Avatar billede ocp Nybegynder
01. november 2005 - 19:39 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Konvertering af stereosignal (MP3) til Surround (AC3/DD51/DTS)

Hejsa,

Nu er jeg ved at blive vanvittig. Har købt en DDTS-100 for at kunne dekode signalet til mit 5.1-surroundanlæg - og det fungerer fint med DVD'ere.

Nu kunne jeg godt tænke mig at kunne spille MP3 fra min PC ud over anlægget og har også fået sluttet det til via SPDIF-udgangen på mit lydkort. Desværre har Creative besluttet sig for at alle mennesker har DERES højttalersystemer (der selv splitter signalet) og derfor giver stereosignalet ikke noget output til subwooferen.

Da det fungerer fint med Dolby Digital/Pro Logic kunne jeg rigtig godt tænke mig at få kodet output fra mit lydkort til en af disse standarder... men hvordan gør jeg lige det?

Mit lydkort er et nForce MCP på et ASUS A7n-266c.

Hjæææælp...
Avatar billede screem_brille Novice
01. november 2005 - 19:44 #1
vil være tåbeligt at convertere det til DD eller DTS (det er faktisk direkte forkert at kalde det AC3, det hedder Dolby Digital men er en fejl der går igennem alle steder, men det er stadig en fejl), men et stereo signal bude den nu selv filtrere bass fra og smide til subben.
Avatar billede ocp Nybegynder
01. november 2005 - 19:54 #2
Jeps - men det gør den ikke. Creative påstår at det er iflg. standarden... men det er vist deres egen. Jeg får dem nok ikke til at lave om på deres hardware-design... men vil stadig gerne have subwooferen med på musikken, så jeg vil gerne være "tåbelig" og konvertere det til DD/DTS alligevel.
Avatar billede screem_brille Novice
01. november 2005 - 19:58 #3
konverter det til et DD 2.1 signal så, kender dog ingen programmer som kan gøre det nemt, (der er ignen grund til at lave 5.1, da du mangler informationerne til de andre kanaler, og du vil ikke kunne afspille dine filer andre steder end i en mediaplayer og lignende, winamp kan såvidt jeg ved ikek klare det)
Avatar billede ocp Nybegynder
01. november 2005 - 20:01 #4
Jeg har kigget på noget der hedder AC3Filter og har haft begrænset succes med det. Det skulle være i stand til at generere DD output på basis af et hvilket som helst input. Det er lykkedes mig at få "hul igennem" og at kunne styre de forskellige kanaler - men subwooferen giver stadigvæk ikke lyd fra sig, muligvis fordi DDTS-100 ikke anerkender det indkommende signal som DD.
Avatar billede ocp Nybegynder
01. november 2005 - 20:02 #5
PS: Det der er RIGTIG irriterende er at det virker hvis jeg afspiller en DVD på min PC
Avatar billede ocp Nybegynder
01. november 2005 - 20:23 #6
Argh - jeg har fikset problemet. Det viste sig at sub/center stikkene vender omvendt i forhold til hvad creative havde tænkt sig :-P.

Men stereo inkluderer STADIGVÆK ikke subwooferen og jeg tror at den eneste grund til at det fungerer er at NVidias NVMixer "omkoder" signalet.

Men tak for dit indspark. Jeg håber ikke du bliver vildt fornærmet hvis jeg beholder mine pts?
Avatar billede screem_brille Novice
01. november 2005 - 20:30 #7
Er da rart nok at hjælpe, og så folk beholder point selv, det er ganske motiverende...
Avatar billede ocp Nybegynder
01. november 2005 - 20:40 #8
Jeg vil ikke have utilfredse "kunder" :)