Avatar billede powerbart Nybegynder
10. oktober 2005 - 22:54 Der er 11 kommentarer

Genstart tomcat og får 10GB mere harddisk plads

Jeg har nogen meget store systemer kørende i 6 tomcat's, med op mod 6000 databaser tabeller liggende på en anden db-server og der er ca. 18.000 jsp-sider.
Det kører ok. Men når det har kørt i en uge's tid og der er lidt mangle på diskplads - så giver en genstart af de 6 tomcat's ca. 10 GB mere harddisk...
Hvorfor?

Og nej, det er ikke fordi jeg sletter log-filerne undervejs, og de så stadig rent OS-mæssigt fylder.
OS er SuSE9.2 med JDK1.5_05 / Tomcat 4.1.28

P.S. Kender du også nogen gode profiler-værktøjer til ovenstående...
Avatar billede arne_v Ekspert
10. oktober 2005 - 23:02 #1
det var da en seriøs Tomcat site !

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. oktober 2005 - 23:04 #2
har du kigget i Tomcat's work directory og se om der akkumuleres mange filer der ?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. oktober 2005 - 23:05 #3
og er der nogen af dine JSP sider som genererer temporære filer i /tmp
(eller /var eller andre steder) ?

[sikkert svært at sige for du har sikkert ikke skrevet alle 18000 JSP sider selv]
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. oktober 2005 - 01:13 #4
Har du checket størrelse på pagefile (swapfilen)? Efter er reboot bliver den typisk sat til sin minimumsværdi, men mange processer eller komplexe SQL joins kan hurtigt kræve såmeget ram at styresystemet må ekspandere pagefile.

mvh JakobA
Avatar billede powerbart Nybegynder
11. oktober 2005 - 16:48 #5
Hvis jeg i roden / kører kommandoen 'du -hs *' ... og tæller de cirka 20 mapper sammen. Får jeg måske 100GB, men hvis jeg kører kommandoen 'df -h' får jeg måske 112 GB.
Når jeg så genstart tomcat'erne og intet andet får jeg ved at kører kommandoen 'df -h' 100 GB ... Og det passer jo så igen med 'du -hs *' i roden /
---
Swap filen er en selvstændig partition...
---

Det vilde er, at hvis jeg venter 30 dage med at genstart tomcat - så får jeg måske 40 GB ud af det ...

Der bliver ikke lavet nogen temporer filer - og ja - jeg har ca. koden 80% af siderne, så jeg ved hvad jeg taler om... :)

Min eneste formodning kunne måske være, at log4j, skriver ud til en slags 'java/null' hvis man sætter niveau'et til ERROR-MODE... Istedet for at skrive ud til /dev/null ... Men det ville være en fatal fejl for deres side, så det tror jeg ikke.
Men det er nogen maskiner hvor der er tryk på. Der er mere end 40 SQL - request per sekund i gennemsnit. Og der sker jo en hel del mere om dagen end om nattet. Så selv den mindste fejl ses tydeligt.

Håber i kan hjælpe - for jeg er træt af at genstarte tomcat en gang om ugen, blot for at få diskplads....
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2005 - 16:58 #6
Jeg tror at Jakob lige have misset den med SUSE og tænkte Windows.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2005 - 17:19 #7
Det er svært at sige udfra de foreliggende oplysninger.

prøv evt. og list alle filer før og efter restart og sammenlign de 2 listninger

måske er der et eller andet som springer i øjnene
Avatar billede powerbart Nybegynder
12. oktober 2005 - 10:53 #8
Hvis det var en fyskisk fil på system - ville en 'du -hs *' så ikke tælle den med...
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2005 - 13:20 #9
den størrelse der vises ved ls -l vil også blive talt med i du

men derfor kunne der jo godt være noget interessant

10000 filer af størrelse 0 ville f.eks. være interessant
Avatar billede powerbart Nybegynder
12. oktober 2005 - 14:13 #10
Jeg prøver ...
Avatar billede arne_v Ekspert
04. november 2005 - 19:20 #11
fundet noget ?