Avatar billede pyroman Nybegynder
16. september 2005 - 15:45 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Inkludere jar i anden jar

Halløjsovs

Kan man ikke inkludere andre jar-filer, fx databasedrivere e.lign. i sin egen jar, så man ikke behøver tilføje dem til classpath når man kører sit program??

Filip
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. september 2005 - 15:55 #1
jo saktens.. mappestrukturen i jar skal bare være den samme. Men det er ikke noget man normalt gør og jeg vil ikke anbefale det da det f.eks gør det mere besværligt for brugeren at udskifte til en nyere version eller benytte en driver som de har liggende i forvejen.
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
16. september 2005 - 16:41 #2
Jeg mener ikke det er muligt at inkludere jarfiler i jarfiler og sætte sin classpath efter det.

Hvordan vil du gøre det, Simon ?
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
16. september 2005 - 16:59 #3
Jeg tror der er en god diskussion om det her:

http://forum.java.sun.com/thread.jspa?forumID=22&tstart=0&threadID=405160&trange=100

Dog har jeg lidt svært ved at tyde det, da suns side opfører sig underligt.

Men som sagt - mig bekendt kan det ikke lade sig gøre uden at skrive sin egen classloader.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. september 2005 - 17:01 #4
normalt ligger man de eksterne jar filer i samme dir som sin egen jar fil og så
sætter classpath til dem med et Class-Path direktiv i manifest på sin egen
jar fil
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
16. september 2005 - 17:04 #5
Men ved du, Arne, om det kan lade sig gøre? Og i så fald hvordan ?
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. september 2005 - 17:05 #6
mikkelbm nej jeg vil ikke komme en jar fil ind i en anden jar.. vil bare merge dem til en. Men man kan vel lave et grimt hack hvor man laver en hel ny system classloader hvis det skulle være?
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. september 2005 - 17:07 #7
som du også sagde ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. september 2005 - 17:09 #8
jeg mener ikke at det kan lade sig gøre (selvfølgelig kan det med en
speciel classloader, men det er de "grove metoder")

jeg synes absolut ikke at det er pænt at merge indholdet af andres jar filer
ind i sin egen jar fil
Avatar billede pyroman Nybegynder
16. september 2005 - 23:21 #9
Tjaa - det var nu mest for at det skulle være let for brugeren at starte ens program - altså at man ikke selv skulle indsætte den lange classpath... men laver nok et batch-scrip til at starte det med alligevel...

Anyways - tak for hjælpen - smid et svar alle dem der synes de fortjener poin ;)
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
16. september 2005 - 23:22 #10
.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. september 2005 - 23:23 #11
som jeg forsøgte at forklare så kan du putte classpathen i manifestet i din jar fil
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
30. september 2005 - 15:24 #12
Lukketid?
Avatar billede pyroman Nybegynder
05. oktober 2005 - 21:59 #13
Ja undskyld at det har taget noget tid - men har bar så sindsygt travlt for tiden...