Avatar billede Jnsworth Novice
22. september 2005 - 22:57 Der er 38 kommentarer og
2 løsninger

Harddisk halveret af windows

Hej eksperter!

Jeg har investeret i en Maxtor 250 GB Harddisk, og har endda også fået kalorius installeret i en HD-skuffe.

Jeg fik den formateret med NTFS, men så så jeg til min store overraskelse at den kun er registreret som en 129 GB harddisk.

Jeg har hørt at man skal dele den op i to forskellige drev hvilket jo også lyder plausibelt. Men er der en måde, hvorpå jeg kan få det hele ind under et drev?

Hvis nej, så vil jeg gerne have hjælp til hvordan jeg deler pladsen op på 2 drev.

På forhånd tak!

- Jens
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 23:11 #1
du mangler Sp2, du skal lave en slipstreamed install cd med SP2 for at kunne udnytte hele disken som en partition uden 3 part programmer.
Avatar billede boxer Nybegynder
22. september 2005 - 23:11 #2
Du skal have mindst xp sp1 for at få understøttet større harddiske.
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 23:14 #3
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 23:16 #4
mere info om slipstreaming http://unattended.msfn.org/
Avatar billede Jnsworth Novice
22. september 2005 - 23:34 #6
Mange tak for jeres svar!

Jeg må desværre tilstå at min version af XP ikke er helt legitim og at jeg dermed ikke kan installere SP2. Hvis jeg ikke tager fejl?
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 23:47 #7
nej det er korrekt
Avatar billede Jnsworth Novice
23. september 2005 - 00:05 #8
Dvs. at min eneste mulighed er at opdele pladsen på 2 drev? Jeg ved godt, at I vil råde mig til at købe en ny kopi af Windows XP, men hverken økonomien eller overbevisningen stemmer dertil.

Men opdeling... how to? :)
Avatar billede off-line Nybegynder
23. september 2005 - 00:36 #9
Jeg kender en som har lavet en slipstream med SP2 på trods af, at Microsoft
hjemmeside fortæller, at hans version af XP er uorginal, hvad den også er.
Så det kan altså lade sig gøre.
Avatar billede Jnsworth Novice
23. september 2005 - 00:39 #10
Ok, så forsøger jeg! Skal snarest melde tilbage...
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 00:41 #11
det kan sagtens lade sig gøre at lave skriven, ens kode virker bare ikke dertil.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. september 2005 - 00:49 #12
screem_brille - Jeg glemte at fortælle, at min kammerats XP er en corporate.
Men det han har lavet, kører perfekt.
Er det anderledes med en XP som skal aktiveres?
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 00:54 #13
en corporate version skal ikke aktiveres.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. september 2005 - 00:57 #14
Nej ok, det vidste jeg godt, det jeg mente med spørgsmålet var, om det var derfor
at det lykkedes for ham, at få en slipstreamed XPSP2 til at køre?
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 00:59 #15
kommerh helt og andeles an på den anvendte produkt nøgle.
Avatar billede Jnsworth Novice
23. september 2005 - 01:06 #16
Jeg bliver desværre nødt til at gå i seng da jeg skal tidligt op i dag. Jeg skal forsøge mig videre i morgen! Indtil videre, tak for jeres hjælp.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. september 2005 - 01:06 #17
Jeg ved ikke hvad det er for en nøgle, kun at han ikke kan downloade programmer
fra Microsoft, fordi nøglen er indraget pr.a. at Xp er kommet udenfor det firma
som havde købt den.
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 01:11 #18
gotfred og det betyder han heller ikke kan hente opdateringer osv (jo kritiske, men ikke alle andre)
Avatar billede halifax Nybegynder
23. september 2005 - 01:13 #19
Problemet med den oprindelige Win XP er at den ikke har understøttelse af 48-bit LBA, fordi ATA ver. 6 specifikationen ikke var endelig færdig på udgivelsestidspunktet for XP.

Hvad gjorde man så med store diske og 48-bit LBA før udgivelse af SP 1 og senere. Jo, man lavede en ændring i reg.databasen - for testing purposes - under
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\

hvor "EnableBigLba" tilføjes med værdien 1. Et forsøg værd. MS artikel
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013&Product=winxp

Avatar billede halifax Nybegynder
23. september 2005 - 01:23 #20
Især før men også efter udgivelse af SP 1 har mange troet at Maxtors program "BigDriveEnabler" er et rent vidunder til store diske - men det eneste programmet gør, er at lave ovennævnte ændring i reg.databasen, og det er jo fint nok for de, som ikke selv tør rode i den.  :)

Prøv mit forslag ovenfor. Virker det ikke, kan du blot afvise svaret.
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 01:28 #21
halifax dit forslag virker, det gør bare ikke at partitionene ses som en stor *S*
Avatar billede growl Nybegynder
23. september 2005 - 01:42 #22
Jeg havde samme problem: http://www.eksperten.dk/spm/649896

Jeg fik det ordnet, so go tjek det ud ^^
Avatar billede Jnsworth Novice
24. september 2005 - 22:54 #23
Jeg har efter megen biksen og baksen fået installeret service pack 1. Men stadig er min harddisk på 138 MB.

Skal jeg formatere den igen før det virker?
Avatar billede screem_brille Novice
24. september 2005 - 22:58 #24
Avatar billede boxer Nybegynder
24. september 2005 - 23:07 #25
Avatar billede growl Nybegynder
24. september 2005 - 23:09 #26
Hvis du ikke har lavet en partition på den harddisk, så gør det.
Så burde det kunne ses. Ellers prøv at installere Service Pack 2.. Det virkede for mig.
Avatar billede Jnsworth Novice
24. september 2005 - 23:16 #27
Jeg er desværre ikke lige med på hvordan man laver en partition. Jeg skal prøve på at installere SP2.
Avatar billede growl Nybegynder
24. september 2005 - 23:19 #28
Højreklik på Denne Computer> Administrer> Diskhåndtering.. Derinde finder du den harddisk du skal partionere. Højreklik og klik partioner (så vidt jeg husker) ... Ellers er det formater på den harddisk (som ikke har noget data)
Avatar billede Jnsworth Novice
24. september 2005 - 23:31 #29
I diskhåndtering står der nu at der er 105 GB der ikke er allokeret! Dette er vel fremskridt!

Hvordan får jeg nu de to dele lagt sammen udner et drevbogstav?
Avatar billede screem_brille Novice
24. september 2005 - 23:34 #30
enten med et program som partition magic eller ved at ved at lave en slipstreamed cd, og starte forfra.
Avatar billede growl Nybegynder
24. september 2005 - 23:37 #31
Jeg formaterede fra Diskhåndtering.. Du kan vidst ikke få begge harddiske under
ét drev.. Så ved den jo ikke hvilken en af dem den skal gemme på.
Avatar billede Jnsworth Novice
24. september 2005 - 23:54 #32
Ikke nødvendigt. Jeg slettede bare mine formaterede 137 GB og formaterede derefter alle mine 233 GB sammen. Så det lykkedes sku!

Tak skal I have for hjælpen. Dem der vil have nogle point i hus, skriv et svar!

PS: Der står kun 233 GB. Jeg kan ikke få fat i alle min 250?
Avatar billede screem_brille Novice
24. september 2005 - 23:58 #33
din diks er kun på 233GB grunden til dette er at disk producenten regner 1GB som 1000MB men det er faktisk 1024MB, og derved er den rigtige kapacitet mindre end det de skriver.
Avatar billede Jnsworth Novice
24. september 2005 - 23:59 #34
ok. Det var sådan set også det jeg regnede med
Avatar billede screem_brille Novice
24. september 2005 - 23:59 #35
disk endda
Avatar billede growl Nybegynder
25. september 2005 - 00:00 #36
Tror vi har den samme harddisk :) Jeg har også 233 GB, og det er en Maxtor Diamondmax 250GB
Avatar billede Jnsworth Novice
25. september 2005 - 00:02 #37
Hehe... du har ret! Vil du have del i pointene, growl? Ellers går det hele til Screem
Avatar billede growl Nybegynder
25. september 2005 - 00:03 #38
Sure
Avatar billede Jnsworth Novice
25. september 2005 - 00:11 #39
Det var det. Tak for hjælpen, gutter.
Avatar billede growl Nybegynder
25. september 2005 - 00:11 #40
No problem :)