Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
08. oktober 2005 - 19:21 Der er 1 kommentar og
1 løsning

skal have min viden updated

Hey folkens.
Jeg står i den situation at jeg skal købe computer nok engang da jeg ikke gider opgraderer på må og få på den gamle. Jeg har dog efter at have kigget lidt rundt måtte sande at hardware-verdenen er løbet fra mig i den tid jeg ikke har holdt mig opdateret og jeg har derfor nogle spg:

1.

jeg har kigget Pentium 4 Prescott 3.0GHz på. Er dette fornuftigt eller ville en anden processor være at foretrække.

Et spg vedr. bundkort er: pci express x16? er dette afløseren til AGP eller er den langsommere? Jeg har set på Asus - P4C800-E Deluxe men kan dette kører pci express? Jeg vil gerne have sådan at bundkortet både kan kører PCI express da det er det det grafikkort jeg ser på er og samtidig have plads til 4 ramblokke? Er der nogle bedre alternativer med indbygget lyd og net?

Er netværkskort og lyd på bundkort udemærkede eller skal man ud og investere i seperate? skal ikke have det vilde lyd med THX eller lign da jeg oftest bare hører lidt musik i mine hørebøffer.

Ram? Hvilke ram vil være at foretrække? Har altid været glad for kingston men er da frisk på fornyelse hvis der er andre der kan anbefales.

2.

Da jeg sidst købte grafikkort var det nyeste Radeon 9800 pro det nyeste men idag har grafik det mest underlige navne jeg endnu ikke har fundet et system i. Jeg har så set på "Excalibur ATI Radeon X800 XL IceQ II Turbo". Er dette et fornuftigt køb? hvordan er performance i forhold til andre kort. Leder ikke efter den vildeste eller det nyeste men vil da gerne kunne klare det meste. Igen vil jeg spørge hvad de PCI express er? og hvad kan de 2 dvi udgange bruges til? hvis jeg havde 2 skærme eller? kan man ikke sagtens bare smide en skærm på? eller er den lavet specielt til 2?

3.

Harddisk? Hvad skal jeg vælge. Har tidligere været ret glad for Western Digital diske men hvad skal jeg vælge indenfor dem? alt over 100gb skulle være nok.

4.

PSU? Hvor stor skal psu være for at trække ovenstående? er 350W nok som min nuværende PSU har?

Håber der er nogle der kan svare på et eller flere af mine spørgsmål. På forhånd tak og håber ikke det er for rodet. Ellers må i spørge.

Jeg deler points mellem dem med bedst svar.

Sleizer
Avatar billede strych9 Praktikant
08. oktober 2005 - 19:52 #1
hmm personligt planlægger jeg mit næste computerkøb i midten af 2006.
Det er fordi:
1. PCI-Express er blevet mere udbredt, og billigere til den tid.
2. Dual channel DDR2 RAM er ikke nær clocket op i den hastighed nu som det vil være om bare 12 måneder.
3. Windows Vista vil være tæt på launch, og man vil til denne tid vide hvad der egentlig vil være 64 bit drivere til. Dette er ikke så forudsigeligt som man tror. Faktisk har feks Microsoft ikke tænkt sig at lave 64 bit drivere til deres intellipoint tastaturer og mus. :o
Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
09. oktober 2005 - 16:54 #2
fandt en ven der gav mig svar på det meste!

Sleizer