28. september 2005 - 14:15 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Stofanet eksternt modem langsom opstart

Hej.

Jeg fik for længe siden besøg af en Stofanet-tekniker, der installerede deres eksterne modem.

Siden den dag har det virket fint, men det tager meget lang tid for min PC at starte. Mit bud er, at den bruger 5-10 sekunder udelukkende på at finde ud af om det eksterne modem er slukket eller ej. (Det er altid slukket, når jeg tænder computeren.)

Jeg benytter Windows 98.

Er der nogen af jer, der kan hjælpe? Evt. med et sted, hvor jeg kan påvirke antal timeout-sekunder på modemet?

Venlig hilsen

Morten
Avatar billede gratis Nybegynder
28. september 2005 - 15:02 #1
den "nemme" løsning må være at tænde modemet inden du starter maskinen, har du prøvet det og set om det har gjort en forskel ? et afklarende spørgsmål:
er det kabel forbindelse du har eller er det ADSL ?
jeg har stofanet kabel forbindelse og har ikke på någet tidspunkt mit modem slukket, er der en grund til at du har dit slukket ? her er hvad stofa skriver om det:
http://www.stofanet.dk/service/faq.html

Må jeg slukke for mit modem?
Svar: Der sker ikke noget ved at modemet bliver slukket, men det kan give problemer når vi opgraderer softwaren, der ligger i modemet. Modemet skal nemlig være tændt når det skal modtage software opgraderinger, og da det ikke bruger særlig meget strøm, er der ikke nogen grund til at slukke det. Har du et nyere Surfboard modem kan du benytte "standby" knappen til at begrænse strømforbruget.
28. september 2005 - 15:14 #2
Hej.

Min erfaring siger mig, at der helst ikke skal ske alt for meget på computeren, mens modem'et opstarter. Hvis PC'en er tændt og jeg tænder modem'et samtidig med printeren, eller hvis jeg tænder modem'et, når Windows ikke er helt opstartet, så har jeg ingen Internetadgang og jeg kan ikke få det igen før jeg har genstartet PC'en.

Desuden ved jeg jo ikke nødvendigvis, om jeg vil på nettet, når jeg sætter mig ved PC'en.

Endelig vil jeg ikke bruge strøm på noget, jeg ikke bruger. Det er tåbeligt.

Og så var der historien om min kollega, som har oplevet at være online, og mens han spiste aftensmad med familien åbnede CD-ROM-drevet og Word åbnede, hvorefter en person skrev noget på engelsk til ham.

Derfor har jeg kun modem'et tændt, når jeg bruger det. Så kan Stofanet skrive, hvad de vil. Hvis deres programopdatering ikke kan håndtere, at jeg slukker, når jeg vil, så er deres programmer ikke meget værd. (Jeg har været prof. programmør i 11 år og selvfølgelig skal alle programmer tage højde for selv den dummeste bruger.)

Jeg har kabelforbindelse via antenneselskabet i byen.
28. september 2005 - 15:15 #3
P.S: Jeg læser desværre ikke dine indlæg mellem 15.30 og 8.30.
Avatar billede gratis Nybegynder
28. september 2005 - 15:25 #4
ok, går så ud fra at du er på "Always on" hvilket jeg ikke er og kobler så selv op når jeg vil på nettet... man kan tilmelde/afmelde sig her http://signon.stofanet.dk/always-on/ hvis det ku være en idé ? nu bruger jeg ikke win98 længere men har ikke haft problemer med at ha modemet slukket hverken i 98 eller xp... og det er selvfølgelig op til dig hvad du vil ha tændt/slukket for :) men for at se om det gør en forskel hvis modemmet er tændt inden du starter din pc er det da en måde af fejlsøge på ?
Avatar billede gratis Nybegynder
28. september 2005 - 15:25 #5
ok vi snakker videre senere :)
03. oktober 2005 - 22:19 #6
Øh, nej, jeg er ikke på "Always on". Det er minimalt, hvad Stofanet skriver om det, men jeg er ikke tilmeldt og har heller ingen planer om det.

Hver gang jeg skal på nettet, skal jeg logge ind via "signon.stofanet.dk" og det er OK med mig.

Hvad angår opstarts-tid, så går det hurtigst, når modemet er tændt før computeren. Men som sagt, så ved jeg jo ikke, om jeg vil på nettet, hver gang, jeg tænder for computeren og så er det jo spild af tid at tænde for modemet, bruge strøm, indtil jeg ved, at jeg ikke skal på nettet, og dernæst skal jeg slukke det igen.

Nej, er der nogen, der ved, hvor i computeren, jeg kan sætte op, hvor lang tid, den skal vente på svar fra "andre computere", som jeg tror, mit Stofanet-eksterne-modem er?
Avatar billede zerocrash Nybegynder
11. december 2005 - 23:55 #7
Hej Morten - Hvad angår din skæpsis overfor "internettet" - så kan jeg fortælle dig, at din ven nok ikke havde en firewall bygget ind, ej heller indbygget i et modem - og at Stofa's modemmer har firewall på – hvilket de fleste har nu om dage. Alle porte er lukket - medmindre du selv beder om at få en åbnet - fx. ved at bruge en browser. Tjek evt. www.shieldsup.com. Min er total grøn. Altså sker der ikke noget ved at lade modemmet stå tændt - og nej, det er ikke fordi at deres software ikke kan håndtere slukkede modemmer - men man opdaterer heller ikke slukkede computere jo fordi det simpelthen er umuligt.

Ang Win98 - vil anbefale du opgraderer - af sikkerhedsmæssige hensyn - til XP. Microsoft har endvidere lukket supporten for Win9x-brugere, så skulle der opstå problemer er det ikke hos dem du finder løsningen - længere.

Ang. dit spild af strøm - så vil jeg måske overveje om det ikke er lidt "hysteri" at udmelde på den måde? Ja, jeg ved godt at modemmet bruger strøm - jeg betaler 2,50 kr / år for at have mit modem tændt 24 timer i døgnet –dette er baseret på en strømmåler, og de 2,50kr kan jeg - en person på SU - godt lige overkomme.

Jeg håber ikke jeg skræmte dig helt væk nu – men overvej om det ikke er lidt hysteri at tænde og slukke modemmet hver gang du bruger computeren – ellers så må du kalde mig doven, fordi jeg ikke gør det – men ser ingen grund til det.

XMA
Avatar billede zerocrash Nybegynder
11. december 2005 - 23:56 #8
Jeg undskylder det forkerte link - det rigtige Shields UP er her: http://www.grc.com/x/ne.dll?rh1dkyd2
12. december 2005 - 09:20 #9
Hej XMA.

Shieldsup ser interessant ud. Jeg skal dog lige læse lidt mere om det. Tak for linket.

De 2,5 kr. lyder ikke af meget - du får mig næsten overbevist, men jeg vil nu alligvel ikke have modemet tændt altid før jeg får Windows XP og firewall - og det er lidt dyrere...

Så jeg må endnu engang vende tilbage til mit første spørgsmål: Kan man ikke sætte op, hvor lang timeout, der skal være på forbindelsen til det eksterne modem?

Det har jeg da set i en masse andre situationer, men det lader til at jeg snart må give op.

Venlig hilsen

Morten
Avatar billede zerocrash Nybegynder
12. december 2005 - 14:49 #10
Morten - Uha da... hehe - fedt hvis jeg gjorde :o)

Men til sagen - jo, du kan sagtens ændre den "timeout" du hentyder til - dette gøres via Mine sider på http://www.signon.stofanet.dk - hvor du under - nu har jeg ikke lige siden her pga det er en anden computer jeg sidder med, men ved der er en indstilling der hedder idle-time - altså den tid der går INDEN dit modem bliver logget af nettet. Så skal du bare sætte den indstilling til 0 istedet for den værdi der er der, og det burde næsten være det.

MEN... Intet uden et men. Jeg vil som "Gratis" også var inde på anbefale dig at sætte dit modem op til Always On, hvis du ikke ønsker at du skal have denne "timeout" - da det ellers ikke er sikkert at du forbliver logget på. På denne måde behøver du heller ikke logge på "på nettet" hver gang - sparer jo trods alt lidt tid - og er så træls hvis man gør det flere gange om dagen.

Men tænk over den med Shields Up og always on - jeg synes det er rart på den måde. Men igen - det jo bare mig :o)

Ha' en god dag...
13. december 2005 - 12:11 #11
Ups, jeg fik vist ikke formuleret mig klart nok.

Da jeg for mange år siden blev uddannet som datamatiker, var der i alle IT-systemer noget, der hed "timeout". Det var det antal sekunder/milisekunder en given proces (lad os hér kalde det en PC) skal vente på at en anden proces (lad os hér kalde det et eksternt modem) besvarer et spørgsmål.

Stofanet-manden, der installerede mit modem sagde, at det min PC ville tro, der var tale om en anden PC, og derfor fik jeg også automatisk ikonet "Andre computere" på skrivebordet - og et netkort i PC'en.

Så når min PC starter op spørger den på ledningen, om der findes en PC i den anden ende. Den benytter så opsætningen (muligvis hardcoded - altså "ikke-redigérbar") til at bestemme hvor mange sekunder, den skal vente på at høre fra modem'et. Når den tid er gået (fordi jeg er så dum at have modem'et slukket :-), opgiver PC'en og fortsætter med opstartsprocessen.

Det har altså intet med "idle-time" at gøre.

Hvis der ikke er nogen, der kan hjælpe mig, kunne det jo være fordi det ikke er muligt at ændre det ønskede. I givet fald må jeg jo fordele mine point på dem, der har arbejdet hårdest for at hjælpe mig.

Nu venter vi lige og ser, om der sker noget...

Venlig hilsen

Morten
Avatar billede gratis Nybegynder
13. december 2005 - 16:04 #12
du ka godt få en IP tildelt selvom du har startet op uden at dit modem er tændt (jævnfør indlæg: Kommentar: morten_steengaard 28/09-2005 15:14:15)
det gøres fra en Kommando Promt med kommandoen: ipconfig /renew_all
hvis du vil se de kommandoer ipconfig indeholde skriver du, ipconfig /?
du for ingen IP adresse fordi du starter op med dit modem slukket, den broadcast som pc'en foretager under opstart for den intet svar på og ka derfor heller ikke modtage en ip adresse.Stofa brugte i "gamle dage" faste IP adresser og der var problemet der ikke, men i dag bruges DHCP "Dynamic Host Configuration Protocol" som tildeler automatiske IP adresser når maskinen starter op.

Mht. den timeout du gerne vil ha ændret, så tror jeg ikke det ka la sig gøre... du ka i Internet Explorer i adresselinien skrive, 192.168.100.1 så for du egenskaberne for dit modem, men jeg ka ikke stille på någet blot se status, om det er online og funktionelt.

Mht. Firewall, så er der ganske gode freeware programmer, 2 som jeg kender rigtig godt er Zonealarm, http://www.zonelabs.com/store/content/company/products/znalm/freeDownload.jsp

Sygate Personal Firewall er desværre blevet opkøbt af Symantech pr 30 November og blir' ikke supoteret mere, den ka stadig hentes her http://www.tucows.com/get/213160_90233

Set i lyset af at der ikke er support/opdateringer til Sygate ville jeg vælge Zonealarm.

Der er alternativer til disse to, men dem har jeg ikke haft installeret og kender dem således ikke.
Avatar billede gratis Nybegynder
13. december 2005 - 16:13 #13
kommer lige i tanke om at man ka købe en fast ip adresse hos stofa, http://www.stofanet.dk/selfservice/static-ip/
Avatar billede zerocrash Nybegynder
14. december 2005 - 13:30 #14
#Gratis - du skriver "du ka godt få en IP tildelt selvom du har startet op uden at dit modem er tændt"...

Hvordan gør du det hvis du ikke har DHCP-server stående??? IP'en kommer jo fra stofa... gennem modemmet!
Avatar billede gratis Nybegynder
14. december 2005 - 15:42 #15
xma> modemet skal selvfølgelig tændes og hvis det først blir tændt når windows er startet op, ka man ka så lave ipconfig /renew_all ,det jeg mener er at man ikke behøver at genstarte for at komme på nettet.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
14. december 2005 - 16:29 #16
Gratis > på den måde... havde jeg sq lige glemt - du har ret.. :)
Avatar billede gratis Nybegynder
08. januar 2006 - 11:52 #17
til spørger: fik du løst problemet ?
09. januar 2006 - 09:07 #18
Hej.

Nu er der gået noget tid og det lader til at alle eksperter, som ved noget om sagen, har talt. Det tyder på at det, jeg vil, ikke kan lade sig gøre (måske medmindre jeg køber fast IP-adresse eller installerer flere programmer, der skal køre hele tiden - og min gode gamle PC har nok at gøre allerede).

Så lad os slutte her. "Gratis" og "xma" bedes sende et "svar", så I kan få jeres point for besværet.

Morten
Avatar billede zerocrash Nybegynder
09. januar 2006 - 09:09 #19
lægger hermed et svar - og takker, selvom du ikke fandt en brugbar løsning.

Fortsat god dag. :)
09. januar 2006 - 13:53 #20
Hej.

Det var vist ikke et svar :-)

Jeg afventer naturligvis også svaret fra "gratis".

Morten
Avatar billede zerocrash Nybegynder
09. januar 2006 - 15:54 #21
Prøver lige igen... :)
Avatar billede gratis Nybegynder
09. januar 2006 - 17:54 #22
du er velkommen til "hjælpen" ;) jeg samler ikke på point så dem fordeler du som du synes.
10. januar 2006 - 09:00 #23
Hej igen.

Jamen, det forklarer jo navnet "gratis" :-)

Som Jesus sagde (i en helt anden sammenhæng): "I har fået det for intet - giv det for intet".

Tak for "snakken" begge to og må Gud give jer alt, I behøver - og lidt til!

Venlig hilsen

Morten
<><