Avatar billede michaelben Nybegynder
05. december 2005 - 23:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sata 2 harddiske kører iflg bundkort udma-6. Hvad gør jeg?

Jeg har 2 sata2 harddiske installeret på mit asus a8n32 sli deluxe bundkort. De er monteret i de specielle sata connectors på bundkortet.
Sata2 er enabled i bios. Alligevel står de i bios som 3. og 4. (!!) idé master, og klikker man på dem, står der at de kører UDMA-6.
Det kører jo også fint nok, men jeg har betalt for 2 sata II diske og et bundkort der understøtter sata II. Tempogevinst eller ej, så vil jeg meget gerne have mine diske til at køre sata II. Det gjorde de på mit asus a8n sli premium mobo (som jeg kom til at ødelægge).

Hvad kan der være galt?
Hvad gør jeg?
Avatar billede huset Praktikant
06. december 2005 - 09:58 #1
Du har installeret driverne til dem ikke?
Avatar billede michaelben Nybegynder
06. december 2005 - 10:20 #2
Der følger ikke drivere med til harddisks
Avatar billede michaelben Nybegynder
06. december 2005 - 10:20 #3
bundkortets drivere er installeret
Avatar billede huset Praktikant
06. december 2005 - 10:22 #4
Hvad med drivers til dine diske?
Avatar billede huset Praktikant
06. december 2005 - 10:22 #5
Kommentar: michaelben

UPS!

Så skal du hente dem hos producenten. De vil aldrig virke optimalt uden
Avatar billede michaelben Nybegynder
06. december 2005 - 12:18 #6
Det forstår jeg godt nok ikke. Min gamle computer havde 3 harddiske. Dem købte jeg da bare og puttede i. Virkede perfekt. Også min nye computer (amd x2 4400, 2gb ddr ram, asus 7800gtx) virkede med sataII på mit bundkort asus a8n sli premium uden install af hd drivere. Så kom jeg desværre til at ødelægge bundkortet (var for ivrig med en skruetrækker) og købte så dette asus a8n32 sli de luxe, som jeg installerede uden at lave xp repair, fordi kortene har så mange ting til fælles.
Det virker også udmærket på nær dette udma-6 istedet for sataII.
Jeg tror det er en bug ved bundkortet (ikke usædvanligt med bugs på bundkort, der lige er kommet på markedet).
Er du sikker på at jeg skal gå ind på WD og Samsungs (mine diske) hjemesider og hente drivere??
Avatar billede huset Praktikant
06. december 2005 - 12:37 #7
SATA kræver 3 parts drivers, og vil ikke fungere uden
Avatar billede huset Praktikant
07. december 2005 - 08:12 #8
Virkede det?
Avatar billede michaelben Nybegynder
07. december 2005 - 09:54 #9
jeg har ikke haft tid til at kigge på det. Skal teste det i aften.
Avatar billede huset Praktikant
13. december 2005 - 15:05 #10
Har du fået en smule tid til at kaste feedback her eller lukke spørgsmålet!
Avatar billede michaelben Nybegynder
13. december 2005 - 17:02 #11
Ja, jeg beklager, men det var fordi min strømforsyning pludselig strejkede, så nu er den også sendt tilbage.
mht spørgsmålet, så er der ikke sataII drivere til harddiske på producenternes sider.
Windows genkender diskene som sata II. Det er kun i biosen det fejler, så det er vel et kosmetisk problem, så jeg lukker spørgsmålet.