Avatar billede ahave Nybegynder
15. december 2005 - 23:50 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Højtalere i modfase ?

Jeg er lige flyttet i en ny lejlighed og har sat mit anlæg i hvad jeg mener er den optimale lytteposition. Men lyden forekommer mig at være i modfase. Jeg har selvfølgelig kryds og dobbelt tjekket kablerne.

De er i 90'ernes bedste tradition sat op som bi-wirering, da dimserne til mine højtalere, som ændrer dem fra 4 terminaler til 2 er blevet væk. De er jo ment til at 4 ledninger i kablerne skulle give en bedre lyd end 2.... bas i de midterste og mellemtone og diskant i de yderste. Jeg har aldrig rigtig troet på denne konstruktion, men det er nu engang de højtalerkabler jeg har.

Men det lyder som om højtalerne er i modfase, dvs. et diffust stereo billede af lyden. Jeg har tjekket mange gange om kablerne sidder rigtigt, og er det. Jeg ved at kablet er taget fra én rulle da jeg har været hifi sælger engang og har solgt kablet, højtalere og anlæg til mig selv.

Jeg har googlet meget, men kan ikke rigtig finde et eksempel på modfase og det modsatte, selvom det må være meget nemt at producere. Det burde jo egentlig være meget nemt at høre forskel på.

Men i og med at jeg lige er flyttet og mit nye sted selvfølgelig har en anderledes lyd karakteristik, er det rigtigt svært at være sikker på.

Er der en der har et godt eksempel på forskel på modfase og fase???

/ahave
Avatar billede jravn Nybegynder
16. december 2005 - 08:26 #1
Engang udsendte DR jævnligt en spot som de kaldte stereotesten. Jeg mener at der var eksempler på modfase. Måske kan du på DR websider finde en udgave af stereotesten.

jravn
Avatar billede ahave Nybegynder
16. december 2005 - 08:29 #2
Det er da egentlig rigtigt, det vil jeg lige prøve.
/ahave
Avatar billede djqd Nybegynder
16. december 2005 - 13:56 #3
Du kan også prøve på at stille højtalerne med front mod hinanden.
Derefter stiller du på balancen henholdvis højre kanal og venstre kanal.

Hvis der er mere bas når kun den ene højtaler spiller er de sat til i modfase.
Er der mest bas når begge spiller er det næste altid 100% i fase
Avatar billede ahave Nybegynder
16. december 2005 - 21:51 #4
djgd: Tja, det kunne jeg jo prøve, men metoden er jo ikke særlig nøjagtig. Man burde jo også kunne vurdere det alene ud fra stereobilledet.

jravn: Jeg har også prøvet at søge dr's side igennem for at finde den gode gamle lydtest, men uden held.

Jeg har søgt lidt på nettet og fundet denne side: http://www.pcabx.com , men siden er lidt forvirrende syntes jeg. Jeg fandt dog et lydeksempel, som jeg først afspillede i mine hovedtelefoner og dernæst over min forstærker. Dog uden at blive ret meget klogere.

Man må jo med en tone generator kunne lave noget lignende, men jeg kan ikke helt gennemskue hvordan det skulle gøres. Jeg søger lidt videre og melder tilbage.

/ahave
Avatar billede ahave Nybegynder
21. december 2005 - 13:32 #5
Jeg kommer vist ikke længere med problemet. Jeg må leve med det eller finde en test, der en gang for alle vil afgøre det.

Læg et svar begge 2 så får i point for jeres deltagelse.

God jul.

/ahave
21. december 2005 - 13:42 #6
http://www.rent-a-forum.dk/instance/debat/681686a0.nsf/2d6016146a0ac45e412565f70044ff3d/d8cb98a7c2af4d2ec12568fd0044a79a?OpenDocument

Jeg har fornylig været til en "festlig lejlighed" hvor højtalerene netop var i MODFASE - det gjorde ondt i mit musikalske hjerte at høre på...
Avatar billede djqd Nybegynder
21. december 2005 - 13:46 #7
Jeg har da givet dig svaret.

Du efterlyser et godt eksempel på fase og modfase. Det har du hvis du følger mit svar. Du skriver selv at metoden ikke er særlig nøjagtig...næ - men den belyser problemet - fase/modfase. Du spørger jo efter fase eller modfase og ikke om der er andre problemer tilstede....men lige for at være helt sikker.:

Modfase:
højtaler 1: + til + og - til - (rigtig)
højtaler 2: + til - og - til + (forkert)

Fase:
Ht 1: + til + og - til - (rigtig)
Ht 2: + til + og - til - (rigtig)

Hvis du mener at du kan vurdere det alene ud fra stereobillede, hvorfor spørger du så :-)
Avatar billede djqd Nybegynder
21. december 2005 - 13:50 #8
Prøv forøvrigt at læse nedstående tage fra et gammel svar DOG vedr. tilspilning af højtaler, Der bliver metoden som jeg nævner netop anvendt (modfase)...igen dog til tilspilning. Men ordret MODFASE er nævnt.
**
Vi spiller højt og længe... Men der er et lille trick vi benytter os af, for ikke at forstyrre naboerne: Hvis du sætter de to højttalere så de står med front mod hinanden, helt tæt, og sætter den ene højttaler i modfase (bytter om på plus og minus), så vil enhedernes bevægelser ophæve hinanden, så der ikke kommer ret meget lyd ud. Det virker bedst hvis man sørger for at fodre dem med et mono-signal (vi bruger en lille phono-fordeler, så signalet fra én kanal sendes til begge højttalere. Så får de lov til at stå og spille hele natten og i weekenderne. Man kunne bruge et test-signal (hvid støj), men vi sætter nu bare almindelig musik på. Resultatet er det samme, omend det måske ville gå lidt hurtigere med hvid støj.

Otto, Tape Connection
*
Avatar billede ahave Nybegynder
22. december 2005 - 03:54 #9
djgd: Det er da en smule hovedløst at påstå, at du har givet mig svaret, når hvad du har at komme med er lige så relativt som mit eget spørgsmål.
Jeg nedgørerer ikke din kommentar, som er rigtig, men mener absolut ikke det er en tilnærmelsesvis entydig måde at afgøre modfase på. Så klap lige hesten med dine tidligere kommentarer. Og jeg spørger for at få input og for at få en måde, hvor jeg en gang for alle kan beslutte om mine højtalere er i fase eller modfase. Her har du en pointe, hvilket jeg er besluttet på at belønne dig for med noget så intetsigende som point, ligesom lravn, som også kom med et bud, der viste sig ikke at kunne bruges..... Så skal vi lige få tingene ned hvor de hører hjemme.

Jeg vil stadig gerne give jer begge point, da jeg er glad for jeres input og deltagelse. Og hvis ikke jravn svarer indenfor et par dage, tilfalder de 60 point til dig djgd og tusind tak for jeres deltagelse i spørgsmålet.

Til dr1, opretter jeg en tråd for, at du kan få point, som tak for linket, der afgjorde spørgsmålet. Og jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med at genoprette din tidligere position på top 100, og mange tak for hjælpen.

Og ja dr1, det er frygteligt irritrende at høre på en modfase, men i min nye lejlighed kan jeg simpelthen ikke vurdere det. Det lyder som om at lydbilledet kommer ovenover mit hovede, jeg har ellers aldrig været i tvivl....

/ahave
Avatar billede jravn Nybegynder
22. december 2005 - 08:50 #10
God Jul, og godt Nytår, ingen points til mig i denne sag.

Jravn
Avatar billede ahave Nybegynder
23. december 2005 - 02:49 #11
Jeg troede faktisk ikke at min kommentar blev opdateret, da eksperten vedligeholder deres database fra 03.30 til 04.00 og jeg fik en fejlmeddelelse. Men det virkede og tusind tak til jer alle for jeres deltagelse og glædelig jul.

dr1 her er dit point givende spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/674244

Hils på DR

/ahave