Avatar billede lakse Nybegynder
21. oktober 2005 - 09:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ser kun 3.5 gb ram

Men der er 4 gb ram i maskinen. Kan man ændre noget i reg. dben for at få fuld udnyttelse af de dyre ram?
Avatar billede venturer Nybegynder
21. oktober 2005 - 09:28 #1
XP er ikke god til at håndtere RAM over 3GB. Du kan dog prøve følgende:

Åbn boot.ini filen, der ligger i roden af dit C-drev.

I den står der en linie der ligner denne her:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Du skal bare tilføje /PAE til denne linie så der står:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /PAE

Genstart maskinen og se om det hjalp.
Avatar billede boxer Nybegynder
21. oktober 2005 - 09:38 #2
Dit maskine understøtter selvfølgelig 4 GB ram?
Avatar billede lakse Nybegynder
21. oktober 2005 - 10:20 #3
Det går jeg ud fra...en 6 dage gammel dell precision 380 workstation.
Avatar billede lakse Nybegynder
21. oktober 2005 - 10:20 #4
Venturer: Det hjalp desværre ikke
Avatar billede boxer Nybegynder
21. oktober 2005 - 10:32 #5
Den understøtter op til 8 GB ram:
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/precn_380?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs&~ck=mn#tn4

Jeg synes at du skal kontakte Dell og høre hvad problemet er.
Avatar billede screem_brille Novice
21. oktober 2005 - 11:38 #6
det at du kun kan se de 3.5GB er fordi de resterende reserveres til PCI kortene, , der er ingen workaround til dette
Avatar billede screem_brille Novice
21. oktober 2005 - 11:40 #7
læs under main memory på http://www.msi.com.tw/program/products/server/svr/pro_svr_detail.php?UID=73 der står også at de 4GB ikke vil kunne ses
Avatar billede lakse Nybegynder
21. oktober 2005 - 11:56 #8
tak for hjælpen.