Avatar billede okran Nybegynder
01. november 2005 - 09:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til licens

Hej eksperter

Jeg har et problem, jeg har lige installeret nr 2 server med windows 2003 SBS den køre mssql, jeg har installeret 15 licenser på den og kun 1 er i brug i øjeblikket, men alige vel sender den en besked til alle pcere i AD med tjenesten messenger hvor der står:

"meddelelse fra server2 til server1 den 01-11-2005 9:41:48 server2 does not comply with licens requirements. contacct your administrator."

der høre 5 cal licenser med win2003 har købt 10 extra, men skal man have specielle licenser til en sql server eller hvad kan ik helt forstå det.

På forhånd tak
Venlig Hilsen
Bjørn
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
01. november 2005 - 10:36 #1
Er den sql med SBS eller en singel ?

Hvis singel kræver det licenser til sql.

Der er en som skal være licens server og en der skal administreres licenser
Avatar billede okran Nybegynder
01. november 2005 - 10:39 #2
det er begge SBS den ene er premium med sql og den anden er SBS standard uden sql fik avide det er 2 forskællige cal licewnser der skal til der
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2005 - 10:44 #3
Der kan kun være en SBS i samme domæne.
:-)
Avatar billede okran Nybegynder
01. november 2005 - 10:50 #4
hmm jeg havde afinstalleret ad på server2 og det er der efter den begyndte på det, men nu har jeg installeret det igen og lavet den som domain controller og det ser ud til at virke.

tpo: hmm mystisk det ser ud til at køre hvor de begge er i domainet
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2005 - 10:58 #5
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/techinfo/overview/generalfaq.mspx

"Q. Can I use more than one Windows Small Business Server 2003 server in the same company?

A. There can be only one Windows Small Business Server 2003 server in a domain. Each Windows Small Business Server 2003 server is typically connected to the Internet either directly, or via a firewall. Windows Small Business Server 2003 does not support trusts between domains; therefore, user names and resources could not be shared between those Windows Small Business Server 2003 servers. Further, Windows Small Business Server 2003 installs at the root of the Active Directory forest, and it cannot be demoted, or have the flexible single-master operation (FSMO) roles removed.

Q. Can Windows Small Business Server 2003 be attached to a larger corporate network, effectively working as a branch office server?

A. Windows Small Business Server 2003 cannot be used in a branch office scenario because it does not support Active Directory trusts and must be installed at the root of the forest."

:-)
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
01. november 2005 - 10:58 #6
SBS kan kun have en DC med alle roller men du kan have member server.

Det lyder til at den du har downet har haft de licenser.

Har du fulgt de procedure med at fjerne en server fra AD ?

2 SBS vil slås om hvem der bestemmer og kan kune give problemer desværre.
Avatar billede okran Nybegynder
01. november 2005 - 11:06 #7
jeg har brugt dcpromo både til at fjerne dc og tilføje det igen, det med licenser er stoppet nu, men server1 er AD server, og server2 logger på server1's AD som domain controller, men det vil give problemer siger i... hvad skal jeg så gøre bare sætte dem i samme netværk uden server2 logger på server1's AD
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
01. november 2005 - 11:12 #8
Korrekt da den 1 server kun kan holde AD med alle roller og en member blot skal logge på netværket uden andre roller som eks. fil/print med uden at den skal tildele security eller rettigheder
Avatar billede okran Nybegynder
01. november 2005 - 11:16 #9
vil det sige at server2 godt må logge på server1 men bare som member
Avatar billede okran Nybegynder
03. november 2005 - 07:56 #10
øv øv øv. den er ik holdt med det licens værk endnu, og nu lukker den ned efter 60 min serveren, er der ik nogen der kender til problemet.
Avatar billede okran Nybegynder
03. november 2005 - 15:26 #11
Kan det være fordi at jeg køre 2 SBS på samme domain, den ene køre kun som member nu... hvordan vil i ellers foreslå jeg gør.
Avatar billede okran Nybegynder
04. november 2005 - 08:29 #12
hehe hvis i lige smider et svar så får i point, hele problemet var at de var i samme domaine, de er nu i hvert sit og det køre
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
04. november 2005 - 09:28 #13
Det er godt :)

Hvis det skulle være en anden gan men forhåbentligt noget andet :)