Avatar billede firehat Nybegynder
12. november 2005 - 16:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke logge på

Hej,

Når jeg prøver at logge på min Fedora installation for jeg følgende fejl:
GDM kunne ikke skrive i din godkendelsesfil. Dette kunne betyde at du er løbet tør for diskplads eller at din hjemmemappe ikke kan åbnes til skrivning. I hvert fald er det ikke muligt at logge på. Kontakt venligst din systemadministrator.

Jeg kan godt logge på som root - og kan også logge på i tekstbaseret .

Hvad kan jeg gøre for at rette problemet? Jeg ved ikke hvad der kan have skabt det.

Tak på forhånd!

Mikkel
Avatar billede strych9 Praktikant
12. november 2005 - 17:40 #1
hehe de der danske undersættelser af fejlbeskeder er noget grinagtige sommetider. "I hvert fald er det ikke muligt at logge på" - meget proft.

Nå, men til dit problem:
Der kan være to årsager - enten er du vitterligt løbet tør for diskplads. Brug kommandoen df til at se efter. Du har vel ikke gang i noget med quotas på den? Og vil du lige forsøge at se om den bruger du benytter nu også kan skrive på det drev feks i home folder:
log ind som ordinær bruger i konsole
cd ~
dd if=/dev/urandom of=test.txt count=1000 bs=1k
opretter den en fil på ca 1 mb? Hvis ja, så er der diskplads og du har rettigheder i den folder.

Nu skal du så checke at du har skriverettigheder i den såkaldte godkendelsesfil.
Jeg ved ikke hvilken fil det er men prøv:
cd ~
ls -al | less
kan du se hvad det er for en?
Hvis ja, så chmod 777 filnavn
Avatar billede strych9 Praktikant
16. november 2005 - 20:03 #2
Nå, mikkel.
Nu må du komme på banen og berette. Dele nye observationer og fortælle hvad du fandt ud af.
Avatar billede firehat Nybegynder
17. november 2005 - 11:59 #3
Ja, undskyld jeg ikke har fået svaret før.

Der er plads - har slettet over 200 MB for at være helt sikker.

Jeg kan ikke finde filen du snakkede om, når jeg bruger:
ls -al | less
kommer der en lang liste med en masse filer.
Avatar billede firehat Nybegynder
24. november 2005 - 20:27 #4
tror at løsningen bliver at tage backup - og så reinstalere
Avatar billede strych9 Praktikant
24. november 2005 - 20:29 #5
Nuvel, jeg beklager. Det er en mystisk fejl som potentielt set kan tage lang tid at finde, og der skal en masse info til før jeg kan se hvad.
Avatar billede firehat Nybegynder
22. juli 2006 - 17:38 #6
lukker