)
Avatar billede mantic Nybegynder
14. september 2005 - 02:48 #6
Men når jeg tilslutter 5v på basis, 12v på collector får jeg stadig kun 5,5v (så lidt stiger den jo) ud på emitterbenet... de 5v kommer direkte fra en strømforsyning, så det er ikke fordi strømmen er begrænset...
Avatar billede screem_brille Novice
14. september 2005 - 02:53 #7
emitter skal til stel direkte, og mellem collector og VCC, indsætter du den ene spole fra din step motor, (husk nu diode ind over vikingen i diodens spærreretning)
Avatar billede mantic Nybegynder
14. september 2005 - 03:00 #8
okay, så jeg sætter det den vej på... Vikingen? :P
Avatar billede mantic Nybegynder
14. september 2005 - 03:04 #9
Nåja, og så den modstand, hvor skal den sidde, og hvor stor skal den være?
Avatar billede screem_brille Novice
14. september 2005 - 03:06 #10
fra top VCC -> vikling (med diode ind over, anode mod VCC) bund af spole til collector, emitter til stel, nu er transistoren koblet som switch,  (mener det er en NPN transistor du bruger ikke ?), vil gætte på hfr er ca 150 så den vil trække ca 1 mA fra PIC kredsen der skal være et spændingstab på 4.3v over fropmodstanden, så 4.3V / 1 Ma = 4.3 k ohm, kan ikke huske E24 rækken (eller nogle af de andre rækker faktisk *GG*), men mener der er en 4.2 eller 4.1 imellem. (og det var selvfølgelig i kilo ohm
Avatar billede screem_brille Novice
14. september 2005 - 03:08 #11
en masse om step motorer og styring af disse http://www.epanorama.net/links/motorcontrol.html#stepper
Avatar billede mantic Nybegynder
14. september 2005 - 03:18 #12
Super, det ser meget pænt ud nu :D
Tak tak ;)