Avatar billede anneji Nybegynder
21. december 2005 - 18:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Varmeudvikling og pentium 4 bærbare

Hej

Jeg er interesseret i at købe en bærbar med en ydelse der svarer nogenlunde til en stationær. Og jeg har kigget nærmere bestemt på en HP med Pentium 4, 1GB RAM og 256 MB grafikkort, fordi den skal bruges til billedbehandling, spil etc.

Den jeg har kigget på er:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF25a/21115-314929-1308945-1308945-1308945-12256686.html

Men ude i butikkerne har jeg fået at vide at de ikke sælger dem, fordi der er for stor varmeudvikling fra processoren.

Er det rigtigt, og hvad gør det egentlig?

Og har I et bud på en anden bærbar med samme ydelse?
Avatar billede anneji Nybegynder
21. december 2005 - 18:36 #2
Undskyld det var faktisk denne jeg var interesseret i:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06b/21115-314929-1308945-1308945-1308945-12200906-56791025.html

Jeg synes umiddelbart ikke at den fra TDC kommer op på noget der ligner HPeren.

Det jeg egentlig også er interesseret i er om det er dumt at købe den pga. varmeudviklingen. Hvad betyder det?

Og en anden ting: Hvad modsvarer en Pentium 4 i centrino, eller hvad det nu ellers hedder i bærbare?

HPeren har en ydelse på 3,20 GHz, så hvad skal jeg se efter på andre bærbare der ikke har Pentium 4?
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. december 2005 - 22:33 #3
Hvis du skal over i centrino er en god rettesnor at gange en Pentium M cpu med 1.5 så får du det en "centrino processor" (Pentium M) svarer til i P4.

Varmeudvikling betyder i praksis en meget larmende maskine, den kan blive så varm at men ikke kan røre ved den og endelig betyder det meget lav batterilevetid!

Skal den være en erstatning for en stationær eller...?
Hvis ikke erstatning kan du sagtens nøjes med en der er knap så kraftig, da man må gå ud fra at det er minimalt hvad du vil sidde ved den bærbare.

Her har du en der sagtens kan måle sig med den HP:
http://butik.dataxperten.dk/shop/default.asp?ProductID=BPJ:DAN-177201-002
Og de rigtige specs på den model:
- 2048 KB 2nd level Cache
- 1024 MB, DDR2 400, 2 SO-DIMM slots
- 2x100 GB HDD SATA
- 17" TFT WUXGA, 1920x1200 pixel CrystalView
- 56 K Modem / LAN 10/100
- Integreret DVD Dual Double Layer
- Memorykort læser til MMC/SD/MS/MSPRO
- nVidia GeForce Go 6800 med 256 MB Ram PCI Express
- Instant-on m. fjernbetjening
- 4 USB 2.0 porte
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. december 2005 - 22:35 #4
Ups...
Cpu er en Intel Pentium M 2.0 GHz
Avatar billede anneji Nybegynder
21. december 2005 - 23:06 #5
Hej john stigers

Tak for dit svar. Du får pointsene, men vil du ikke lige uddybe lidt:

Er det fordi det er en Pentium, og ikke en Centrino, at den bliver varm, eller er det bare fordi det er en kraftig processor?

Og med batterilevetid, mener du så at batteriet holder til færre opladninger, eller er det 'levetid' pr. opladning du mener?

Det er faktisk som erstatning for en stationær, at jeg skal bruge den. Til at have med i sommerhus osv. Så den skal køre ihvertfald en del timer ad gangen. Er det så en dum ide at købe lige netop HPeren, eller er det alle kraftige maskiner der bliver for varme?
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. december 2005 - 09:25 #6
Pentium 4 er en kraftig processor, der kræver meget køling.

Det er levetid pr. opladning jeg tænker på :)

Tænk på at du sidder tættere på en bærbar, så er det noget ved hvis den lyder som om den er ved at lave en take-off? ;)
Avatar billede donby Nybegynder
22. december 2005 - 12:24 #7
Avatar billede anneji Nybegynder
22. december 2005 - 12:42 #8
Hej donby

Ja, tak, den ser fed ud...! Og jeg har før købt en computer og andet hardware hos SHG, det er et fint firma.
Avatar billede donby Nybegynder
22. december 2005 - 13:00 #9
ja de er helt fine.. og der er meget svedigt hardware for prisen.. synes selv det er et af de bedste køb jeg har set længe