Avatar billede miboha Praktikant
13. oktober 2005 - 23:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

SATA Harddisk død

Min Seagate SATA Harddisk er gået i sort.

Jeg sad og arbejdede i excel, da der pludselig kom en blå skærm med fejlmeddelse, hvorefter maskinen genstartede.
Da den skal starte op igen stopper den og giver meddelelsen at windows ikke kan starte fordi autoexe.bat filen er i stykker eller slet ikke er på drevet. Jeg genstartede flere gange med samme resultat. Nu kommer den dog med andre filer som er defekte de seneste par gange har det været "windows\system32\config\system" som den har været gal med.

Inde i Bios kan man inde i en af undermenuen se, at computeren stadig identificer to harddiske (altså den der er i stykker + en anden). Går man til gengæld ud i hovedmenuen hvor man kan se hvilke drev der er primary master, primary slave osv, så er den døde harddisk væk. Den har tidligere været primary master, men primary master er nu mit dvd drev som ellers var primary slave. Alle 3 resterende drev er blevet rykket en tand op og nederst er der tomt uden mulighed for at finde det omtalte drev.

Jeg prøvede at geninstallere windows, men der var ikke flere forskellige partitioner, som der plejer at være. Der var kun en. Denne var min anden harddisk, som måtte lægge plads til at jeg installerede windows (xp). I windows kan jeg se, at den er helt gal. Det drev windows er installeret på var tidligere mit D-drev, men er nu blevet til C-drev i stedet og der er ingen udsigt af nogle andre harddiske, der er kun DVD-drevet og Brænderen.

Nu er mine spørgsmål så:
Hvad er der galt med harddisken?
Hvordan får jeg den til at virke igen, hvis det i det hele taget kan lade sig gøre?
Kan harddisken reddes eller kan dataerne på den redes?

HÅber på jeres hjælp.
Avatar billede screem_brille Novice
13. oktober 2005 - 23:29 #1
1. er ikke så nemt at svare på.
2. installer windows på en anden disk, så du kan prøve og se om getdataback fra runtime.org kan se nogle af filerne.
3. hvis ja i ovenstående overvej at købe en licens så du kan genskabe dine data.
4 hvis nej, test disken med diagoniserings værktøj fra seagate.
Avatar billede boxer Nybegynder
14. oktober 2005 - 06:09 #2
Installer Windows på en anden HD og prøv at køre en Checkdisk på den defekte harddisk og se om det er nok.
Et gratis program til at redde data fra defekte harddiske:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm
Avatar billede john.doe Nybegynder
14. oktober 2005 - 08:13 #3
Virker som noget virus, da XP normalt slet ikke bruger autoexec.bat
Avatar billede miboha Praktikant
14. oktober 2005 - 10:40 #4
#3 Virker det stadig som en virus når det også er ordinære windows-system filer den melder fejl på?

Tak, jeg prøver jeres forslag og vender tilbage med kommentar og point.
Avatar billede screem_brille Novice
14. oktober 2005 - 10:42 #5
nej tror ikke på det er en virus.
Avatar billede halifax Nybegynder
14. oktober 2005 - 14:00 #6
Nedenstående forslag er "lånt" fra catbody's tip & trick (tak for det)

Filen "SYSTEM" som ligger i mappen "CONFIG" ligger også i mappen "REPAIR"

Det man så kan gøre er:

1: Boot op på XP CD'en
2: Vælg "R" Repair på det første billede
3: Log in på den defekte XP partion, i de fleste tilfælde "C:\Windows"
4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
5: Genstart computeren
6: Vuptiii XP starter op igen

ELLER:

skrevet på en lidt anden måde:
Boot op på cdrom
Vælg repair i første konsolmode.
Find C:\Windows med mindre du kører dual boot og derfor har lagt din xp på et andet drev.
Skriv nu kommandoen: COPY ?:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM ?:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
hvor ? er navnet på det drev hvor din XP ligger.
Avatar billede miboha Praktikant
26. oktober 2005 - 01:01 #7
Harddisken kører igen. Hvad fejlen skyldtes er stadig uklart, men ved at sætte harddisken i en anden SATA computer lykkedes det at finde harddisken. De fleste dokumenter blev reddet. Nogle måtte skrottes fordi computeren meldte fejl på dem.
Derefter en formatering hvor harddisken hostede og hakkede noget mere end normalt.
Derefter var alting ved det gamle bortset fra at jeg kunne bruge det næste døgns tid på at installere windows, programme, spil osv.

Jeg er meget glad for jeres hjælp. Jeg nåede aldrig at prøve at genskabe dokumenterne, på de måder I foreslog, så jeg kan ikke sige om disse ideer ville have virket. Men de ville muligvis have hjulpet og da I ligesom har forsøgt at hjælpe synes jeg også der skal uddeles point. I har alle været hjælpsomme, men da det var "screem brille" der var først med et løsningsforslag, synes jeg han skal have dem.
Så hvis "screem brille" lige indsender et svar, kan han få sine point.

Endnu en gang tak for hjælpen. Jeg skriver sikkert snart igen, da min ide harddisk er begyndt at opføre sig underligt.
Avatar billede screem_brille Novice
26. oktober 2005 - 01:06 #8
Du bør nok forberede dig på disken snart laver problemer igen (mit råd er at få den kontrolleret med producentens disk diagoniserings værktøj, og melder den den mindste fejl, så få den sendt til ombytning, min er faring siger at hvis diske pludselig begynder at lave lyde, og andre lignende fejl, så er det på tide at få taget backup af disken, og så den udskiftet.)
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 11:52 #9
brug for mere hjælp ?
Avatar billede miboha Praktikant
31. december 2005 - 00:27 #10
Harddisken gik ned igen senere og efter en del problemer med forhandleren fik jeg den ombyttet til en ny.