Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
22. september 2005 - 16:09 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Java kursus

findes der java kurser til unge?
fra 14-20 fx og på fyn?
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
22. september 2005 - 19:16 #1
Hallo?
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
22. september 2005 - 21:56 #2
Har du overvejet at finde nogle online tutorials og starte med dem ?
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
22. september 2005 - 22:00 #3
Har kigget, men kan ikke rigtigt finde de rigtige steder at begynde.
Kan lave variabler, if-else, while sætninger, udskrive en applet osv, men findes der nogle gode danske?
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
22. september 2005 - 22:01 #4
Jeg tror ikke der findes så meget godt dansk materiale.

Men http://javabog.dk/ har en nogenlunde gennemgang af Java.
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
22. september 2005 - 22:05 #5
Ok, dvs. når jeg har lært alt det i bogen kan jeg faktisk alt i java?
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
22. september 2005 - 22:07 #6
Det siger jeg ikke. Det tager tid at lære Java - og det kan gøres ved hele tiden at udforske de forskellige muligheder.

Og Java udvikler sig hele tiden, så der er hele tiden noget nyt at lære.
Avatar billede kalp Novice
22. september 2005 - 22:50 #7
Javabog.dk gennemgår skam kun grundliggende programming..

Personligt er jeg ikke helt vildt meget inde i Java endnu.. er egentlig kun god når jeg får en opgave som jeg skal modulere og efterfølgende programmere.. er rimelig dårlig til at hjælpe i spørgsmål angående Java.. skyldes udelukkende kun at jeg ikke programmere nok i det.

Det kommer som sagt.. men en ting er sikkert.. hvis du lære, at benytte java api'et ordentligt så vil du blive overrasket over hvor meget du egentlig kan producere med meget lidt viden.

Javabog er fin, men ville personligt foretrække en god bog om emnet.. det er et fint opslag og så er det lettere at skrive små fodnoter til de forskellige kapitler..
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
22. september 2005 - 23:16 #8
Nogle ting jeg har tænkt på!
Nu siger vi jeg har oprettet en bruger i databasen!
Hvordan kan "java'en" så vide at man er online med $_SESSION[brugernavn]?
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
22. september 2005 - 23:18 #9
Det kan java heller ikke umiddelbart, medmindre du kører jsp. Eller tilgår en anden form for serverside side.
Avatar billede kalp Novice
22. september 2005 - 23:19 #10
Ja vi rykker os over i Servlets / JSP hvis du er interesseret i webprogrammering.
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
22. september 2005 - 23:30 #11
Det kan www.towerchat.com da?
De kører bare appleten via. en html side?

Og hvordan, hvis man nu samler et "møbel" op på chatten, fx.et spisebord, for at indrette sin lejlighed, hvordan kan den så vide man har fået den? Så skal vi jo ind i noget MySQL?

Og Java applet kan da ikke fungere med MySQL?
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
22. september 2005 - 23:32 #12
- www.towerchat.com gør nok som vi siger.
- En Java applet kan sagtens kommunikere med MySql.
- Og hvis det er en applet, kan du alt det grafiske, som en almindelig java applikation kan
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
22. september 2005 - 23:34 #13
Problemet er, har godt nok lavet selve chat-systemet, men det værste er jeg ikke kan få den til at vise andre som er online på clienten, hvordan gør man det?

Kan i give et eksempel på hvordan jeg viser andre, på min localhost server?
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
22. september 2005 - 23:37 #14
Jeg synes spørgsmålet bevæger sig en del væk fra det oprindelige emne!

Og du skal nok have fat i noget med Sockets eller kommunikere direkte med en database. Det er ikke noget man bare lige laver!
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
22. september 2005 - 23:42 #15
Ja, har læst noget om det, fx. connecter til en port.
Men hvad er porten til localhost? og hostnamet?

Og hvordan er det man "liige" får vist andre?
Er det ikke bare at lytte til en port, også viser den automatisk andre?
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
22. september 2005 - 23:44 #16
Jeg tror seriøst du skal sætte dig lidt ind i hvordan Java og netværkskommunikation fungerer. Og om det overhovedet er Java du vil bruge til det du vil.
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
22. september 2005 - 23:48 #17
Slap nu af. Er ikke ret gammel så tag hensyn til mig :P
Kender du nogle steder bortset fra udvikleren.dk og javabogen.dk?
javabog.dk lytter ikke til porte, men hente indhold fra sider.
Udvikleren.dk fattede jeg intet af.
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
22. september 2005 - 23:52 #18
Jeg er fuldstændig rolig. Jeg prøver bare at forklare, at du ikke bliver god til Java på en dag eller to. Og at det kræver en del tid at sætte sig ind i de forskellige ting. Jeg kender desværre ikke til java kurser du kan melde dig til, men de skal nok findes. Prøv eventuelt at spørg på den nærmeste uddannelsessted hvor der uddannes datamatikere - de kan sikkert være behjælpelige.

Der er altid http://java.sun.com - det er godt nok engelsk, men der står nok alt du har brug for.
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
22. september 2005 - 23:56 #19
Ok. Hvad er porten til en localhost?
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
22. september 2005 - 23:57 #20
Der er ikke nogen specifik port til localhost :) Det kommer an på hvad serveren du vil connecte til kører på. En webserver kører normalt med port 80, mail på port 25 osv...
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
22. september 2005 - 23:59 #21
Okay.
Noget af sådan noget jeg skal have fat på?

import java.net.ServerSocket;
import java.net.Socket;
import java.net.InetAddress;
import java.net.BindException;

import java.io.IOException;
import java.io.InputStream;
import java.io.OutputStream;

class EchoServer {

    public static void main(String[] args) {
    final int port = 10000; //porten vi vil lytte på.

    System.out.println("[server] Starter echo server på port "+port);

    ServerSocket srv = null;
    try {
        srv = new ServerSocket(port);
    } catch (BindException be) {
        System.out.println("[server] Kunne ikke lytte på "+port);
        System.exit(1);
    } catch (IOException e) {
        System.out.println("[server] Kunne ikke åbne server-socket");
        e.printStackTrace();
        System.exit(1);
    }

    System.out.println("[server] Lytter på port "+port);

    Socket sock = null;
    try {
        while ((sock = srv.accept()) != null) {
        InetAddress remoteHost = sock.getInetAddress();
        int remotePort = sock.getPort();
        System.out.println("[server] Accepterede forbindelse fra "+
                  remoteHost.getHostAddress()+
                  ":"+remotePort);

        InputStream in = sock.getInputStream(); //Stream til indkommende data
        OutputStream out = sock.getOutputStream(); //Stream til udgående data

        byte[] buffer = new byte[16384]; //16kb buffer
        while (true) {
            /* InputStream's read(byte[], int, int) metode returnerer enten:
              Antallet af læste tegn
              -1, hvis der ikke kunne læses data (Hvis slutningen af streamen er nået).
            */
            int read = in.read(buffer, 0, buffer.length); //læs op til MAX_SIZE tegn.

            if (read == -1)
            break; //echo ikke hvis der ikke kunne læses data

            out.write(buffer, 0, read); //skriv tegn tilbage til klienten
        }
        System.out.println("[server] Forbindelse afbrudt..");
        }
    } catch (IOException e) {
        System.out.println("[server] Fejl: Input/Output fejl");
        e.printStackTrace();
        System.exit(1);
    }
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
23. september 2005 - 00:01 #22
Nu nærmer du dig noget. Men som sagt kan jeg ikke se hvad det har med dit oprindelige spørgsmål at gøre.
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
23. september 2005 - 00:15 #23
mit sidste spørgsmål!
Når man har fået kontakt med clienten, hvordan kan man så "hente" andre som er online?

hvordan ville du ha' gjort? vil du ikkke nok sige det?
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
23. september 2005 - 00:16 #24
Søg lidt her på eksperten, så skal du nok finde et svar.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2005 - 09:31 #25
Det som du gerne vil lave får du ikke lavet som nybegynder i Java. Jeg har programmeret i det i flere år nu og jeg skal nok trække på alt hvad jeg kan samt læse noget op for at lave en chat som du snakker om.
Jeg vil give mikkelbm fuldstændig ret i at du først og fremmest skal have det grundliggende på plads og det gør du ikke på 2 dage. Det tager tid!
Et godt råd, efter min mening, er at starte med et lille program og så bygge det større og større.
Hvis du kaster dig over en fuld grafisk chat som det første så tror jeg nok at du vil køre træt i det ret hurtigt.
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
06. oktober 2005 - 23:06 #26
ja oki