Avatar billede ps1000 Nybegynder
17. november 2005 - 00:08 Der er 9 kommentarer

Win98SE og USB 2.0

Hej Eksperter,

Jeg ved, at jeg er håbløst forældet, men jeg kører altså stadig Win98SE. Dog har jeg en nyere indkøbt PC, hvor bundkortet understøtter USB 2.0.
Understøttelse af USB 2.0 er også enabled i bios.

Men jeg kan af en eller anden grund ikke få installeret driverne til USB 2.0.
I manualen til mit bundkort står:
Power Management for USB 2.0 may not work properly under Win98.

Og så er der en henvisning til en Microsoft hjemmeside, som dags dato ikke længere eksisterer.

Mit bundkort er et Asrock K7S41GX.

Er der nogen, der ved hvad jeg kan gøre for at få det til at virke.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
17. november 2005 - 00:23 #1
Avatar billede ps1000 Nybegynder
17. november 2005 - 01:20 #2
Har nu været inde på ovennævnte side, og fundet 2 exe.filer, som måske kunne afhjælpe problemet.

Det er dog ikke løst, men tilgengæld får jeg nu en dialogboks op, når jeg prøver at installere driveren. Der står:

Cannot find hardware.

SiS USB Host Controller is not available or function disabled.

Da funktionen ikke er disabled i Bios, hvad kan så være problemet. Et godt bud? Er det et hardware problem - altså noget af indmaden der ikke fungerer som det skal?
Avatar billede halifax Nybegynder
17. november 2005 - 04:47 #3
Har du hentet driver til USB 2.0 og Windows 98SE fra bundkortets site her
http://www.asrock.com/support/Download/dl_k7s41gx.htm

Er det den du ikke kan få instaleret?
Hvad vises i Enhedshåndtering - Npget USB eller noget med gult udråbstegn?
Avatar billede ps1000 Nybegynder
17. november 2005 - 14:40 #4
Har også hentet de nyeste drivere fra nævnte hjemmeside.

Og ja, det er både den og den der ligger på CD'en til maskinen der ikke kan installeres.

Og nej, der er ingen gule udråbstegn og der står kun anført den almindelige USB : SiS 7001 PCI til USB-åben værtscontroller og ingen Enhanced.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
17. november 2005 - 17:49 #5
Har du prøvet denne?
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;240075
(Jeg ved  ikke om der gælder usb2 eller kun usb.)
Avatar billede halifax Nybegynder
17. november 2005 - 23:43 #6
Et par løse bud

1. I BOS under Chipset Configuration er både USB Controler og USB 2.0 Controler - begge skal være Enabled.

2. Er din Win98SE installeret med support for ACPI (Advanced Configuration and Power Interface)? Kan måske have betydning for hardware konfiguration. Læs artiklen her
http://www.helpwithwindows.com/windows98/tune-37.html

3. Har du fulgt artklen om Properly Installed IRQ Steering
http://www.usbman.com/Guides/irq%20steeriing.htm
Avatar billede ps1000 Nybegynder
19. november 2005 - 02:59 #7
Har endnu ikke fundet løsningen på problemet. Selvom jeg tror, at halifax med sine henvisninger kommer nærmest løsningen.

Må lige vente lidt med en ny ren installation af Windows. Lukker derfor spørgsmålet og vender tilbage senere hvis jeg får brug for det.
Avatar billede ps1000 Nybegynder
19. november 2005 - 03:00 #8
halifax kan du ikke lige skrive et svar så jeg kan give dig point. Hvis du altså vil have pointene.
Avatar billede halifax Nybegynder
19. november 2005 - 06:28 #9
Håber da du får det løst, evt. med en ny installation som du skriver. Med eller uden understøttelse af ACPI jfr. artiklem ovenfor.

Vi kan fint dele halv skade om pointene.  :)