Avatar billede autobahn Nybegynder
13. oktober 2005 - 10:37 Der er 14 kommentarer

Trådløst netkort på bærbar på Suse 10.0

Hej

Jeg har lige installeret Suse 10.0 på min bærbare Fujitsu-Siemens Amilo Pro 2000, men jeg kan ikke få aktiveret det trådløse netværkskort. Systemet kan godt finde kortet, men jeg er ikke sikker på om driver og firmware er installeret. Eller også kan jeg bare ikke finde ud af at aktivere det. Er der nogen der har nogle gode råd?
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2005 - 11:21 #1
Prøv denne fremgangsmåde http://eksperten.dk/spm/563163
Avatar billede autobahn Nybegynder
13. oktober 2005 - 21:47 #2
Tak for svaret

MEn når jeg skriver

rcnetwork restart

i konsollen kommer følgende:

linux:/home/autobahn # rcnetwork restart
Shutting down network interfaces:
    eth0      device: Broadcom Corporation BCM4401 100Base-T (rev 01)
    eth0      No configuration found for eth0
              Nevertheless the interface will be shut down.
    eth0      configuration:                                        done
Shutting down service network  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . done.
Hint: you may set mandatory devices in /etc/sysconfig/network/config
Setting up network interfaces:
    lo
    lo        IP address: 127.0.0.1/8                                done
    eth0      device: Broadcom Corporation BCM4401 100Base-T (rev 01)
    eth0      No configuration found for eth0                        unused
Setting up service network  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . done.
SuSEfirewall2: Warning: ip6tables does not support state matching. Extended IPv6 support disabled.
SuSEfirewall2: Setting up rules from /etc/sysconfig/SuSEfirewall2 ...
SuSEfirewall2: Warning: no interface active
SuSEfirewall2: batch committing...
SuSEfirewall2: Firewall rules successfully set

Jeg forstår ikke meget af det, men jeg kan da tyde at den ikke finder mit wlan-kort, selvom det er sat til aktiveret under YAST.

Nogle forslag???
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2005 - 23:05 #3
Har du foretaget den manøvre jeg nævner 20/11-2004 00:32:22 i det link jeg har sendt dig ??
Avatar billede langbein Nybegynder
14. oktober 2005 - 00:30 #4
Mon det ikke ser ut som om den finner driveren, men at kortet mangler konfigurering ?

"No configuration found for eth0                        unused"

Den forrige tråden til Helgec bør kanskje leses litt grundigere ? (Manuell tilordning av ip pluss øvrige konfigureringsdata eller fra dhcp server ?)
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2005 - 09:44 #5
Du skal være opmærksom på at der kun er tale om at sætte computeren op til DHCP hvis du har din egen ROUTER der tildeler DHCP adresser, hvis vi taler om at du skal logge direkte på nettet med brugernavn og password skal du configurere dit netkort til statisk (DUMMY) ip adresse
Avatar billede autobahn Nybegynder
15. oktober 2005 - 01:02 #6
Hej igen helgec

Jeg har prøvet at gøre som du beskrev i det link. Det virkede ikke.

Til gengæld opdagede jeg at jeg ikke havde installeret firmwaren til netkortet, hvilket nu er gjort.

Når jeg skriver kommandoen "rcnetwork restart" nu kommer dette:

Hallingelille:/home/autobahn # rcnetwork restart
Shutting down network interfaces:
    eth0      device: Broadcom Corporation BCM4401 100Base-T (rev 01)
    eth0      No configuration found for eth0
              Nevertheless the interface will be shut down.
    eth0      configuration:                                        done
    eth1      device: Intel Corporation PRO/Wireless 2200BG (rev 05)
    eth1      configuration: wlan-bus-pci-0000:02:06.0              done
Shutting down service network  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . done.
Hint: you may set mandatory devices in /etc/sysconfig/network/config
Setting up network interfaces:
    lo
    lo        IP address: 127.0.0.1/8                                done
    eth0      device: Broadcom Corporation BCM4401 100Base-T (rev 01)
    eth0      No configuration found for eth0                        unused
    eth1      device: Intel Corporation PRO/Wireless 2200BG (rev 05)
    eth1      configuration: wlan-bus-pci-0000:02:06.0
    eth1      warning: using NO encryption
    eth1      (DHCP) . . . . . no IP address yet... backgrounding.  waiting
Setting up service network  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . done.
SuSEfirewall2: Warning: ip6tables does not support state matching. Extended IPv6 support disabled.
SuSEfirewall2: Setting up rules from /etc/sysconfig/SuSEfirewall2 ...
SuSEfirewall2: batch committing...
SuSEfirewall2: Firewall rules successfully set

Nu har den altså fundet mit wlan-kort, men det får ikke tildelt en ip-adresse. Jeg tror det er fordi kortet ikke er slået til (når jeg kører win xp kan jeg slå det til og fra på en lille knap på keyboardet). Er der nogle der ved hvordan man gør det i suse 10???
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2005 - 08:41 #7
Du har fortsat ikke svaret mig på om DU HAR DIN EGEN ROUTER DER TILDELER IP-ADRESSER eller du er koblet direkte til udbyderen Det er to helt forskellige configurationer du skal bruge. Prøv nu at komme med en respons der besvarer mit spørgsmål så laver jeg en lille guide til dig og så plejer det da at køre
Avatar billede autobahn Nybegynder
15. oktober 2005 - 15:04 #8
Jeg har egen router der tildeler ip-adresser.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2005 - 13:05 #9
Log ind som root -> vælg YAST i proceslinien -> Network Devices -> Network Card -> se til at kortet er markeret -> slet -> næste ->  Network Card (se til at kortet er markeret) -> Rediger -> Sæt "daps" i "Automatisk Ip-adresse -> vælg "Hostname and --- -> ændre -> sæt computernavn -> sæt domænenavn (MSHOME) ->fjern X i "Change hostname via DHCP" -> Du skal normalt sætte X i "update search list via DHCP, men kan du ikke få det til at køre så fjern X og sæt din routers ip-adresse til navneserver 1 og 2
Med kommandoen "rcnetwork restart" uden "" bør du nu se at du får tildelt en ip adresse
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2005 - 13:06 #10
Du skal naturligvis klikke næste for at komme ud af YAST
Avatar billede autobahn Nybegynder
16. oktober 2005 - 14:05 #11
hmmm.....den skriver stadig

Linux:/home/autobahn # rcnetwork restart
Shutting down network interfaces:
    eth0      device: Broadcom Corporation BCM4401 100Base-T (rev 01)
    eth0      No configuration found for eth0
              Nevertheless the interface will be shut down.
    eth0      configuration:                                        done
    eth1      device: Intel Corporation PRO/Wireless 2200BG (rev 05)
    eth1      configuration: wlan-id-00:0e:35:36:03:73              done
Shutting down service network  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . done.
Hint: you may set mandatory devices in /etc/sysconfig/network/config
Setting up network interfaces:
    lo
    lo        IP address: 127.0.0.1/8                                done
    eth0      device: Broadcom Corporation BCM4401 100Base-T (rev 01)
    eth0      No configuration found for eth0                        unused
    eth1      device: Intel Corporation PRO/Wireless 2200BG (rev 05)
    eth1      configuration: wlan-id-00:0e:35:36:03:73
    eth1      warning: using NO encryption
    eth1      (DHCP) . . . . . no IP address yet... backgrounding.  waiting
Setting up service network  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . done.
SuSEfirewall2: Warning: ip6tables does not support state matching. Extended IPv6 support disabled.
SuSEfirewall2: Setting up rules from /etc/sysconfig/SuSEfirewall2 ...
SuSEfirewall2: batch committing...
SuSEfirewall2: Firewall rules successfully set

jeg tror nu stadig det er fordi netkortet ikke er aktiveret. Der er en lampe der skal lyse når det trådløse netkort er aktiveret og det gør den ikke. På min win xp opsætning kan jeg som sagt slå den til og fra med en lille knap på keyboardet.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2005 - 15:12 #12
eth0 er dit normale netkort, hvis du ikke skal bruge det under linux så slet det eller også skal du konfigurere det, det sker til tider at eth1 (dit trådløse) ikke vil køre hvis eth0 Ikke er configureret
Avatar billede autobahn Nybegynder
16. oktober 2005 - 18:53 #13
Nu har jeg konfigureret eth0, men der sker stadig ingenting.
Avatar billede rude Nybegynder
19. oktober 2005 - 13:04 #14
Det er vel ikke fordi du har mac filter på din router, og du derfor ikke får tildelt IP?
Prøv at give den fast ip nummer og se om du kan pinge routeren.
Har selv en notebook med samme netkort, som fungerer "out of the box" med SuSE 9.2 & 9.3.