Avatar billede jakobscafe Nybegynder
11. oktober 2005 - 14:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Check for åben port (TDC adsl)

Hej. Til et særligt videoovervågningsprogram er det nødvendigt at 5 porte er åbnet og forwarded til en specifik IP-adresse på Lan-siden. Forbindelsen er TDC Adsl med en Efficient 5880 router.
TDC er blevt bedt om at åbne for portene og forwarde dem til 192.168.1.119
Da det fortsat ikke er muligt at komme gennem 'udefra' vil jeg i fejlsøgningsøjemed høre om der findes en metode til at checke for om en særlig port er åben 'udefra'. (Jeg kan ikke komme ind i routerens opsætning, det er kun TDC der kan)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. oktober 2005 - 14:19 #1
Prøv ShieldsUP! fra http://www.grc.com/default.htm
Avatar billede jakobscafe Nybegynder
11. oktober 2005 - 15:12 #2
Men der skal jeg vist være ved routeren - jeg ville prøve om der var åbent 'hjemmefra' (TDC skal bruge 1-2-7 dage, ikke særligt præcist)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. oktober 2005 - 15:17 #3
Ja, man skal gøre det fra det sted man ønsker testet. Det er en lille simpel sikkerhedsforanstaltning ;)  Men du google efter et portscanner-program.
Avatar billede jakobscafe Nybegynder
11. oktober 2005 - 16:12 #4
OK - ja, jeg ved det er på 'lidt usikker grund' hvor man kan blive opfattet som en hel masse ubehageligt. Men jeg ville nu foretrække at jeg ikke forlod min pind for at færddiggøre opsætningen, før end jeg ved TDC har åbnet portene. OG det vil jo også gøre fejlmulighederne lidt mindre hvis jeg f.eks. positivt ved at det ikke er routeren der er bøvl med. Det ville jo være lidt nemmere hvis man selv kunne læse config. i TDCs router, med det synes de åbenbart ikke man skal (C:  Tak for hjælpen, jeg vil google lidt. Kast et svar hvis du øsnker point.
Avatar billede plx Nybegynder
11. oktober 2005 - 16:28 #5
Windows har en telnet du kan bruge til at teste med, hvis det er TCP. I en prompt:

telnet wanip portnummer

du er igennem, hvis du får en blank skærm (evt noget info på skærmen, afhængigt af den service du forbinder til)
Avatar billede jakobscafe Nybegynder
11. oktober 2005 - 16:45 #6
aha - telnet to the rescue. telnet svarede: der kan ikke oprettes forbindelse til værten på port xxxx - så der er vel næppe åbnet endnu!
Avatar billede jakobscafe Nybegynder
26. oktober 2005 - 21:39 #7
Vær venlig at svare hvis nogen ønsker point. Jeg fandt så iøvrigt ud af at TDC kun beregner sig kr 1187,50 for at åbne 5 porte i deres router. Der skulle man vist have købt sin egen router!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. oktober 2005 - 10:09 #8
Ja til 26/10-2005 21:39:01, og nej tak til point.
Avatar billede jakobscafe Nybegynder
16. november 2006 - 14:32 #9
Luk