Avatar billede miboha Praktikant
21. december 2005 - 01:15 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Computeren vil ikke power-up

Jeg kan ikke tænde computeren. Når jeg trykker på power knappen sker der intet. Der er lys i dioden på bundkortet. Jeg har været alle stik igennem, både strøm stik og de stik der sidder på bundkortet. Jeg har testet to forskellige strømforsyninger, som virker på andre computere men ikke på denne. Det er en 400W psu, så det er ikke fordi psu'en ikke kan trække maskinen.

Bundkortet blev for nyligt flyttet over i et andet kabinet. Men computeren har virket efter skiftet, så jeg kan ikke se at det skulle være der problemet ligger.

Hvor det ligger ved jeg ikke, men det håber jeg I gør.

For god ordens skyld må jeg hellere nævne at det er et Asus A8V Deluxe Bundkort.
Avatar billede zkyhn Nybegynder
21. december 2005 - 01:28 #1
prøv at kortslutte de 2 pins på bundkortet hvor stikket til powerknappen sider på
Avatar billede miboha Praktikant
21. december 2005 - 01:32 #2
Altså at jeg tager et stykke metal og skaber forbindelse imellem de to pin, imens der er strøm på?
Avatar billede zkyhn Nybegynder
21. december 2005 - 01:38 #3
lige netop, starter den så er det powerknappen den er galt med
Avatar billede miboha Praktikant
21. december 2005 - 01:44 #4
Det virker desværre ikke. Den starter ikke op.
Avatar billede zkyhn Nybegynder
21. december 2005 - 01:48 #5
hmm.prøv at tage atx stikket af bundkortet og kortslut en grøn og en sort. hvis blæseren i strømforsyningen startet så er det 100% ikke den..
Avatar billede miboha Praktikant
21. december 2005 - 01:59 #6
Det har jeg lige gjort og strømforsyningen startede ikke. Jeg kortsluttede den med en bukket papirclips. Det har jeg også gjort tidligere, både på min gamle og min nye strømforsyning, men ingen af dem startede. Til gengæld har de ingen problemer hvis man tilslutter dem en helt anden computer. Så virker de fint.
Avatar billede zkyhn Nybegynder
21. december 2005 - 02:02 #7
hmm det burde ikke kunne lade sig gøre, prøv at pille alle strumslugere fra om så prøv igen. så burde den tænde. og så er det bare at sætte en enhed på af gangen
Avatar billede donby Nybegynder
21. december 2005 - 08:22 #8
når du tænder computeren så prøv at lade den stå en 30 sekunders tid, se om den pludselig går igang.. havde selv samme prob, troede osse den var helt død, så sad jeg og kløede mig lidt i røven og pludselig vuptiii startede den op, har kørt fejlfrit siden... det kan selvfølgelig osse være noget der er stået af på bundkortet
Avatar billede miboha Praktikant
22. december 2005 - 00:50 #9
Det er en kraftigere strømforsyning der er i end den gamle og der er tilsluttet færre blæsere og mindre lys, så jeg har svært ved at tro at det er pga. at computeren har brug for mere strøm end strømforsyningen kan klare.

Jeg har trasnporteret min computer forsvarligt fra Fyn til sjælland. Da jeg sidst testede computeren inden afrejsen virkede den ikke. Jeg når sjælland og vil prøve at tænde min computer efter at have læst sidste svar. Jeg trykker på knappen - og den tænder. Slukker den igen og sætter den hen til skærm osv. og tænder endnu en gang computeren med succes. Den får lov at køre i et par timer inden jeg slukker. På dette tidspunkt har jeg min gamle psu, så jeg vil skifte til den nye. I samme åndedrag prøver jeg at kortslutte strømforsyningen, men denne gang med ståltråd. Og tænk en gang begge psu'er starter op. Så det var altså papirclipsen der ikke var elektrisk ledende.

Samtidig med at jeg roder med maskinen spænder jeg skruerne til bundkortet efter. Jeg har fra en ven hørt, at der måske var et problem med manglende stel, og at det kunne hjælpe at prøve at genmontere bundkortet. Jeg nøjes med at skrue efter, som ikke alle sidder lige tæt.

Efter at have sat den psu i, men inden jeg forbinder den til skærm mm. tester jeg lige om den vil tænde. Det gør den. Så bliver den sat til skærm osv så jeg kan se hvad der rent faktis sker på skærmen. Den første gang jeg starter op får jeg af vide at computeren ikke kan finde min SATA harddisk. Dette er en fejl som den ofte er kommet med i det sidste stykke tid. Jeg trykker ctrl+alt+del og så starter den op. Computeren når kun lige ind i windows, hvor hverken mus eller tastatur pludselig ikke virker, inden den går i sort. Den genstarter ikke, men slukker simpelthen bare skærmen. Efter et par minuttter genstarter den så og der kommer billede på. Den når dog ikke engang ud af boot sekvensen inden den går i sort igen. Jeg tester at strømkablet til grafikkortet sidder ordentligt. Det gør det, men nogenlunde samtidig genstarter den igen. Denne gang når jeg helt ind i windows og sidder og er på nettet i 5 - 10 min. inden at den går i sort med efterfølgende genstart. Det er fra denne genstart jeg skriver nu.

Hvad der er galt aner jeg ikke. Min umiddelbare tanke er, at der er et eller andet galt med bundkortet. Det skyldes den manglende opstart og tendensen til ikke at kunne finde harddisken. Hvad det præcist skulle være ved jeg dog ikke og jeg kan heller ikke få den pludselige tendens til at gå i sort og genstarte til at passe ind.

Hvis I nu sidder og tænker: "Hvad f..... er det for noget l..., så giver jeg jer fuldstændig ret. Min masine er mærkelig og indeholder mere mystik, end samtlige afsnit af X-files.
Avatar billede donby Nybegynder
22. december 2005 - 09:05 #10
ja det lyder som en rigtig fox mulder maskine
Avatar billede zkyhn Nybegynder
22. december 2005 - 09:39 #11
Har du prøvet at starte din maskine op uden at give strøm til andet en dit bundkort og grafikkort?
Avatar billede miboha Praktikant
22. december 2005 - 10:37 #12
Jeg har prøvet at opstarte den udelukkende med grafikkort, bundkort og processor, tidligere hvor den slet ikke ville starte. Men jeg prøvede det ikke igår. Er der nogen specielle ting jeg skal lægge mærke til?
Avatar billede donby Nybegynder
22. december 2005 - 10:55 #13
tjahhh om den starter... det kunne godt lyde som om dit mobo er ved at stå af
Avatar billede zkyhn Nybegynder
22. december 2005 - 13:01 #14
hvis din strømfosyning starter op når du kortslutter den, så er den fin, hvis ikke skal den skiftes ud. Hvis den virker og computeren ikke starter op med kun cpu, grafikkort og ram så er det dit bundkort.
Avatar billede miboha Praktikant
23. december 2005 - 14:22 #15
Nu har den kørt uden de stor problemer det sidste stykke tid, bortset fra at den ikke altid er frisk på at finde harddisken når jeg starter op.
Jeg har konkluderet at det ikke kan være strømforsyningen som har et problem. Derimod høæder jeg også meget til, at det må være bundkortet, som ikke er helt stabilt. I den forbindelse har jeg overvejet at investere i et nyt bundkort, da computeren SKAL køre stabilt efter nytår da jeg har en eksamensopgave, der skal skrives.
I har begge været til stor hjælp, men desværre kan jeg ikke give jer begge point. I har begge været inde på at det er bundkortet der har det dårligt. Da zkyhn var først på vil jeg give ham pointene. Det kræver selvfølgelig at jeg får et svar jeg kan klikke "accepter" til. Det skal dog lige siges, at jeg vil vente med at give pointene til om nogle dage, så jeg kan se om den stadig køre stabilt eller jeg har brug for yderligere support. Jeg håber det er i orden.
Avatar billede zkyhn Nybegynder
26. december 2005 - 17:27 #16
Det kommer så her. ja det er fint