Avatar billede neess Nybegynder
10. oktober 2005 - 10:33 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Asterisk server og linux

Kunne godt tænke mig at prøve at sætte en asterisk server op. foruden det skal serveren også køre mail server.
Hvad linux skal man vælge ?

er der nogle guides på nettet til at sætte asterisk/mail server op.

samt guide til installation af linux ?
Avatar billede thaufer Nybegynder
10. oktober 2005 - 10:37 #1
Jeg anbefale Debian. http://www.debianguiden.dk er en god introduktion til debian, også til små serveropgaver.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
10. oktober 2005 - 10:46 #2
du kan hente en asterisk dist baseret på debian

http://www.xorcom.com/rapid/
Spørg hvis du har problemmer med *

MC
Avatar billede neess Nybegynder
10. oktober 2005 - 10:56 #3
Musimi referere til den her. Som køre noget redhat, nogen der kender noget til den ?
http://www.automated.it/asterisk/
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
10. oktober 2005 - 10:59 #4
Jeg tror ikke der findes den asterisk dist jeg ikke har prøvet og de er i bund og grund ens, derfor skal du finde den der passer dit behov bedst, Rapid har en god Iax2 del men den er ikke lykkeds mig at få til at virke på Sip.

Så jeg tror du må se i øjnene at du er på vej ind i at du skal bruge en del tid på at finde den dist der passer dit behov bedst

MC
Avatar billede neess Nybegynder
10. oktober 2005 - 11:07 #5
Ok. Meningen var nemlig at den skulle køre op på musimis netværk. Så sip delen skulle gerne køre :-)
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
10. oktober 2005 - 20:28 #6
Måske er du mere heldig end jeg har været med Rapid ellers findes der jo massere af valg, Redhat, centos osv osv, du skal også gørre op med dig selv om du vil lave det hele selv fra bunden eller hente en dist hvor det ligger i, Jeg kan varmt anbefale dig Asterisk@home Den er meget simpel, når man lige har fundet fudusen, tag dig ikke af navnet @home, da den er nøjagtig på højde med dyre PBX løsninger son Feks, den LG som TDC sælger, Jeg vil da også gerne sælge dig en komplet instaleret asterisk løsning he he, hmmmm må nok ikke gøre reklame for eget firma på Exp, men jeg lever bla. af at sælge PBX løsninger til VoIp

MC
Avatar billede neess Nybegynder
10. oktober 2005 - 21:21 #7
@home er i fær med at prøve at installere den. har nemlig også hørt fra andre det skulle være nemt at få den op.
Tror ikke lige jeg skal ud og købe en løsning, er mere bare et hobby projekt til mig og min sambo(2 telefoner).
Er det svært at sætte mail op på den server man for installeret der ?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
10. oktober 2005 - 21:23 #8
Nej det er det ikke. dog bruger jeg ikke en linux mailserver men min exchange

MC
Avatar billede neess Nybegynder
11. oktober 2005 - 11:02 #9
Hvad mailserver kan jeg sådan rimeligt nemt installere. på den der centos.
Skal bare være nemt/hurtigt at få op at køre. Er ikke krav til de vilde fetures. Primært skal man bare kunne hente sin post over pop3.

Evt et lille link til en guide man kan hoppe igennem :-)
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
12. oktober 2005 - 09:17 #10
Altså i Asterisk@home ligger der allerede en mailserver indstaleret, hvordan den fungere ved jeg ikke men det er da til at finde ud af

Hvordan går det med projektet ?? ER alm nysgerrig

MC
Avatar billede neess Nybegynder
12. oktober 2005 - 10:04 #11
Jeg har lidt problemer med at få den til at køre op til min musimi. Så jeg kan ikke rigtigt ringe ud.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
12. oktober 2005 - 10:15 #12
Ok.

Du skal sørgere for at du har åbnet og forwardet trafik til din server

I din Sip.conf skal du have følgende linier ind som ikke ligger der som std.

srvlookup=yes
externip = xxx.xxx.xxx.xxx <---- Din Wan Ip
localnet= 192.168.1.1/255.255.255.0 <---- Din Subnet og interne IP Range

Under trunks skal du have følgende linier

PEER Details

allow=alaw
canreinvite=no
context=from-pstn
disallow=all
dtmfmode=rfc2833
fromdomain=musimi.dk
fromuser=DIT USERNAME TYPISK TELEFON NR
host=musimi.dk
insecure=very
nat=yes
secret=DIT PASSWORD
type=friend
username=DIT USERNAME TYPISK TELEFON NR

I USER DETAILS

allow=alaw
canreinvite=no
context=from-pstn
disallow=all
dtmfmode=rfc2833
fromdomain=musimi.dk
fromuser=DIT USERNAME TYPISK TELEFON NR
host=musimi.dk
insecure=very
nat=yes
secret=PASSWORD
type=friend
username=DIT USERNAME TYPISK TELEFON NR

I Din Outbound ruting skal du så have sat den op til at tage ovenstående trunk

Dialpattens

xxxxxxxx <---- hvis du bare vil kunne ringe ud uden forvalg
0|xxxxxxxx <--- Hvis du vil ringe ud med forvalg, "Her tastes 0 før telefon nr

i Trink Sequence vælger du den trunk vi lavede før

MC
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
12. oktober 2005 - 10:15 #13
det bør som standart  gøre så du kan ringe ud

MC
Avatar billede neess Nybegynder
12. oktober 2005 - 10:31 #14
Det vil sige jeg skal tilføje linjerne i sip.conf og ellers skal resten af standard teksten være der ?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
12. oktober 2005 - 10:35 #15
-------- Puttes ind i sip.conf -----------------
srvlookup=yes
externip = xxx.xxx.xxx.xxx <---- Din Wan Ip
localnet= 192.168.1.1/255.255.255.0 <---- Din Subnet og interne IP Range
--------------------------------------------------

Gå ind under setup -> Trunks -> Vælg din Trunk og sikre dig at du har nedenstående under Peer details

--------------------------------------
allow=alaw
canreinvite=no
context=from-pstn
disallow=all
dtmfmode=rfc2833
fromdomain=musimi.dk
fromuser=DIT USERNAME TYPISK TELEFON NR
host=musimi.dk
insecure=very
nat=yes
secret=DIT PASSWORD
type=friend
username=DIT USERNAME TYPISK TELEFON NR
------------------------------------------------

og i Userdetails
-------------------------------------------------
allow=alaw
canreinvite=no
context=from-pstn
disallow=all
dtmfmode=rfc2833
fromdomain=musimi.dk
fromuser=DIT USERNAME TYPISK TELEFON NR
host=musimi.dk
insecure=very
nat=yes
secret=PASSWORD
type=friend
username=DIT USERNAME TYPISK TELEFON NR
-------------------------------------------------

og så skal du have lavet din outbound routing

MC
Avatar billede neess Nybegynder
12. oktober 2005 - 10:42 #16
Ok. Må jeg lige prøve når jeg kommer hjem.
Er det bare port 5060 man skal ha forwarded til sin server ?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
12. oktober 2005 - 10:44 #17
5060 - 5062 - Sip
8000 - Stun

MC
Avatar billede langbein Nybegynder
14. oktober 2005 - 01:08 #18
Jeg forstår det slik at i filen /etc/asterisk/sip.conf så kan du bestemme hvilken port sip skal kjøre. Forstår det også slik at "sip mekanismen" har med selve oppkoplingen å gjøre men ikke overføringen av lyd (eller video).

I filen /etc/asterisk/rtp.conf så bestemmes hvilke (udp) porter selve lydoverføringen skal skje over. Her er default rangen 10000-20000. Selv så har jeg valgt å snevre rangen inn til ca 20 porter. (Tror at det egentlig bare behøves en port pr løpende samtale, men er ikke helt sikker på det.)

I mitt oppsett så var det nødvendig å forwarde de udp portene som står spesifisert i sip.conf og den rangen som står spesifisert i rtp.conf.

Ellers så er Asterisk@home levert som disablet for inngående sip trafikk, slik at det i utgangspunktet ikke går ann å ringe inn, selv om man har satt opp trunker og slikt rett. Det går der i mot fint å ringe ut.

Fant en ganske bra guide på nettet der det bla sto hvordan man kan enable for inngående trafikk, skal forsøke å finne den ..
Avatar billede langbein Nybegynder
14. oktober 2005 - 01:15 #19
http://chayden.net/Asterisk/SeUpAsteriskAtHome.htm
Brukte denne selv for å komme i gang, og det fungerte ..
Avatar billede langbein Nybegynder
14. oktober 2005 - 01:53 #20
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
17. oktober 2005 - 09:50 #21
Virkede mit exempel

MC
Avatar billede neess Nybegynder
17. oktober 2005 - 09:54 #22
Ham den anden som også lejer med serveren lavede lidt ged i det, så tiden gik med at få den til at komme på fod igen :-)

Så nåede desværre slet ikke til at få den til at køre op til musimi.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
17. oktober 2005 - 09:55 #23
ok, men har i opgivet håbet ???

MC
Avatar billede neess Nybegynder
17. oktober 2005 - 10:02 #24
Nej det har vi ikke. Håbet er først opgivet når den er ude af vindue :-)
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
17. oktober 2005 - 10:03 #25
ok, *GGG* smid mig en besked på msn-ricky@romdata.dk-msn over msn bare fjern -msn i begge ender

MC
Avatar billede neess Nybegynder
08. november 2006 - 16:22 #26
fik aldrig tid til at lege færdigt med det. Men smid nogle svar så vi kan lukke :-)
Avatar billede neess Nybegynder
21. september 2007 - 18:07 #27
lukker