Avatar billede michaelben Nybegynder
12. november 2005 - 13:55 Der er 20 kommentarer

Ny PC gået død. Kan ikke engang komme ind i bios. hjææælp!

Jeg har fået et alvorligt problem.
Min nye PC er gået død.
Dette er hvad der er foregået:
Jeg har installeret et væld af programmer, der i blandt et musikprogram (seqenser og softsynth, og alt fungerer perfekt. Antivirus, firewall, antitrojan osv er også på plads.
Jeg sidder og arbejder med mit musikprogram og irriteres over nogle ting ved min softsynth. Går ind på nettet og opdager at der er kommet en update. Den koster penge. Jeg fristes til at dl en piratkopi for at se om det retter den lille bug i programmet og installerer den (10mb). Systemet siger nu at computeren skal genstartes, hvilket undrer mig lidt, da det ikke plejer at være tilfældet med dette program.

Ok, jeg genstarter, xp læses ind, men skærmen er frosset, dvs jeg kan ikke klikke på noget. Jeg genstarter en gang mere. Denne gang vil maskinen slet ikke starte op, dvs blæserne kører, der er strøm på, men skærmen er sort, kommer ikke ud af standby.

Jeg kan ikke komme ind i bios. Jeg kan ikke lægge xp-cd'en i dvd-drevet, da jeg ikke kan åbne skuffen. Heller ikke dette fungerer. Den lille genstartsknap under power knappen på PC'en fungerer heller ikke. Jeg kan ikke starte i fejlsikret tilstand. Så langt kommer den slet ikke. Ikke engang en blinkende markør. Skærmen går simpelthen ikke ud af stand by positionen.

Jeg har manuelt åbnet cd-skuffen og ilagt xp, men den vil ikke boote overhovedet.

Jeg har prøvet at resette bios (pille batteri ud og flytte jumper), pille
alle usb stik ud, afkoble cd-drev, floppy og HD (ikke system), fjerne lydkortet, alt pånær
grafikkort. Det hjælper ikke.

Kan en virus i det befængte program være skyld i det?
Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede off-line Nybegynder
12. november 2005 - 14:08 #1
Nu havde du vel også husket at fjerne strøm stikket fra din PC. så den stod totalt
uden "husstrøm" et stykke tid?
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. november 2005 - 14:18 #2
First boot skal stå til cdrom
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. november 2005 - 14:20 #3
Du kan få en biosvirus, men det er yderst sjældent. Tag bat. ud, tag strøm af PC, tryk på startknappen, og hold den inde i ca. 10 sekunder, så bundkortet kan nå, at aflade, og prøv igen, at komme i bios.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. november 2005 - 14:25 #4
poeet49 - Tror du ikke det er en hardware fejl, når der ikke er strøm på
CD drevet? Når han ikke kan komme ind i bios, kan han jo heller ikke sætte
"first boot"
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. november 2005 - 14:31 #5
gotfred->First boot skal stå til cdrom, har du intet,at gøre med, om der er strøm på eller ej, var en konstatering af, at systemet ikke kan boote på cdrom.
  Har før set bios fryse indtil den var reesettet. Ellers vil jeg sige PSU er stået af.
Avatar billede michaelben Nybegynder
12. november 2005 - 14:34 #6
naturligvis havde jeg taget stikket, da jeg resettede bios. Jeg står ikke med hånden nede i en puter med strøm på. Jeg hev netkablet ud og gjorde som bundkortsmanualen foreskrev: tage batteriet ud, flytte jumper, vente.. sætte jumper tilbage, sætte batteri tilbage. Puttede netkabel i igen.

First boot... javel men jeg kan jo ikke komme ind i bios. Den står til HD first boot og så cd rom. Men den når slet ikke hen til at indlæse noget fra HD.

Lampen på bundkortet lyser som den skal. Computeren er kun 1 måned gammel.

Jeg har en areogate III monteret (blæser/temperatur overvågning) Displayet
på den viser at alle blæsere kører korrekt og temperaturerne er normale på
cpu, hd og grafikkort.

Jeg kan fortælle endnu en ejendommelighed jeg lige har opdaget: når jeg
hiver molexstikket ud af dvd drevet lyser en rød ON lampe på kabinettet (der
er en rød og en blå og de plejer begge at lyse) sætter jeg molexstikket til
dvd'en igen, så lyser ingen af lamperne.
Kan bundkortet være røget? Hvordan tjekker man det?

Mit system er amd64 x2 4400, asus a8n sli premium, 2 gb ddr ram dual channel, asus 7800gtx grafikkort, hvis det er nogen hjælp.
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. november 2005 - 14:39 #7
Du må ikke fjerne/montere stik med power på systemet, da du kan ødelægge bundbrættet med det.
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. november 2005 - 14:39 #8
Jeg ville nok prøve med en anden PSU, og se om ikke det kører.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. november 2005 - 14:50 #9
Du skal nok lige tænke på, at din PC kun er en måned gammel, og således har hardware
garanti. Det er fint nok at prøve at skifte hardware, når bare det ikke kan ses, for
så ryger din garanti.
Avatar billede michaelben Nybegynder
12. november 2005 - 15:11 #10
peet.
jeg monterer/fjerner kun stik når maskinen er slukket og stikket rykket ud.

PSU? Jamen blæseren kører og det gør de hele vejen rundt i systemet og der lys i bundkorts dioden. Det må vel betyde at PSU'en virker. Kan det være bundkortet der er brændt af eller kan det være en ondsindet bios virus, der var indeholdt i det crackede program jeg installerede (hvorefter det hele gik galt)

gotfred.
Jeg har skiftet cpublæser og alle andre blæsere og monteret no-vibe hd ophæng og foret kabinettet med no noise måtter og installeret aerogate 3. Jeg har lavet gennemgribende ændringer, så jeg formoder garantien er røget forlængst. Jeg kanikke bringe Pc'en tilbage til sin oprindelige stand.

Hvordan kan man finde ud af om det er mobo, psu eller noget 3. der er galt?
Avatar billede off-line Nybegynder
12. november 2005 - 15:19 #11
Du har ret i at din garanti er røget. Jeg tror ikke på den med virus, og der kan
godt være noget galt med en del af strømforsyningen, selv om andre dele virker.
Men det kan også være dine ram. Hvis du har mere end een blok, så prøv at tage
en ud på skift.
Avatar billede michaelben Nybegynder
12. november 2005 - 21:32 #12
Jeg tror ikke på at det er Ram. Jeg har for en uge siden kørt mem86 ramtest i 24 timer uden fejl, og den har også fungeret upåklageligt med stor stabilitet og lav varmeudvikling i den måned jeg har haft maskinen.

Maskinen er købt på nettet i Tyskland og jeg får sikkert ikke det store ud af at gøre krav om garanti gældende med de modifikationer jeg har lavet.

Nogen der kender et godt prof sted i KBH, der kan lokalisere/fixe problemet??

Og jeg tænker ikke på Fona eller lignende..
Avatar billede off-line Nybegynder
12. november 2005 - 21:47 #13
Ja nu er ram jo ikke en hel uge om at fise af, og alt kan jo gå i stykker fra
det ene øjeblik til det andet. Forøvrigt så jeg, at en af eksperterne havde
tjekket nogle ram, som blev godkendt, skøndt de havde fejl. Men har du ikke en
gammel strømforsyning du kan sætte til? Den behøver jo ikke at være stærk nok til
normal drift, men bare til at se, om du kan starte op, og åbne dit CD drev.
Avatar billede michaelben Nybegynder
12. november 2005 - 22:05 #14
jeg har en gammel computer, jo, men det er da et kæmpe arbejde at afmontere en psu og installere den på min "døde" pc. Jeg har aldrig prøvet at samle en pc før.

Har en prof. ikke et måleapparat, der kan registrere og stille diagnosen hurtigt, hvis det er psu'en eller bundbrædtet der er røget?
Avatar billede off-line Nybegynder
12. november 2005 - 23:56 #15
Du behøver da ikke at montere en anden psu. Den kan bare ligge på borden, eller
gulvet ved siden af din PC. Alt hvad der kommer ud af strøm, er svagstrøm.
Du tager bare ledningerne fra den ene psu, og sætter de andre i. Forøvrigt, selv
om du monterede den, er det ikke noget stort arbejde.
Jo en professionel rep. kan måle på din psu, men det er dyrt. Han skal ikke lave
ret meget, før alene hans arbejdsløn overstiger prisen på en ny psu.
Avatar billede michaelben Nybegynder
13. november 2005 - 01:02 #16
Det lyder spændende, gotfred, men kan min psu fra min 5 år gamle skod bambus pc være kompatibel med min nye med stik og kabler( cpu Amd64 x2 4400, mobo asus a8n sli premium, 2gb Infineon Dual Channel ddr ram pc3200, grafikkort asus 7800gtx. 2 sata II Harddiske, st audio dsp24 value lydkort.)??
Det skulle undre mig meget.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. november 2005 - 01:18 #17
Nej den går ikke, men du kan vel sætte den til bundkortet og dermed se, om den vil
spinde op, så du kan komme i bios samt åbne dit drev. Meningen er, at virker det,
så er det din psu, som det er galt med,og så kan du købe en som passer.
problemet er jo, at hvis du bare køber en ny psu og det så ikke er den det er galt
med, så kan du fortsætte med at købe en processor osv.
Avatar billede michaelben Nybegynder
13. november 2005 - 01:24 #18
det er sikkert mig der er dum men kræver det at gå ind i bios ikke at grafikkortet er installeret, så man kan se noget på skærmen...og går det ikke allerede galt her med stikkene fra den gamle psu?
Avatar billede off-line Nybegynder
13. november 2005 - 01:32 #19
Nej, det er da et fornuftigt spørgsmål. Kræver dit grafikkort da sin egen
strømforsyning for at køre? Hvis ja, har du så ikke et PCI grafikkort fra din
gamle PC, som du midlertidig kan sætte i.
Avatar billede michaelben Nybegynder
14. november 2005 - 23:32 #20
Jeg tog computeren under armen afleverede den til en lokal PC butik besked om at finde fejlen.
Han tog bundkortet ud og konstaterede, at jeg havde brugt en anelse for lang
skrue til at skrue pci kortet (lydkortet) fast med... den skrue, man skruer
ind fra bagsiden af kabinettet for at fastholde pci kortet.(thermaltake soprano kabinet) Skruen har
strejfet bundkort og skrabt et lille tyndt lag af bundkortet (ca 1 gange 2
mm) og dermed også revet nogle få kobbertråde over. Han konstaterede at det
måtte have "dræbt" bundkortet men at han ikke kunne garantere at der ikke
også var andre fejl.

Jeg kan godt se, at han har ret i at jeg har skrabet lidt i bundkortet med
denne skrue. Hvad jeg ikke forstår er, at kortet og computeren virkede
upåklageligt med dette i 2 dage. Efter en genstart på 2. dagen ville den så
ikke tænde igen. Men jeg har jo ikke i de to dage rørt andet end tænd/sluk knappen.
Hvordan kan dette lade sig gøre??

Vil I mene, at det  overgnavede kobber i yderkanten af mobo kan bevirke
disse symptomer:

1)
computer starter ikke.... dvs blæsere starter, mobo lysdiode lyser, men sort
skærm. Skærmen går ikke ud af stand by tilstand. Pc'en starter ikke op overhovedet.

2)
cd-drev kører ikke ud og ind når man trykker på knappen. Kan heller ikke
boote fra cd eller floppy.

3)
Kabinettets 2 lysdioder, der indikerer at computeren er tændt, virker ikke.

4)
Genstarts knappen på computeren virker ikke.

Når jeg spørger er det selvfølgelig fordi jeg er angst for at problemerne
ikke er forsvundet med installation af ny mobo.