Avatar billede hono Nybegynder
17. september 2005 - 15:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Radioknap - tjekke om den er selected

Hvordan tjekker man om en radioknap er selected?
Jeg har følgende radioknap:

<input type="radio" name="betalingsform" value="efterkrav">

...og vil gerne i en javascript-funktion tjekke om denne er valgt. Jeg har prøvet mig lidt frem, med blandt andet det her:

if(formular.betalingsform.options[formular.betalingsform.selectedIndex].value == "efterkrav"){

Men det virker ikke. Hvordan gør man?

På forhånd tak

Hono
Avatar billede olebole Juniormester
17. september 2005 - 15:15 #1
<ole>

Det kommer anpå resten af din kode - og på, hvornår det skal ske

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
17. september 2005 - 15:17 #2
- og så ligner din if-sætning noget, der forsøger at validere et select-element ... ikke en radioknap  :)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
17. september 2005 - 15:19 #3
Hvis det er en radio-knap checker du det på en lidt anden måde:
if (document.formular.betalingsform[0].checked) {// blablabla

det ekstra [0] er dog ikke nødvendigt hvis der kun er én radioknap med det navn.
Avatar billede hono Nybegynder
17. september 2005 - 15:24 #4
olebole >> Jeps, søgte også lidt inspiration fra håndtering af select-element da jeg forsøgte mig frem :)

skovenborg >> Den virker som det skal. Smid et svar. Takker!

Hono
Avatar billede skovenborg Nybegynder
17. september 2005 - 15:25 #5
det var så lidt :-)