Avatar billede Dazzle Novice
13. december 2005 - 11:46 Der er 5 kommentarer

enable/disable en form-knap vha en checkbox

Hej eksperter

Jeg har i en database en række, bestående af en lang række checkboxe derned af. Jeg har samtidig en form-button som pr. default er disabled. Jeg ønsker at denne button skal enables hvis men markerer en tilfældig checkbox fra rækken, og disables hvis man afmarkerer den igen. Idéen er at lave en slet-markerede-funktion som en del af en brugerliste. Jeg har fundet utallige java-tutorials, men ingen af dem virker, så kan nogen hælpe mig? Gerne snarets muligt da det er et projekt som snart skal afleveres!
Avatar billede jaw Nybegynder
13. december 2005 - 12:08 #1
Det kan jo godt laves i php, men det vil blive tungt, da siden skal refreshes før det vil kunne tage effekt. Derfor synes jeg du bør lukke her og oprette samme spørgsmål under javascript.
Avatar billede jaw Nybegynder
13. december 2005 - 12:11 #2
Hov, jeg troede vi var i PHP-kategorien, beklager.
Avatar billede Dazzle Novice
13. december 2005 - 12:16 #3
hel i orden ;)
Avatar billede Dazzle Novice
13. december 2005 - 12:18 #4
Helt i orden, men du har ret, det hører nok under Java-sektionen ;)
Avatar billede showsource Seniormester
13. december 2005 - 13:11 #5
Nu vi er her, så havde jeg brug for noget lign, bare "omvendt"
Altså, hvis ikke en checkbox var markeret, så lav en alert og ellers confirm
Javascript er fundet her på exp, og mener det var noget roenving viste.

<html><head><title>Checkbox test</title>
</head>
<body>
<script type="text/javascript">
function checkBoxes(f){
  e = f.elements;

  for(i=0;e.length>i;i++){
    if(e[i].name.indexOf('delete_i_db[]')>-1&&e[i].checked)return confirm('Skal markerede checkboxe slettes?');
  }
  alert('Du skal afkrydse mindst en checkbox');
  return false;
}
</script>

<form action="/box_delete.php" method="post" onsubmit="return checkBoxes(this);">

<input type="checkbox" name="delete_i_db[]" value="check_1"> checkbox 1<br />
<input type="checkbox" name="delete_i_db[]" value="check_2"> checkbox 2<br />
<input type="checkbox" name="delete_i_db[]" value="check_3"> checkbox 3<br />
<input type="checkbox" name="delete_i_db[]" value="check_4"> checkbox 4<br />
<input type="checkbox" name="delete_i_db[]" value="check_5"> checkbox 5<br />

<input type="submit" value="Slet markerede checkboxe">

</form>
</body></html>